چادر و روسری در قرآن

18:34 - 1395/09/13

می‌گویند: حکم چادر در قرآن نیامده! تنها حجابی که در قرآن به آن سفارش شده، پوشش بدن است نه موی سر! باز گذاشتن موی سر اشکالی ندارد که! چرا وقتی درباره روسری حکم قرآنی نداریم، موها را بپوشانیم؟
چه حرف‌هایی؟ حرف‌هایی از جنس جهالت، از جنس نا آگاهی نسبت به قرآن.
اگر یک بار آیات مربوط به حجاب را در قرآن می‌خواندند و بررسی می‌کردند هیچ وقت چنین حرفی نمی‌زدند و خود را بی‌آبرو نمی‌کردند. مگر انسان باید چشمانش را ببندد و دهانش را باز کند و هر حرفی به ذهنش رسید به زبان بیاورد؟!
بله کلمه چادر در قرآن نیامده چون در عربی حرف چ و کلمه چادر وجود ندارد؛ به جای آن معادل عربی چادر در قرآن وارد شده است: جلباب!!! و روسری هم با عنوان عربی آن در قرآن آمده است؛ مگر اشکالی دارد؟

جلباب
خداوند در قرآن اینگونه فرموده است:
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا [احزاب/۵۹] ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است.»
جلابیب جمع جلباب است و در معنای آن علامه طباطبایی (ره) فرموده است: «هو ثوب تشتمل به المرأة فيغطّي جميع بدنها؛ آن پوششی است که زنان تمام بدنشان را به وسیله آن می‌پوشانند.»[۱]

روسری
در آیه‌ای دیگر خداوند از یک کار غلط زنان انتقاد کرده و روش درست پوشاندن سر را به آنان متذکر شده است و فرموده:
« وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ [نور/۳۱] باید روسري‌هاي خود را بر سينه خود افكنند.» ابتدا رسم این بود که موهای سر را می‌پوشاندند اما روسری‌ها را روی سر یا دور گردن گرده کرده یا می‌بستند؛ خداوند به پیامبر دستور داد تا به زنان با ایمان دستور دهد تا از روسری‌های بلند استفاده کنند تا روی سینه‌ها را هم بگیرد و بپوشاند. چطور با وجود این آیات باز برخی می‌گویند حکم پوشاندن سر در قرآن نیامده است؟! و حالا که معلوم شد در قرآن به پوشاندن تمام بدن سفارش شده آیا کسی باز می‌گوید که چادر در قرآن نیست؟!

پی‌نوشت:
[۱]. علامه طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج ۱۶، ص ۳۶۱.

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/101780

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
2 + 5 =
*****