سوال اخلاقی: چطور معنویت و ارتباطمون را با خداوند زیاد کنیم؟

08:06 - 1403/04/02

سلام خسته نباشید
ببخشید چطور معنویت و ارتباطمون با خداوند زیاد بشه؟ یعنی چه کارهایی انجام بدیم؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/307271
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر
اصل این دغدغه مندی و خواسته که تمایل دارید اهل معنی و دوستی با خدا باشید نشانه سلامت روانی و عقلانی شماست، نشان از معرفتی است که شما به خدا و خود دارید که اونقدر خدا دوستداشتنی هست که باید باهاش ارتباط معنوی داشت، اونقدر خدا غنی و صاحب کمال است که باید باهاش مرتبط شد و از اون طرف این دغدغه مندی نشانه شناخت درستی است که شما به خودتون و مسیر پیش رو دارید که واقعا نیازمندید، واقعا در محضر خدا و آستان او فقیرید و فقر محض دارید که سرتا پا نیازید و وقتی به غنای درونی می رسید که با خدا یک رابطه عاشقانه و دوطرفه داشته باشید. کسی که خدا رو داشته باشه چیزی کم نداره و لو هیچی از مادیات نداشته باشه و کسی که خدا رو نداشته باشه هیچی نخواهد داشت و لو اینکه یک زندگی لاکچری داشته باشه.

رمز و تنها جواب سوال شما برای ارتباط معنوی با خدا یک کلمه است و آن هم «توجه» است. هر چه توجه و تمرکز شما به خدا بیشتر باشه و کمتر دچار روزمرگی بشید قلباً به خدا نزدیک تر خواهید شد، خدایی که همیشه در کنار شما و هر کسی دیگری از بندگانش هست فقط مشکل این است که ما متوجه این قرابت و نزدیکی خدا نیستیم چون از خودمون دور شدیم، و مانع ما برای حس و درک این نزدیکی و قرابت، هوای نفس هستش، و هوای نفس وقتی با عمل و ریاضتهای نفسانی مواجه بشه، همین تنها مانع هم کنار خواهد رفت، و می شید مثل کسی که فرمود «عالم محضر خداست»، حضور خدا را حس خواهید کرد و معنا و لذتی از زندگی خواهید برد که دیگران از آن چیزی جز پوچی درک نمی کنند.
پس تنها رمز معنویت «توجه» قلبی هستش که نمونه بارزش «دعا» است اما منحصر در دعای اصطلاحی نیست . خدا در قران می فرماید:
قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ ؛ بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى‌كند.
دعا" دامنه وسیعی داره، که هر کاری که توجه ما رو به خدا جلب می کنه شامل میشه. که همون درخواست نهایی شماست که فرمودید « یعنی چه کارهایی انجام بدیم؟ »
در این مورد به لینک زیر مراجعه بفرمایید و در ادامه اگر سوال یا ابهامی در بین بود بفرمایید.

http://btid.org/node/213322

موفق و پیروز باشید

تصویر روئین تن مهدی

سلام خدمت شما کاربر محترم

سپاس از ارتباط شما با مجموعه

امیدوارم بتونم شما رو در این سوالی که فرمودید کمک کنم

حقیر به عنوان مشاور دینی و اخلاقی، از این نوع سوالاتی که شخص واقعا به دنبال ارزشمندی خودش هست، به دنبال ارتقاء و تعالی خودش هست خوشحال میشم.

خرسندم که با کسی هم صحبت می شم که دغدغه او تعالی بخشی به زندگی خودشه که قطعا این نشان دهنده این هست که شخصی که چنین سوالی می کنه برای خود و آینده خودش ارزش قائله. لذا دستور العمل می خواد، راهکار می خواد و این باز نشان دهنده عزم و همت اوست. پس قدر خودتون رو بدونید که شما بر خلاف خیلی ها که در باتلاق دنیازدگی گیر افتادن، خواستار یک زندگی زیبا و با رنگ خدایی هستید.

