سوال اخلاقی: آیا در برزخ اگه یکدیگر را ببینند خجالت نمیکشند؟؟

09:59 - 1403/01/27

باسلام
ببخشید سوال من این است

که اگر دو نفر چه زن وچه مرد کار زشت وغیر اخلاقی انجام بدهند آیا در برزخ  اگه یکدیگر را ببینند خجالت نمیکشند اگه توبه کرده باشند چطور ؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/291395
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما
به طور یقینی نمی توان گفت که این دو شخص گنهکار از همدیگر خجالت می کشند یا خیر، ضمن اینکه خجالت کشیدن ناشی از اعتراف به خطا کار بودن است که این اعتراف بسته به شخصیت و اوصاف درونی افراد متفاوت است چون چه بسا شخصی مغرور و مستبد باشد و خودش رو مبرا از خطا بدونه، چنین افرادی فقط با دیدن عذاب و شهادت دادن اعضاء  جوارح قانع میشن.
با این حال گاهی گنهکاران نه تنها خجالتی نمی کشن بلکه همدیگر رو سرکوفت می زنند که تو باعث آلوده شدن من شدی، بجای اینکه خودش رو مقصر بدونه این گناه رو گردن دیگران می ندازه. مثل همون سرزنشی که گنهکاران نسبت به شیطان دارند.
یا در بعضی موارد گنهکاران از همدیگر فرار می کنند تا مورد سرزنش هم قرار نگیرند یا از عذاب که در انتظار آنهاست فرار می کنند. که در این صورت مجالی برای خجالت کشیدن پیش نمیاد وقتی شخص گرفتار مکافات خودش هست.

اما در صورت توبه کردن، خیلی از حالتهای قبلی رو نخواهد داشت، اما توبه باید واقعی باشه و اثر لذت گناه از روح و روان شخص با پرداختن به واجبات و معنویات و ریاضیتهای شرعی پاک شده باشه.
طبق روایت کسی که توبه واقعی کنه، مثل کسی است که گناهی نکرده. (التائب من الذنب کمن لا ذنب له؛ توبه کننده از گناه، مثل کسی است که گناهی ندارد)، و چون خدا بخاطر مهربانیش با این شخص مثل کسی رفتار می کنه که گناهی نکرده، پس حالتهای پیشین رو نخواهد داشت. گاهی مهربانی خدا نسبت به توبه کنندگان به گونه ای است که حتی خاطره گناه رو هم از شخص گنهکار پاک می کنه

موفق باشید