سوال اخلاقی: عدم پشیمانی از انجام گناه کبیره

12:39 - 1402/12/20

سلام علیکم
بنده متاسفانه گناه خیلی بزرگی کردم که اگر هر چقدر ثواب هم داشته باشم اگه بدون توبه بمیرم از جهنم آزاد نمیشم.
حالا اگر من از گناه کبیره پشیمان نباشم و عهد ببندم که دیگه اون گناه رو نمی‌کنم و تا آخر عمر اون عهد رو نشکنم، توبه قبول می‌شود؟
ولی پشیمان نباشم؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/284720
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر

سوال فرمودید که خطای بزرگی انجام دادید و سوال فرمودید که اگر از کرده خود پشیمان نشوید اما در عین حال عزم بر ترک داشته باشید و تا آخر عمر متعهد باشید که طرف این گناه نرید آیا باز هم توبه قبول می شود؟

همانطور که می دانید توبه، صرفا لفظی نیست که با یک "استغفر الله" گفتن محقق شود. توبه در حالت عادی و خلاصه سه مرحله داره

1. ندامت و پشیمانی:

2. عزم بر ترک گناه برای همیشه.

3. اصلاح یا همان جبران مافات با عمل صالح

اما آنچه از متن شما برمیاد در واقع این مرحله رو شما پشت سر گذاشتید و پشیمان هستید به چند نشانه:
1- ابراز تاسف شما که در متن نوشتید خود حاکی از پشیمانی شماست، چون در غیر اینصورت از چنین واژه ای استفاده نمی کردید. تاسف شما یعنی در اون نزاع درونی که برای شما حاصل شده، تاسف می خورید از کاری که نباید می کردید و انجام دادید.

2- تعهد شما تا آخر عمر، باز هم حاکی از پشیمانی شماست و لو این پشیمانی بسیار نامحسوس باشه، چون اگر پشیمان نباشید یعنی در واقع انگیزه دارید که مجددا انجامش بدید و حال آنکه شما متعهد هستید که تا اخر عمر انجام ندید. یعنی و لو اینکه شما به زبان ابراز پشیمانی نکنید، شما در عمل پشیمانی خود را ثابت کردید.

3- ممکنه عدم پشیمانی شما بخاطر این باشه که هنوز لذت گناه در وجود شما هست و بخاطر این نکته ابراز پشیمانی نمی کنید، که این یک امر طبیعی است. و این دو قابل جمع هست که ضمن اینکه از کرده خود پشیمان باشید اما در عین حال هنوز لذت گناه در وجود شما باشد، و نباید انتظار داشت که از بین رفتن لذت گناه صرفا با اراده آدمی از بین برود، چون این یک امر تکوینی و واقعی است که اثر گناه برای مدتی در وجود آدمی می ماند مثل اثر خراش بر دست، در ادامه اگر شما متعهد شوید که گناه رو تکرار نکنید و قلب و ذهن خودتون رو با نور و معنویت آشنا و جایگزین کنید، به تدریج همون لذت هم از شما محو خواهد شد و در واقع به چنان لذت معنوی دست خواهید یافت که لذت گناه، رو اصلا لذت نمی دانید در این مرحله باز هم از کرده خود پشیمان خواهید شد. چون لذتی در ترک گناه هست که در خود گناه نیست و شما از این لذت محروم شده بودید، چون لذت گناه یک لذت حیوانی است و لذت ترک گناه یک لذت روحانی و ملکوتی است که شخص با پا گذاشتن بر هوای نفس خود، نور خدا رو به دل خود تابانده است و قلب خود را زیبا کرده است و زمینه بهشتی شدن خود رو فراهم کرده چون بهشت جای آدمای باصفا با قلبهای زیباست. درسته که ترک گناه سخته اما از دست دادن چنین بهشتی سخت تر است. کما اینکه امیرمومنان علی(ع) می‌فرماید: "ترک گناه سخت است ولی ترک بهشت سخت‌تر است " ( غررالحکم، ص350. )

در اخر باید گفت پشیمانی خود مقدمه ای است برای ترک گناه، یعنی هدف اصلی همان ترک گناه است که شما بهش متهد شده اید.

