سوال اخلاقی: یک سوال راجب حق الناس دارم....

10:02 - 1403/01/11

سلام وقت بخیر

من یک سوال راجب حق الناس دارم

اگر حق الناسی بر گردن داشته باشیم
ولی حق الناس مالی یا شیء نیست بلکه یک کاری هست که انجام دادیم
ولی نتونیم بریم حلالیت بگیریم
نه اینکه شخص فوت شده باشه ، زنده هستند ولی نمیتوان صحبت کرد باید چه کرد؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/287562
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

از حسن اعتماد شما سپاسگزاریم.

دغدغه مندی شما جهت رعایت حقوق دیگران بسیار ستودنی است بخصوص اینکه این دغدغه مندی و حساسیتی که نسبت به حقوق دیگران دارید نشانه احترام و ارزشی است که برای خود و آینده خودتون قائل هستید. پس قدر خودتون رو بدونید و این روحیه رو حفظ بفرمایید.

وقتی حرف از سرنوشت است گاهی لازم است بابت این هزینه بدید، این هزینه دادن گاهی به این معنی است که برای کسب رضایت و حلالیت طلبی، خجالت رو کنار گذاشت و دل شخص رو به دست آورد. حالا در ابتدا می توانید با دادن هدیه رضایت قلبی شخص رو جلب کرد و در ادامه ضمن معذرت خواهی کسب حلالیت کرد.
اگر منظورتون از «نمی توان» این است که اصلا قدرت اون رو ندارید مثلا اینکه شخص مورد نظر در دسترس نیست و ارتباط با او ناممکن است اینجا لازم است رد مظالم بدید (به نیابتش صدقه بدید) براش پنهانی دعا کنید، طلب استغفار کنید، زیارت به نیابت انجام بدید و از این قبیل کارها.
اما آنچه در اولویت است این است که تا آنجا که ممکن است شخص رو پیدا کنید و رضایتش رو کسب کنید.
اگر منظورتون از «نمی توان»، خجالت یا شرم است باید بگم که در این مورد خجالت و شرم راهی ندارد، معذرت خواهی چه بسا ارج و منزلت شما رو نزد او بالا می برد.

موفق باشید