سوال اخلاقی / فقهی : در مواجهه با یک نامحرم باید چیکار کنیم؟؟؟

08:45 - 1402/10/26

سلام و احترام

در مواجهه با یک نامحرم باید چیکار کنیم؟؟؟

چه موقعی در مواجهه با یک نامحرم دچار گناه می شویم؟؟؟

مثلا اگه رفتیم یه جا خرید فروشنده خانم بود یا اگه توی دانشگاه مجبور شدیم باهاشون هم‌گروهی بشیم
تکلیف چیه؟؟؟

من هیچوقت مرز بین گناه نکردن و گناه کردن در مواجهه با یک نامحرم رو نفهمیدم

آیا اگه مجبور شدیم باهاشون صحبت کنیم و مثلا مادام سرمون پایین بود این درسته؟؟؟
مرز بین خشک مقدس بازی و گناه کردن توی این مورد چیه؟؟؟

ممنون میشم به سوالم توجه کنید

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/277642
تصویر روئین تن مهدی

سلام خدمت شما کاربر محترم

از همراهی و ارتباط شما با مجموعه اندیشه برتر سپاسگزاریم

اهتمام شما به مسائل شرعی قابل تقدیر است. بخصوص در زمینه روابط زن و مرد که چه بسا عدم رعایت حدود باعث عادی شدن در روابط و ناهنجاری های اجتماعی خواهد شد. پس قدر خودتون رو بدونید. و برای این روحیه ای که دارید محافظت کنید. که خدای ناکرده همرنگ با بعضی جوانها و گروهان همسالان نشید.

در مساله رابطه مرد با زن نامحرم باید چند گزینه رعایت شود. حالا چه بعضی افراد نسبت به این احکام راضی باشند یا نباشند در این قضیه لطمه ای نمی زنند. هر کسی از این بابت که انسان است بنده خداست و یک سری تکالیفی دارد، حتی بعضی جوانها که به هر بهانه ای این تکالیف را بر نمی تابند. به عبارت دیگر ملاک ما در کسب خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت، نباید رضایت یا عدم رضایت مردم باشه، بلکه ملاک رضایت یا عدم رضایت سازنده این عالم و آدم است و این یک امر معقولی است که سازنده احاطه کاملتری از سازه در زمینه مصالح و مفاسد خود سازه دارد.
ملاک، وصله زدن یا نزدن مردم و اینکه شما رو به چه تعبیری بدرقه می کنند نیست. اگر عمل کردن که حدود الهی برای بعضی افراد معادل خشکی مقدسی است اجازه بدید در این عمر چند ساله دنیا به همین امر متعالی وصله بخورد. هر کسی در جبهه حق و مذهب قرار بگیرید هزینه هایی دارد، تلخی هایی دارد که خود زمینه ای برای محک خواهد بود. بهترین انسان یعنی حضرت محمد س، به سحر و جادو و جنون متهم شد اما ذره ای از راه دعوت و جبهه حق دست بر نداشت. حالا خشکی مقدس امر سهلی است. گاهی حدود اخلاق اونقدر نزد افراد پایین کشیده می شود که اگر بخواهی متهم به خشکی مقدسی نشوی باید با نامحرم اختلاط داشته باشید و برقصی. پس ملاک میل و ذائقه مردمی که آغشته به هوسها هستند نیست. ملاک دین است و بس.

اما در رابطه با نامحرم:

1- نگاه باید حفظ شود. بغیر از قرص صورت و مچ دستان تا انگشت از خطوط قرمز نگاه به نامحرم است. همین دو مورد هم اگر خانم نامحرم زینت کرده باشه، یا به قصد لذت باشه نباید نگاه شود.

2- معاشرت با خانمها اگر مفسده ای در پی نداشته باشه ایرادی نداره. این معاشرت می تونه صحبت کردن باشه یا حضور در جلسه علمی مشتمل بر خانم و اقا می تونه باشه و... .صحبت مستقیم با خانم با حفظ نگاه، هیچ ایرادی نداره، که اینجا مرد باید سنگینی خودش رو هم در لحن و تن صدا و رفتار حفظ کنه. هر چند بعضی مردم شما رو متهم به خشکی مقدسی (یا بچه مثبت یا ...) کنند.

3- موقع صحبت لزومی نداره سرتون پایین باشه، مهم نگاهتون هستش که می بینید که خانم اهل رعایت حدود شرعی نیست می تونید نگاه تون رو منحرف کنید، یا موقع صحبت مشغول کاری باشید، یا به فرموده شما نگاه تون به پایین باشه. شما نباید در موضع انفعالی قرار بگیرید و غرور خودتون رو زیر پای رضایت مخاطب له کنید. خانمها، وقار و سنگینی مردان رو دوست دارند هر چند در ظاهر ممکنه با هوسی که گاهی بر اونها حاکم میشه نسبت به این حالت تمایلی نداشته باشند. اما وقتی تعمق می کنند و وجدان و فطرت خودشون رو حاکم می کنند به این قضیه اذعان می کنند.

4- در مورد محتوای گفتگو: گفتگوی علمی با نامحرم هیچ ایرادی نداره اما در گفتگو، ابراز علاقه به نامحرم که قصد ازدواجی هم در کار نباشه ایراد داره

باز هم اگر در این زمینه سوالی یا ابهامی داشتید بفرمایید

موفق باشید