داعش و مهربانی!!!

10:41 - 1393/12/12
چکیده: وجود نازنین پیامبراسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رحمت برای جهانیان است. خداوند در سوره انبیا می فرمابد: «وما ارسلناک الا رحمه للعالمین[انبیاء/ 107]ما تو را جز براي رحمت جهانيان نفرستاديم.» اگر پیامبراسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رحمت برای جهانیان است. بهره مسلمین و جهان از جریان تکفیری های جز آزار و اذیت وخشونت چه بوده است؟
اسیرگیری داعش

رهروان ولایت ـ

چهره زیبای اسلام در آیات قرآن کریم جلوه گر است و نشانه های رحمت الهی درسراسر این کتاب آسمانی به چشم می خورد. جریان ها و افرادی ادعای پیروی از این دین رحمت دارند، در حالی که عمل آنها 180 درجه با تعالیم اسلام فرق دارد.

ممکن است آنها ادعای اسلام کنند، ولی خوب است برای شناخت آنها به  قرآن کریم مراجعه کنیم. معیار و میزان سنجش راستی ادعای آنها قرآن کریم است. قرآن کریم و عترت رسول الله(صلّی الله علیه وآله وسلّم) دو معیار و میزان برای سنجش حق هستند. و حق بودن افراد و جریان ها با مراجعه به این دو میزان مشخص می شود. برای شناخت ماهیت و حقیقت جریان های تکفیری و داعش نیز بهترین روش، روش سنجش این گروه ها با میزان قرآن و عترت و ارائه آنها به این میزان دقیق است.

قرآن کریم را که باز کنیم اولین آیه آن بسم الله الرحمن الرحیم است. واژه رحمن و رحیم و رحمت که همه اشیاء را فرا گرفته و نمونه ای از آن مهر مادر به فرزند است. در حدیث آمده است: عدّه اى اسير نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آوردند. ناگهان زنى از اسيران، كه چشمش به كودكى اسير افتاده بود ، دويد و او را در آغوش گرفت و شيرش داد . پيامبر صلى الله عليه و آله به ما فرمود:« آيا به نظر شما اين زن هيچ گاه حاضر مى شود كودك خود را در آتش افكند؟ عرض كرديم: خير؛ تا قدرت داشته باشد اين كار را نمى كند. پيامبر فرمود: خداوند نسبت به بندگان خود مهربانتر از اين مادر نسبت به فرزند خود است.»[1]

حال باید دید گروه داعش چقدر به دستورات اسلام و معارف قرآن کریم آشنایی دارد. و چقدر به حقایق قرآنی و سنت نبوی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) نزدیک است. این رحمت گسترده در قاموس این جریان ها چه معنایی دارد؟ مهربانی نزد آنها به چه معناست؟! این گروه ها آیا این آیات را ندیده اند. خوب است به وجدان و فطرت خود رجوع کرده و ببینند که آیا واقعا تربیت آنها تربیت صحیح قرآنی بوده است.

آیا آیه ای که آنها را به سفارش به مهربانی مرحمت هدایت می کند ندیده اند؟ «ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ[بلد/ 17] علاوه بر اين از زمره كسانى باشد كه گرويده و يكديگر را به شكيبايى و مهربانى سفارش كرده‏ اند.»

«أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ آ[بلد/18] نها اصحاب اليمين هستند (و نامه اعمالشان را به دست راستشان مي‏دهند.» قرآن عظیم در این آیه به یکی از ویژگی های اصحاب میمنه اشاره دارد که آنها یکدیگر را به صبر و مرحمت سفارش می کنند.

مهربانی از ویژگی های پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و یاران اوست.«مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ [فتح/ 29] محمد فرستاده خدا است و كساني كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند، پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود مي‏بيني، آنها همواره فضل خدا و رضاي او را مي‏ طلبند، نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است، اين توصيف آنها در تورات است، و توصيف آنها در انجيل همانند زراعتي است كه جوانه ‏هاي خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته، تا محكم شده، و بر پاي خود ايستاده است، و به قدري نمو و رشد كرده كه زارعان را به شگفتي وامي دارد! اين براي آن است كه كافران را به خشم آورد، خداوند كساني از آنها را كه ايمان آورده ‏اند و عمل صالح انجام داده ‏اند وعده آمرزش و اجر عظيمي داده است.»

 خداوند سبحان در قرآن کریم پیامبر عزیز اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) را به رأفت و مهربانی توصیف نموده است: «لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ[توبه/ 128] قطعا براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است.»

وجود نازنین پیامبراسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رحمت برای جهانیان است. خداوند در سوره انبیا می فرمابد: «وما ارسلناک الا رحمه للعالمین[انبیاء/ 107]ما تو را جز براي رحمت جهانيان نفرستاديم.» عنایت و سفارش اسلام نسبت به آفریده های الهی، درختان و حیوانات نیز نشان دهنده وسعت رحمت الهی نسبت به همه مخلوقات است. و نشانگر این واقعیت است که در بینش اسلامی به حیوانات نیز عنایت شده است.

باید از جریان های تکفیری و داعش سؤال کرد که اگر پیامبر اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) الگوی رحمت و مهربانی است. الگوی شما در رفتار و جنایات شما کیست؟ آیا شیطان امام و پیشوای شما به سوی آتش نیست؟

اگر پیامبراسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رحمت برای جهانیان است. بهره مسلمین و جهان از شما جز آزار و اذیت وخشونت چه بوده است؟ اگر اسلام دین رحمت و مهربانی است دین شما چیست؟

خوب است که این جریان ها با بازگشت به اسلام ناب محمدی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و با بهره گیری از هدایت و رحمت قرآن حکیم خود را از فرو رفتن بیشتر در این باتلاق آتشین که با دست و اعمال خود درست کرده اند، نجات دهند.

 جوانان نیز باید با مراجعه و انس و نزدیک شدن به آیات مهر انگیز قرآن کریم و آشنا شدن با معارف آن از افتادن در دام این گروه های انحرافی خود را حفظ نموده و مصونیت ببخشند.

اسلام عزیز والاتر از آن است که افرادی خود و اعمال خشونت آمیز خود را به آن نسبت دهند. پیامبر اعظم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) در یک روایت، اسلام را این گونه معرفی نموده اند: «الاسلام حسن الخلق. اسلام خُلق نیکو است.»

نمونه های زیبای عفو و گذشت و لطف و محبت و مهربانی و ایثار پیروان راستین اسلام ناب محمدی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) در جامعه اسلامی زمان پیامبر و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگ های تاریخ را مزین ساخته است.

این ایثار و گذشت جلوه ای از چهره زیبای اسلام را به نمایش گذاشته است. با مراجعه به کتب معتبر تاریخی و خاطرات شهدا و آزادگان و جانبازان می توان ایثارگری آنها را نظاره گر شد.

................................

منبع:

1] كنز العمّال

کلمات کلیدی: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
7 + 6 =
*****