راه های پیشگیری از لواط

22:13 - 1395/11/11

- برای ترک گناه جنسی همچون لواط، راه های عملی و نظری وجود دارد که با رعایت و انجام این راه ها، فرد مبتلاء به این انحراف می تواند از گرفتار شدن در دام شیطان خود را برهاند.  

انحرافی از قبیل همجنس گرایی

یکی از انحرافاتی که در سنین نوجوانی و جوانی وجود دارد، میل و گرایش به همجنس است که در نهایت به رابطه جنسی منجر به می شود. 
غریزه جنسی به عنوان نیرویی در انسان از طرف خداوند متعال قرار داده شد تا بشر بدین وسیله در حفظ نسل خود بکوشد، نه آنکه به خطری همچون هم جنس بازی گرفتار شود.
انسان برای ارضای این غریزه، راه های گوناگونی دارد که البته تنوع راه ها به معنای صحیح بودن همه ی آنها نیست، بلکه تنها راه ارضاء این غریزه همان است که خداوند قرار داد و آن ازدواج است. حال برای کسانی که شرایط ازدواج فراهم نیست راه های موقتی و تسکین دهنده ای وجود دارد که البته درمان نیست، ولی به هر حال برای آلوده نشدن به گناهان جنسی چاره ای جز این نیست.
قبل از اینکه به راه های پیشگیری اشاره کنیم، در ابتدا راه های مبتلاء شدن را بیان می کنیم که طبعا با جلوگیری از این موارد، پیشگیری هم صورت می گیرد.

راه های ابتلاء به همجنس گرایی 
«بستر پیدایش هم جنس بازی این است که افرادی که به تازگی نقش جنسی خود را کشف کرده اند و در بیان مسایل شخصی با دیگران خجالت می کشند و بنابراین به دنبال محرم رازند؛ از این رو دوستانی همدل و هم راز پیدا می کنند. بحران غریزه و زمینه ی روانی سبب می شود آنان با هم به انحرافات تن دهند و کار به انجام اعمال منافی عفت بکشد.
گاهی این عمل به دلیل شرم و حیای افراطی یا برای جلب محبت و یافتن تحسین دیگران در عمل صورت می پذیرد و ممکن است به سبب وسوسه ها و دسترسی نداشتن به جنس مخالف باشد.» [1]
علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل زیر هم در جنس گرایی تاثیر گذارند:
1- دوستی های بی حساب نسبت به هم جنس.
2- ارتباط زیاد با افراد هم جنس زیبا یا توجه بیش از حد به تصویر آنان.
3- زندگی دسته جمعی افراد هم جنس؛ مانند زندگی در پادگانها و خوابگاههای مدارس و دانشگاهها.
4- محیط های خانه، مدرسه و ... که آلوده باشد.
5- آزادی فردی در ارتباط، معاشقه و شوخی با هم جنس.
6- تماس جسمی با هم جنس.
7- زیاد نشستن در توالت.
8- نا رضایتی از تجربه ی جنسی گذشته با جنس مخالف.
9- ارتباط ضعیف با پدر. [2]

راههای پیشگیری از همجنس گرایی
برای پیش گیری راههای مختلفی وجود دارد که عبارتند از:
1- آگاه کردن نوجوان از مسائل مورد ابتلاء در سنین نوجوانی و جوانی
اگر شخصی در دوران کودکی و نوجوانی از مسائل بلوغ آگاه نباشد، خواه ناخواه با آن مواجه خواهد شد و اطلاعات خود را در این زمینه بدست خواهد آورد، چه بسا که منبع اطلاعات او هم نادرست باشد و بطور صحیح نتواند مسائل جنسی را برای خود حل کند. پس چه بهتر که قبل از رسیدن به این دوره، والدین و مربیان دلسوز آگاهی های لازم غیر تحریک کننده را به او بدهند.
اینکه در اسلام دستورات جنسی برای قبل و بعد از ازدواج وجود دارد، حاکی از آن است که این مسائل باید دانسته شود و الا هدف از بیان آنها چه بود؟

2- توجه به عزت و کرامت انسانی
مسلماً هر کس برای خود، شأن و شخصیتی قائل است و حاضر نیست به سادگی آن را از دست بدهد. توجه به این مساله موجب می شود انسان بدون فکر به کاری دست نزند و اگر پیشامدی به شخصیت او آسیب رساند، در صدد جبران بر می آید. در مورد تربیت جنسی نیز، می توان از این مساله بهره کافی را برد.
اگر فردِ گرفتار به چنین انحرافی بداند که با اسارت در دام شیطان، کرامت انسانی خود را از دست داده و با اعتیاد به این معضل، عزتی هم برای او باقی نمی ماند، هرگز دامن خود را به چنین گناهی آلوده نمی کند. اینکه شهوت برای انسان بزرگ و با اهمیت جلوه می کند، به خاطر این است که خود را کوچک می پندارد.  
همانطور که در روایتی از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل شده است: «هر کس برای خودش بزرگی و کرامت قائل باشد، شهوت برایش پست می شود.» [3]

3- توجه به حضور خدا و استمداد از خدا و اهل بیت (علیهم السلام)
توجه به خدا و اهل بیت (علیهم السلام) به نوبه خود ایمان را تقویت می کند و موجب می شود فکر گناه به ذهن انسان راه نیابد. به علاوه سبب می شود انسان به خود آید و با احساس شرم و حیا در برابر آن بزرگواران، از لغزش مصونیت یابد.
البته راههای پیشگیری منحصر در همین موارد ذکر شده نیست، بلکه ما این موارد را از باب نمونه در اینجا ذکر کردیم. و راه های عملی همچون ترک نگاه همراه با شهوت و بوسیدن با شهوت به همجنس و پرهیز از همخوابی با همجنس، موجب گرفتار نشدن به این انحراف جنسی است.

________________________
پی نوشت:
[1]. شناخت، هدایت و تربیت نوجوان و جوان، علی قائمی، ص 167، چاپ پنجم، انتشارات امیری، تهران 1363.
[2]. تربیت جنسی در اسلام، حافظ ثابت، ص 149-148، ناشر: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، چاپ سوم، تابستان 1386.
[3]. بحارالانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقى‏، ج 87، ص 71، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏، مكان چاپ: بيروت،‏ سال چاپ: 1403 ق.‏

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 1 =
*****