تکرار یک آیه و مخالفت تحدی

20:54 - 1396/11/25

باسلام خداوند فرموده کسی نمی تواند مانند قرآن بیاورد و ما می‌بینیم که در قرآن آیات تکراری وجود دارد؛ حالا ما می‌آییم و یک آیه را تکرار کرده و در جایی از قرآن قرار می‌دهیم. پس مانند قرآن آوردیم. یا از کنار هم گذاشتن چند آیه یک سوره می‌سازیم. آیا این تحدی را باطل نمی‌کند؟

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
سوالات خود را هم از طريق اين آدرس ارسال کنيد: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنین نظراتشان جهت نمایش، دیگر منتظر تایید مدیرانجمن نیز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/130254

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 1 =
*****
تصویر معین شرافتی

خداوند در قرآن کریم فرموده است:«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا[اسراء/۸۸] بگو اگر انس و جن گرد آيند تا نظير اين قرآن را بياورند مانند آن را نخواهند آورد هر چند برخى از آنها پشتيبان برخى [ديگر] باشند.» این آیه به صراحت اعلام داشته اگر تمام مردم دنیا هم جمع شوند؛ نمی‌توانند هم ردیف قرآن کتابی را بیاورند. حال شما می‌گویید در قرآن آیات تکراری وجود دارد و می‌توان یک آیه را در جای دیگر قرآن تکرار کرد و مثل قرآن را آورد؛ یا از مجموعه چند آیه در کنار هم سوره ای جدید ترتیب داد. برای رد این کلام نیاز است نگاهی به تحدی داشته باشیم و آنگاه است که مشکل شما حل می‌شود.
الف) قرآن، کتابی بی مانند
قرآن کتابی است از طرف خداوند برای هدایت؛ کتابی که بزرگترین حکمت‌ها و زیباترین قصه‌ها را در خود جا داده و از علوم طبیعی، نجوم، اسرار هستی، راز و رمز آفرینش، ساختمان بدن انسان، نکات تاریخی، فلسفی و... آکنده شده است. کتابی که در تک تک آیات و سوره‌های آن چهار مسئله به طور همزمان و در نهایت امکان رعایت شده و آن چهار مورد عبارتند از:
۱- فصاحت و زیبایی عبارت و کلمات
۲- بلاغت و رسایی بلندترین معانی
۳- زیبایی شگفت آور در چینش و تألیف
۴- بی‌نظیر بودن اسلوب و سبک کلام
پس نباید فراموش کرد که قرآن کتابی است که در عین سادگی و قابل فهم بودن، بلندترین معانی و حقایق هستی را با روشی کاملا نو و بدون مثل و مانند آورده و در کنار این مطالب، در کلمه به کلمه و حرف به حرف فصاحت و زیبایی را نیز در نهایت امکان، می‌توان دید. از آنجا که این چهار مسئله در آیات هدایت بخش قرآن کریم در نهایت امکان قرار داده شده و پرداختن به یک یا دو بعد باعث غفلت از ابعاد دیگر نشده، می‌گوییم قرآن بی‌تکرار است و هیچ انسانی نمی‌تواند مانند آن را بیاورد؛ حتی اگر با یکدیگر جمع شده و به همدیگر کمک کنند.
ب) مسئله تکرار آیه در سوره های دیگر
با تکرار یک آیه و قرار دادن آن در بین آیات دیگر تحدی قرآن باطل نمی‌شود؛ زیرا حداقل دو مورد از موارد بالا نقض شده است. اول اینکه آن آیه تکراری از آیات دیگر است و بی‌نظیر نیست(مورد ۴) و دوم آنکه چینش قرآن بهم خورده و یک جاگذاری و چینش غلط پدید آمده است و اگر با چند آیه از قرآن سوره ای جدید ترتیب دهید؛ کار خنده دار تر و نزد اهل ادب و فن قرآنی بسیار ناچسب تر خواهد شد؛ به علاوه آنکه باز از الگو استفاده کرده اید و کاری بشری یا به کمک تمام انسانها و اجنه نیست.
نتیجه گیری
تکرار یک آیه از قرآن در جای دیگر قرآن به معنای آوردن آیه ای مثل آیات قرآن نیست؛ چون قرآن کتابی بی‌مانند بوده و از هیچ اثری الگو نگرفته است و اگر شما آیه ای را تکرار کنید نه تنها الگو گرفتید بلکه یک کپی‌کاری کرده و با این کار در اصل چینش بی‌نظیر این کتاب آسمانی را هم خدشه دار نموده اید.