سوالات اخلاقی: ......

09:08 - 1402/10/20

سلام علیکم
دوست دارم صبح که پا میشم اخلاقم تو آن روز عالی باشه و از شروع تا ختم، همه درجه یک چه کنم؟
س دوم:آن روایتی که می فرمایند دو رکعت در دل شب از دنیا و مافیها برتر از .... اگر بنده نماز شب را کامل نخوانم و به همین دو رکعت حریص باشم آیا واقعاً مشکلم حله؟ یعنی نماز شبم رو ادامه ندم

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/276908
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر

اهتمام شما به داشتن اخلاقی خوب و درجه یک، نشانه ای اهتمامی است که به خودتون دارید. چون کسی که به خودش اهتمام داشته باشه دوست داره یک زندگی به همراه نوع دوستی ،توأم با آرامش داشته باشه و دیگران با یک نگاه ممتازی به این شخص نگاه کنند. اهتمام شما به این قضیه که با همت و عزم راسخ شما همراه هست در این مسیر خیلی به شما کمک می کنه و شما رو جلو می ندازه.

اما راجع به سوال اول شما:

قدم اول و دوم این است که با خودتون شرط کنید که هر روز بهتر از دیروز باشید، و لو یک درجه. و در جهت این شرط و تقید، عمل کنید و مواظبت داشته باشید.

در مورد قدم اول: اگر جنبه مذهبی دارید شرط کنید که عمل شما باید مورد رضایت امام زمان عج باشه. یعنی فراتر از این که به واجبات و محرمات مقید و متعهد هستید، کاری کنید که کارتون زیبا باشه. اگر قبلا دیگران رو به صورت عادی صدا می زدید، نیکو صدا بزنید، اگر قبلا نمازهاتون رو بدون توجه به زمانش می خوندید الان اول وقت بخونید. همانطور که نماز شب آثاری در زندگی داره، نماز اول وقت هم این گونه است. اگر پدر و مادری دارید سعی کنید اخلاق و رابطه خودتون رو به والدین نیکوتر کنید.
هر چه اخلاق شما زیباتر باشه، خود شما لذت بیشتری می برید، حس رضایتمندی بیشتری از خودتون خواهید داشت و همین حس رضایتمندی یک تقویت کننده مستمری خواهد بود که شما رو در ادامه این رویکرد به پیش خواهد برد.
در مورد قدم دوم : مراقبت یعنی در طول روز مراقب و مواظب نوع عملکرد خود باشید. مواظب ورودی ها و خروجی های ذهن و روان خود باشید. چه در بُعد رفتاری و چه در بُعد شنیداری و دیداری و...

سعی کنید در مواجهه با نزدیکان و افراد، مواظب گفتار خود و لحن گفته خود باشید. این رو به صورت یک ملکه برای خود نهادینه کنید که قبل از هر گفتار و رفتاری، چند ثانیه تأمل کنید. این تکنیک، درجه "خودآگاهی" تون رو تقویت خواهد کرد و باعث خواهد شد رفتار و گفتار شما بیش از اینکه جنبه هیجانی داشته باشه، بیشتر جنبه عقلانی داشته باشه.

قدم آخر هم محاسبه آن چیزی است که در طول روز انجام دادید، اگر کار خوبی کردید خدا رو شکر کنید و از خدا بخواهید که به شما بر این توفیق بیفزاید و اگر خطایی کردید، خودتون رو سرزنش کنید و استغفار کنید. برای خودتون یک دادگاه شبانه اختصاص بدید، این دادگاه شبانه باعث میشه که در طول روز بیش از پیش مراقب رفتار خود باشید، چون باید بعدا پاسخگوی رفتار خود باشید.

اما راجع به سوال دوم

خوندن نماز شب توفیقی است که نصیب هر کسی نمی شه. این فضیلت در قران ذکر شده و خدای بزرگ وعده داده که کسی که نماز شب می خونه چه بسا به مقامات عالی برسه. نماز شب، به صورت نورانیت میده که اگر شخص اهل تقوا باشه این نورانیت رو حس می کنه. نماز شب توصیه خیلی از علما و عرفا هست که منشا رفع خیلی  از گرفتاریهای دنیایی و اخلاقی است.

حضرت رسول اکرم می فرماید : اَلرَّكْعَتانِ فى جَوْفِ اللَّيْلِ اَحَبُّ اِلَىَّ مِنَ الدُّنْيا وَ ما فيها) دو ركعت نماز در دل شب ، از دنيا و آنچه در آن است براى من محبوب تر است .

صرف بیدار ماندن در وقت سحر، آثار معنوی رو بهمراه خواهد داشت.
نکته: آثاری که در مورد نماز شب مطرح هست برای کسانی است که رویه و برنامه مستمرشون این باشه. چون فقط در این صورت هست که روزی پشت روزی نازل میشه.
اما در بین 11 رکعت نماز شب، آنچه بین علماء معروف است این است که سه رکعت شفع و وتر از همه مهمتر است و از بین این دو نماز هم، نماز وتر مهمتر است. پس شما اگر می خواهید فقط به یک نماز بسنده کنید، به همین نماز وتر (یک رکعت) بسنده کنید و اگر تحمل بالاتری دارید شفع (دو رکعت) هم بهش اضافه کنید.

با این کار به طور مستمر، اسم خودتون رو جزو نمازشب خونها قرار دادید. و ان شاء الله آثار اون بر شما نازل خواهد شد. و مشکل شما حل خواهد شد.
نکته: گاهی مشکل شما ناشی از عدم مشورت یا کوتاهی شما در مسیر موفقیت است. اگر اینگونه باشد تضمینی به اثرگذاری نماز شب نیست. رزق و برکت در زندگی بعد از حرکت عاقلانه و مدبرانه کسب خواهد شد.

موفق باشید و التماس دعا