دام‌های شیطان

20:22 - 1396/08/01

-جذابیت‌هایی که خداوند در زن قرار داد موجب شده است تا شیطان از او به عنوان ابزار گمراهی مردان استفاده کند.

ابزار گمراهی شیطان

در برخی تعابیر روایی آمده است که «زنان دام‌های شیطان‌اند.» [من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص 376] آیا این تعبیر توهین و تحقیر مقام زن است و یا اینکه امام (علیه‌السلام) از این کلام مقصود دیگری داشته‌اند؟ 
واقع آن است که خداوند زن و مرد را در کنار یکدیگر و به عنوان مکمل هم خلق کرد و برتری هر یک را به تقوای آنها دانست.[حجرات/13] 
اما مضامینی همچون این تعبیر که در روایات آمده است به معنای بی احترامی به زن نیست، بلکه بخاطر جاذبه و لطافت‌هایی است که خداوند در زن قرار داد که مرد را شیفته‌ی او می‌سازد و شیطان هم از این جاذبه‌ی موجود در زنان به عنوان دام بهره می‌برد و برای گمراهی مردان از این ابزاراستفاده می‌کند. در نتیجه جنس زن بد نیست، بلکه شهوت پرستی و اسیر زن شدن بد است که هدف شیطان برای فریب مردان همین است. 
بنابراین دام شیطان و فتنه زنان یعنی جذابیت و دلبری جنسی آنان که از این ناحیه غرایز و شهوات مردان برانگیخته می‌شود، نه اینکه زنان در نگاه دین موجودی شوم و گنهکار باشند. پول و ثروت نیز این گونه است، یعنی اساسا پول و ثروت بد نیست، اما جذابیت آن موجب شده است تا شیطان آن را دام و مایه فتنه انسان‌­ها قرار دهد.

پی‌نوشت
ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه‏، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، 1413 ق‏، ج4، ص376.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
4 + 11 =
*****