سوال اخلاقی: خواهرم به شدت آدم حسود وزودرنجی هستن....

13:18 - 1403/03/16

سلام وقتتون بخیر

یکی از خواهران بنده که اتفاقا دوستشون دارم به شدت آدم حسود و زودرنجی هستن نه فقط نسبت به من کلا آدم حسودی هستن لذا با حسادت های نابجاشون کل خانوادمون رو درگیر کردن مدام از کار همه ایراد میگیره که مثلا فلان جا برا من فلان کارو نکردین برا اون یکی خواهرمثلا فلان کارو کردین،همه ی خانوادمون هم متوجه حسادتش وبی منطقیش شدند چندبار هم باهاش منطقی صحبت کردیم فقط توجیه میکنه اصلا زیر بار اشتباهاتش نمیره هرروز هم برا یکیمون جنگ اعصاب راه میندازه واقعا از دستش خسته شدیم به نظر شما باید بااین مدل آدم چجوری رفتار کرد؟؟؟از طرفی ما مسلمون هستیم دینمون اجازه ی قطع رابطه نمیده وگرنه کلا تردش میکردیم خودمونو راحت میکردیم. به خاطر ترسی که از قطع صله رحم داریم باهاش رابطموقطع نکردم ولی عذاب میکشم از دستش ، بدبختی اینه که این بغض وکینه ی الکی رو به بچه هاش هم انتقال داده درحالی که واقعا ما بچه هاشو دوست داریم ولی هی مامانش الکی تکرار کرده که اینا مارو دوست ندارن بچه ها هم باورشون شده مثل مامانشون سر چیزای الکی حسادت به خرج میدن

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/303141
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر

دغدغه مندی شما بابت رفتار خواهرتون و سعی و تلاشی که در راستای حل و اصلاح ایشون دارید ستودنی است. راجع به این مساله چند نکته خدمت شما عرض میشه:

1- قطع رابطه به هیچ وجه توصیه نمیشه همانطور که متوجه هستید که قطع رابطه و قطع صله رحم حرام است.  هیچ کس بدون عیب و ایراد نیست اگر وجود یک عیب و خصیصه مجوز این باشه که از ایشون قطع رابطه کنید نباید انتظار داشت که کسی با ما در ارتباط باشه، چون ما و هر کسی دیگه هم ایراداتی داریم که کسی مثل خواهر یا برادر من این ایراد رو نداره، از طرف دیگر همین خواهر و برادر من خوبی هایی داره که من ندارم. به هیچ وجه به یک آدم نگاه صفر و صدی نباید داشت که چون یک خصیصه منفی درش وجود داره پس باید کل شخصیتش رو زیر سوال برد، خیر.

2- به نظر میرسه دو عاملی که باعث شده خواهر شما چنین حالتی پیدا کنه یکی ضعف در اعتماد به نفس و دیگری سیل افکار منفی است که ممکنه ایشون رو به خودش مبتلا کرده باشه.  زودرنجی نوعا با این دو عامل اتفاق می افته،
افکار منفی ممکنه در اثر شرایط زندگی رقم بخوره، مثلا در روابط زناشویی که ایشون با شوهر خودشون دارن، در اثر شکستهایی که در زندگی شون تجربه کردن یا امثال اینها. کسی که غرق افکار منفی بشه نسبت به پیرامون خودش هم دید منفی خواهد داشت، نوعا نگرشهاش بر اساس حدس و گمان منفی خواهد بود و از واقع نگری فاصله خواهد گرفت. اگر هم شما برای تبرئه خودتون دلیل بیارید به دل راضی نخواهد شد. این گونه افراد نوعا افراد گرفته و پکر هستن. مهارت ارتباطی ضعیفی با بقیه دارند. تراکم افکار منفی باعث میشه با عینک بدبینی به پیرامون خودش نگاه کنه.

بهترین کار مراجعه به یک مشاوره حضوری است که مشاور آسیب شناسی کنه دلیل این ضعف اعتماد به نفس و افکار منفی چیست. که البته توصیه به رفتن پیش مشاوره مهارت خاصی میخواد که باعث دلخوری هم نشه.

اما آنچه شما می تونید انجام بدید این هست که جنبه «خودآگاهی» ایشون رو بالا ببرید، به طور غیر مستقیم استعدادهایی که داره رو به ایشون گوشزد کنید، تا جایی که شاکر داراییهاش باشه، شکرگزاری یکی از تکنیکهایی است که باعث میشه به آدم فکر مثبت و انرژی مثبت وارد بشه. هم خوبیها و استعدادهایی که خودشون دارن و هم خوبیهایی که مثلا بچه ها و شوهرشون دارن براش گوشزد کنید، گاهی مساله های ذهنی خودساخته مطرح کنید و از ایشون نظر خواهی کنید و لو نظر اشتباه بده.خاطرات کودکی رو یاداور بشید، ازش بخواهید بهترین خاطره کودکی که در ذهنش مونده رو بگه و ...! گعده بگیرید، بگید و بخندید و انرژی مثبت بفرستید و دریافت کنید.
این کارها برای ایشون اینطور تلقی ایجاد می کنه که جایگاهی برای اعضای خانواده داره، و این یک بازخورد مثبت در ذهن ایشون ایجاد می کنه.
عامل دیگر که در این قضیه حدس زده می شه دوری شخص از معنویت هستش. نبود معنویت باعث سلب آرامش درونی و واقعی توی زندگی میشه و این سلب آرامش در کل پیکره و بستر زندگی اثر گذار خواهد بود.
آنچه گفته شد اجمالی بود از راه حلهایی که در این قضیه به ذهن میاد.
در ادامه اگر سوال یا ابهامی بود بفرمایید
موفق باشید