ممکن است این لینک برای شما مفید باشد

 http://btid.org/node/231042

موفق باشید

تصویر دریافت سوالات

سلام علیکم و رحمه الله
بنده متاسفانه از این پاسخی که فرمودین درست قانع نشدم.
اگر من از گناه کبیره پشیمان نباشم و عهد ببندم که دیگه اون گناه رو نمیکنم و تا آخر عمر اون عهد رو نشکنم توبه قبول میشود و توبه نصوح حساب می‌شود؟

تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب مجدد خدمت شما

خلاصه مطلبی که عرض شد این هست که شما با قرائنی که عرض شد در واقع پشیمان هستید هر چند در حال این گناه رو لذیذ بدانید، و این دو قابل جمع است مثل کسی که خدای ناکرده مرتکب دزدی شده و از کرده خود پشیمان هست اما در عین حال ذات پول رو دوست دارد.
همین که شما چنین تعهدی دادید که تا آخر عمر سمت این گناه نروید یعنی از اصل ارتکاب این گناه و از دست دادن پاکی درون تون پشیمان هستید. اگر هم الان پشیمان نباشید بعد از تطهیر قلب از کدورت گناه که در مراتب بعدی در توبه نصوح اصل می شود، این پشیمانی از گذشته برای شما حاصل خواهد شد، چون اینطور نیست که الزاما پشیمانی در ابتداء حاصل شود بعد مراحل بعدی. ضمن اینکه پشیمانی برای این مهم است که مجددا به سمت گناه نروید، و طبق فرموده شما این تعهد وجود دارد که تا آخر عمر سمت این گناه نروید.

نکته: آنچه مهم است این است که شما ببینید وظیفه فعلی شما چیست؟ شما وظیفه ای جز ترک گناه و انزجار از اصل معصیت خدا ندارید. و ذهنتون رو درگیر این مساله فرعی نکنید. اگر وظیفه خودتون رو خوب بشناسید و عمل کنید توبه نصوح هم حاصل خواهد شد ان شاء الله که طبعا تدریجی و زمانبَر خواهد بود.
موفق باشید

تصویر دریافت سوالات

سلام
منظور از خوشحالی یا ناراحتی به گناه چیست؟
در ضمن بنده نه از گناه آن چنان پشیمانم و نه آن گناه کبیره رو لذیذ میدونم. اصلا همون طور که  هیچ احساسی به پشیمانی ندارم همونطور هم هیچ احساسی هم به لذیذ بودن آن گناه ندارم و هیچ حسی هم به خوشحالی یا ناراحتی ندارم.

تصویر روئین تن مهدی

سلام مجدد خدمت شما

روح انسان با فطرت پاکی آفریده شده که گناه می تونه این پاکی رو مخدوش کنه از اون طرف نفس لوّامه ای که در درون هر آدمی قرار داده شده در وهله اول حس گناه و سرزنش به أدمی دست خواهد داد، مگر اینکه گناه تکراری شود به نحوی که این نفس سرزنشگر به قهقهرا برده شود و به قول معروف گناه برای شخص عادی بشه.
جسم انسان هم همینطور هست. به طور مثال انسان با ریه ای پاک به دنیا می آید، وقتی شخص به دخانیات رو می آورد ریه او واکنش نشون میده و سرفه می کنه مگر اینکه اونقدر عمل سیگار کشیدن یا قلیون کشیدن تکرار شود که برای سلولهای عصبی یک امر عادی تلقی شود.
پشیمانی از گناه، که یک کنش روانی است به مثابه همان سرفه بدنی و فیزیکی است که به عنوان یک عامل «برون ده" کار می کند. شخص از کرده خود پشیمان است چون اون پاکی ابتدایی را از دست داده است و باید در صدد جبران برآید.

در مورد لذت هم باید عرض کنم که استمناء با لذت همراه هست و بخاطر همین افراد رغبت پیدا می کنند به این کار که در بعضی موارد به اعتیاد هم کشیده می شود. هورمون دوپامین که در ایجاد حس لذت، نقش پررنگی را دارد، طی عمل استمنا ترشح می‌شود و مرکز لذت در مغز را فعال می‌کند. این هورمون در واقع ماده‌ای است که وجود آن در مواد مخدر احساس خوبی را به فرد مصرف‌کننده القا می‌کند.

اگر این لذت در حیطه دین (ازدواج) قرار بگیرد موجب سلامتی و طولانی شدن عمر، افسردگی زدایی، و ... خواهد شد که مورد تایید علم طب بوده، و اگر در حیطه خارج از دین (گناه) تحصیل شود موجب عوارض گوناگونی خواهد شد که متاسفانه در بین افراد دیده می شود و باز این عوارض مورد تایید دانشمندان قرار گرفته است.

