سوال اخلاقی: چه کارهایی برای اموات بهتره انجام بشه؟

09:30 - 1403/01/27

با سلام

خسته نباشید

شنیده شده که فاتحه ویا خیرات ازطرف فرزندان برای اموات گاهی به دستشون نمیرسه
ممکنه دلیلشو بفرمایید ؟

و اینکه چه کارهایی برای اموات بهتره انجام بشه؟ برای کسی که خودکشی کرده چکارهایی میشه انجام داد؟
متشکرم

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/291394
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما
این حس نوع دوستی و خیرخواهی شما در حق این مرحوم بسیار ستودنی است که امیدوارم این روحیه رو در همه زمینه ها و اشخاص برای خود حفظ کنید، که طبعا خداوند نسبت به کسانی که درد دیگران رو دارند و خودشون رو به زحمت میندازند نگاه ویژه خواهد کرد.

در مورد سوالات شما
1- بعضی خیرات ما به دست مرحوم نمی رسد. گاهی عاملش نداشتن اخلاص در عمل است که باعث می شود از قمیت بیفتد. یعنی به عنوان مثال، فرزندی برای پدر خود خیرات می کند به این نیت که خودش رو بین برادران و خواهران خوب جلوه بده. گاهی وقتها هم بخاطر وجود گناه در شخص خیرات کننده و نداشتن پاکی درون باعث رد شدن خیرات می شود. قران در مورد شرط پذیرفته شدن خیرات و انفاق ها می فرماید إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ؛ خدا، تنها از پرهیزگاران می‌پذیرد!

2- خودکشی در شریعت ما بسیار مذموم شمرده شده و یکی از گناهان کبیره است که می شود گفت یکی از گناهانی است که شخص امکان توبه را از بین می برد.
خود کشی هر چند جرم و گناه سنگینی است چرا که خودکشی، تجاوز به جانی است که خدا به هر کسی داده است، اما با این حال به این معنی نیست که خیرات و دعا و صدقات در حق او بی تاثیر باشد.
یکی از یاران از حضرت رسول - صلی الله علیه و آله و سلم - نقل کرده: «برای مردگان خود هدیه بفرستید». گفتم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا». اضافه فرمود: «ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه‌های خود می‌آیند و فریاد می‌کنند... ای خانواده من، پدر، فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آنچه در دست ما بود، عذاب و حساب آن ها بر ما است. نفعش برای غیر ما. ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامه‌ای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامه‌های بهشت بپوشاند».
دعا آمرزش طلبیدن، قرائت قران برای این شخص و پرداخت صدقه می تواند عذاب این شخص رو تخفیف بده.

1- قرائت سوره یاسین، و هدیه به روح مرحوم
2- قرائت سوره تبارک و هدیه به روح مرحوم
3- صدقه دادن به نیابت از مرحوم و هدیه به روح مرحوم

اما صدقه ای خوب و مطلوب است که ماندگار باشه و در معرض نفع مردم باشه. بخاطر همین بند 4 رو اضافه می کنیم
4- خیراتی که مستمر هست و باقی است. مثل خیرات برای حرم امام رضا ع یا حضرت معصومه که می تونید از این لینکها برای خیرات ماندگار (مثل شراکت در خرید فرش یا کتابهای ادعیه استفاده کنید)
https://nazr.amfm.ir

https://nazr.razavi.ir/pay/content/78/nazr-nozoratharam

برای شادی روح مرحوم فاتحه ای قرائت می کنیم
موفق باشید