سوال اخلاقی/ اعتقادی: چطور با اون رفتار کنم که لج نکنه

13:10 - 1403/01/20

سلام
دختری دارم ۴۳ ساله تاچند سال پیش نماز وهمه تکالیف دینی رو  به خوبی  انجام میداد ۲ سالی هست کلاً کاهل نماز شده ونظرش برگشته حتی امامان رو قبول نداره تو رو خدا منو راهنمایی کنید من چطور با اون رفتار کنم که لج نکنه ممنون.

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/289625
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم
ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر

دغدغه شما بسیار بجا و زیباست، چرا که دوست دارید دختر شما بر همان زندگی زیبایی و خدایی که داشت بر گرده و سرنوشت خودش رو بر همین زیبایی تنظیم کنه.

در وهله اول باید ببینید رابطه شما با دخترتون چگونه است؟ آیا احترام شما رو نگه میداره؟ حرف شنوی داره؟
اگر نسبت به حرفهای شما در رعایت احکام دین موضع می گیره و حرف شنوی نداره بهتر است که از کسی دیگه بخواهید تا باهاش حرف بزنه. کسی که دختر شما روی حرفاش حساب می بره. چرا که ممکنه شما در مواجهه با دخترتون اونقدر امر و نهی کرده باشید که یه جورایی دلزده شده باشن.

اما اگر کما کان از شما حرف شنوی داره، خود شما این مسئولیت دینی که همون دعوت به نماز و دین هست بر عهده بگیرید.

در وهله دوم در یک گفتگوی صمیمانه ببینید و بپرسید که دلیل کنار گذاشتن نماز و دین چیست؟ اگر شبهاتی است که در فضای مجازی باهاش مواجه شده، که گروه ما در خدمت شماست برای طرح هر گونه شبهات دینی و اعتقادی و...
اگر شما تا کنون با امر و نهی دخترتون رو به نماز دعوت می کردید الان باید با گفتگو و دادن بینش به نماز دعوت کنید.

گاهی با طرح موارد بسیار بدیهی می تونید دخترتون رو از این غفلت نجات بدید، تا خودشون رو پیدا کنه.

مثلا بپرسید: چه کسی تو رو آفریده؟ چه کسی در شکم مادر، تو رو به بهترین شکل رشد و تغذیه کرده به گونه ای که هیچ دست آدمی به تو نرسه؟ چه کسی تو رو در این زمان و این مکان آفریده و در زمان و مکان دیگر خیر؟ ایا اون موقع که در رحم مادر بودی فکر می کردی جهان بیرونی هم وجود داره؟ احتمال می دی دنیای دیگری فراتر از این دنیا وجود داشته باشه که دیگه مجالی برای برگشت به این دنیا نباشه همانطور که دیگه نمیشه به دنیای رحم برگشت؟
شما که برای فردا یا چند روز آینده یا دو و سه هفته آینده برای زندگی دنیایی برنامه داری و گاهی برای سفری که میخوای بری مقدمه چینی می کنی، برای 200 سال دیگه چه برنامه ای داری، برای ادامه حیات در اون دنیا به چه چیزی نیاز هست و چقدر بهش اهمیت دادی؟ اصلا چقدر برای خودت و آینده خودت ارزش قائلی که در صدد تامین مقدمات باشی؟ الان فلانی و فلانی و فلانی که گاهی ازشون یادی می کنی و از دنیا رفتن، و گاهی برای شادی روحش صلوات میفرستی، الان دقیقا کجا هستن؟
و از این جور سوالات
متاسفانه دنیای امروز ما بخصوص فضای مجازی کاری کرده که ما در زمان حال خودمون محصور و زندانی بشیم، نه از گذشته خودمون خبر داریم و نه از آینده ای که در پیش رو داریم. عقل میگه این بی خبری ها رو باید با خالق هستی در میون گذاشت که زیر و بم جهان دستشه (که با مراجعه به قران میشه این معما رو حل کرد)

یا مثلا شما نعمتهایی که خدا به دخترتون داده رو بهش گوشزد کنید، سلامتی و اعضاء بدن سالم، پدر و مادر، هوش و فهم و ....نعمتهای بسیار معمولی که به چشم نمیاد اما بسیار حیاتی اند و فقط وقتی اونها رو از دست می دیم قدرشون رو متوجه میشیم. گاهی روزمرگی باعث میشه که از نعمتهای خدا غافل بشیم.

نکته دیگر اینکه به دخترتون از حال و هوایی بگید که داشت نماز می خوند، ازش بپرسید که آیا وقتی اهل نماز بودی، آرامش بیشتری نداشتی؟ آیا زندگی بعد از مرگ با نماز خوندن میشه آباد کرد یا با نماز نخوندن؟ ممکنه بگه که خدا مهربونه، خب بپرسید پس چرا خیلی ها که اهل نماز نیستند رو قرآن گفته جهنمی هستند؟ (آیات 40 تا 49 مدثر)

احتمالا دختر شما متاثر از جو جامعه و کثرت افراد بی نماز، انگیزه شون رو از دست دادند. خب اگر اینگونه است بدون اینکه موضوع نماز رو مطرح کیند ازشون بپرسید که تشکر کردن بابت زحمات افراد، خوبه یا بد؟ طبعا میگن خوبه
حالا بپرسید اگر خیلی ها این تشکر کردن رو انجام ندن، بازم "تشکر کردن" خوبه یا بد؟ طبعا میگن خوبه

بعد از این مقدمات ازشون بپرسید، تشکر از خدا بابت نعمتاش خوبه یا بد؟ طبعا خوب
اگر خیلی از مردم از خدا تشکر نکنن و نماز نخونن، بازم خوبه یا بد؟ طبعا خوب.
و نماز راه تشکر از خداست که این تشکر عملی است و صرفا لقلقه زبانی نیست که به نفع خود انسان خواهد بود چرا که همین نماز کلید بهشت هستش و سرنوشت آدمی رو تضمین می کنه

در این زمینه اگر فکر می کنید نیاز به گفتگوی بیشتری هست در ادامه بفرمایید

موفق باشید