حس گناه یکی از عوارض این عمل است که بسته به شرایط افراد متفاوت است، اما بهر حال لازمه توبه این است که شخص عزم بر ترگ این گناه را داشته باشد، چه الان این پشیمانی حاصل شود و چه بعداً فرقی ندارد. مهم عدم تکرار این عمل است.
موفق باشید

تصویر دریافت سوالات

سلام
۱- بنده چگونه از گناه کبیره پشیمانی کنم .

۲- اصلا معنای پشیمانی چیست .

۳- اگر اصلا بنده از گناهم خوشحال هم باشم چه کاری کنم در نزد خداوند پشیمان محسوب میشم.

لطفا با شماره گذاری پاسخ بدین تا بنده متوجه بشم .

تصویر روئین تن مهدی

سلام مجدد خدمت شما
ضمن تشکر از همراهی مجدد شما

این طور به نظر میاد که اگر مطالبی که در گذشته گفته شد به دقت مرور بفرمایید به جواب خود خواهید، اما برای تاکید بیشتر و اینکه شاید واضح و روشن توضیح نداده باشم مجددا عرض می کنم.

1- فرمودید که چگونه پشیمان باشم. اگر یه لحظه تامل کنید و موقعیت خودتون رو در این نظام افرینش ببینید،اینکه چقدر عمر کوتاهی در قبال سفر آخرت دارید. ملاحظه اینکه چه قابلیتهایی که دارید و از اون غافل موندید، چیزی که می تونستید در این لحظه عمر به دست بیاورید و نیاوردید و اون پاکی که از دست دادید و باید در صدد جبرانش باشید، و اینکه ببینید معصیت چه وجود متعالی و بزرگی رو کردید که تمام زندگی شما و هر چه خوبی دارید از اوست و اینکه او (خدا) مربی شماست که چرخ و فلک رو در اختیار شما قرار داده که به قول شاعر  سعدی

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند

تا تو نانی به کف آریّ و به غفلت نخوری

همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار

شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

 همه این موارد رو اگر ملاحظه بفرمایید موقعیت یک دانش آموز رو خواهید داشت که در تکلیفی که معلم به او داده کوتاهی کرده، معلمی که این همه سرمایه گذاری کرده اما بر خلاف انتظار با کوتاهی شاگرد مواجه میشه و چه بسا این شاگرد از سر خودخواهی دهنکجی هم بکنه که من برای چه باید تکلیف تو رو انجام بدم و .... فهم و درک درست از مجموع این موقعیت ها طبعا پشیمانی در پی خواهد داشت

2-پشیمانی یک حالت قلبی است که شخص با درک و فهم از یک موقعیت، متوجه یک خسران و ضرری خواهد شد که ناشی از عملی است که می توانست انجام ندهد ولی انجام داده، مثلا پسری رو در نظر بگیرید که صرفا بر مبنای احساس و هیجان، دختری رو دوست داره و قصد ازدواج با او داره، اما با توصیه های مکرر و منطقی پدر مواجه میشه که به این ازدواج با دهها دلیل مخالفت هستش، اما در عین حال این پسر کار خودش رو انجام میده و متاثر از احساس و هیجان، گوشش بدهکار حرفهای پدر نیست و ازدواج می کند، بعد از یک سال کار ازدواجشون به طلاق منجر می شه (با همان علتهایی که پدر گفته بود)، چنین جوانی اگر منصف باشه و روحیه نقدپذیری رو در خودش زنده نگهداشته باشه از اصرار و کرده خود پشیمان خواهد شد، از عمری که تلف کرده و از مورد بهتری که می توانست آرامش روز افزونی به او بدهد و ..

3- همانطور که عرض شد اگر خوشحالی به معنای لذت بردن از گناه هست که کسی منکر این نیست هر گناهی لذت خودش را دارد و الا آدمها را به تکلّف وانمیداشت، هر گناهی یک دو راهی است که آدم رو به چالش می کشونه که در این چالش به دنبال هوس بره یا به دنبال مصلحت بزرگتری که خدا در ترک گناه خواسته (سعادت و تعالی نفس)
اما خوشحالی گاهی به این معناست که من از کرده خودم (با تمام خصوصیاتی که در بند 1 گفته شد) پشیمان نیستم و بلکه باز هم در صدد ادامه دادنش هستم، این نوع خوشحالی آدم به هلاکت و قساوت و عاقبت به شری خواهد کشاند.
اما شما که قصد دارید تا آخر عمر این کار رو تکرار نکنید، در واقع از کرده خود پشیمان هستید که چنین قصدی کردید که تا آخر عمر پاک باشید.

موفق باشید