ببینید رمز و کلید آرامش واقعی در یک کلمه است که خود قران بهش اشاره کرده. (الا بذکر الله تطمئن القلوب) خداوند در این آیه به فرزندان حضرت آدم هشدار و تلنگر زده که فقط با یاد و زندگی کردن با خداست که بشر می تونه به آرامش برسه، این تلنگر و هشدار واسه اینکه که خیلیها برای رسیدن به آرامش (که خواسته هر انسانی است) به اشتباه از راههای دیگه استفاده می کنن اما جز سردرگمی و فلاکت نصیب آنها نخواهد شد، و لو اینکه غرق ثروت باشن،

اما برای رسیدن به این اکسیر بزرگ یه اهرمهای کمکی وسازنده وجود داره در عین حال یک موانع سوزنده  وجود داره که هم باید از اهرمهای کمکی بهره گرفت و هم موانع که مهمترین اونها هوای نفس هستش رو کنار زد. که به مناسبت راه هر کدام رو خواهیم گفت

1- رفع مانع بزرگ (هوای نفس): بهترین راه برای سپری کردن این مانع، عمل به شرعیات دین هستش. به فرموده مرحوم ایت الله بهجت که یک عارف حقیقی بود و می گفت ترک محرمات و انجام واجبات کافی است. ایشان در جواب سؤالی که پرسیده بودند تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم؟ می گوید: ترک معصیت برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد. حضرت امیر علی ع باز در این زمینه می فرماید: «من نفس خودم رو با رعایت تقوا (رعایت احکام الهی) تربیت می کنم».

2- نیروهای کمکی برای رسیدن به یاد خدا:

* تفکر: تفکر، مایه نفوذ ایمان به قلب هست و ایمان بنا به فرموده خدا بسیار دلنشین خواهد بود. «وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ[1] خدا ایمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هایتان بیاراست، و کفر و بدکاری و نافرمانی را ناخوشایند شما ساخت، اینان [که دارای این ویژگی ها هستند] هدایت یافته اند.» با تفکر در مورد خود، خدا، هستی ، آفرینش و کیفیت خلقت اونها آدمی از توهمات خارج میشه و مجهز به بصیرت و روشنی دل میشه. بخاطر همین در شرع مقدس اسلام، برای تفکر خیلی اهمیت داده شده و سرمایه گذاری شده به نحوی که برای یک ساعت تفکر ثواب عبادت 70 ساله نوشته میشه، چرا چنین جایزه ای گذاشته شده؟ چون ثمراتش با در ضمن رعایت تقوا، تضمینی است و مایه سعادت و ثبات قدم خواهد شد. که برای این امر مطالعه بعضی کتب خودشناسی و خدا شناسی می تونه کمکار باشه.

برای این مهم ، روزانه نیم ساعت اهل تفکر باشید، جای خلوتی و حتی المقدور با یه چشم اندازی به فضای ازاد انتخاب کنید. فقط شروع کنید و اقدام کنید و صبوری به خرج بدید، به تدریج خدا قلب شما رو هدایت خواهد کرد. همانطور که خودش در کتابش گفته که «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ[2] و كسانى كه در راه ما كوشيده‌اند، به يقين راه‌هاى خود را بر آنان مى‌نماييم و در حقيقت، خدا با نيكوكاران است.»

این مژده رو به شما می دهم که اگر این برنامه رو کمی با صبوری انجام بدید (هر چند در ابتدا ممکن است چیزی عائدتون نشه) اما به تدریج آن قدر لذت بخش خواهد بود که حس می کنید نیم ساعت خیلی کم است.

* درد دل: که اصطلاحا بهش مناجاه میگن. نمونه اش مناجاه شهید چمرانه که می تونید در نت جستجو بزنید و ملاحظه بفرمایید. خلوت کنید و با خدا درد دل کنید، از زبان خودتون (یا ترجمه مناجاه خمسه عشر در مفاتیح). سفره دلتون رو برای خدا باز کنید. و لو در ابتدا ندانید که چی بگید. اما سر قرار حاضر بشید. مناجات و درددل به شدت غرور و نفسانیات آدمی رو ذوب می کنه و این مانع بزرگ رو کنار می زنه

* توسل به اهل بیت به خصوص امام حسین ع: امام حسین ع کشتی نجات هستش که سریعتر از کشتی دیگر ائمه به مقصد خواهد رسید. برای توضیح این مطلب می تونید لینک زیر رو ملاحظه بفرمایید.

https://btid.org/fa/news/179724

 

بهترین ها رو برای شما آرزومندم و به شدت محتاج  دعای خیر شما هستم

موفق باشید

1-حجرات، آیه 7

2- عنکبوت، ایه 69