فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی امام مهدی

11:35 - 1394/01/23
چکیده: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نمونه ای از کاملترین الگو در سبک زندگی اسلامی را در توجه به پروردگار عالم، یاد مرگ و قیامت، توجه به معنویات، احترام و نیکی به والدین، خواندن قرآن، دفاع از ولایت، سخنرانی برای اثبات حق حضرت علی (علیه السلام) دعا برای دیگران، ایستادن زیاد در محراب عبادت، انفاق در راه خدا، خوب شوهر داری، کمک نمودن به همسر در اطاعت خداوند و تربیت نیکوی فرزندان، مقدم نمودن همسایه و دعا برای امت پیامبر و ...به جهانیان ارائه داده است.
یا فاطمه الزهرا

رهروان ولایت ـ

پروردگار مهربان انسان را در مسیر رشد و کمال به بهترین الگوها هدایت نموده و در قرآن کریم حضرت محمد(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و حضرت ابراهیم علیه السلام را به عنوان نیکوترین سرمشق معرفی می فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا[احزاب/ 21] براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق نيكوئي بود، براي آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند، و خدا را بسيار ياد مي‏كنند.»  انسان برای موفقیت و رسیدن به هدف باید به این الگوها توجه نموده و از آنها پیروی کند.

حضرت فاطمه سلام الله علیها که پاره تن آن الگوی بزرگ آسمانی و قرآنی است؛ در معنویت، اخلاق، ایثار، عبادت و سبک زندگی اسلامی الگویی نیکو برای بشریت می باشد.

حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، آخرین ذخیره الهی در زمین الگوی می باشد. «عَنِ الشَّیْخِ الْمُوَثَّقِ أَبِی عُمَرَ الْعَامِرِیِّ رَحْمَهُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ… وَ فِی ابْنَهِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی أُسْوَهٌ حَسَنَه[1] در توقیع و نامه ای که از سوی امام عصر علیه السلام به واسطه یکی از نواب خاص حضرت در زمان غیبت صغری صادر شد، آمده است: دختر رسول خدا برای من الگویی نیکوست.»

 نمونه ای از ایثار و از خود گذشتگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در سوره مبارکه انسان تجلی یافته است. ایشان به همراه شوهر و دو فرزند سه روز افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشید. و این ایثار مورد قبول الهی و برای همیشه و در قرآن کریم ماندگار شد. «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا[انسان/ 10] و غذاي (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مسكين و يتيم و اسير مي‏دهند. » (و مي‏گويند) ما شما را براي خدا اطعام مي‏كنيم و، هيچ پاداش و تشكري از شما نمي‏خواهيم. ما از پروردگارمان خائفيم در آن روز كه عبوس و شديد است.»

حضرت در شب عروسی پیراهن عروسی خود را به نیازمند بخشید. پیروان فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز باید به فکر محرومین و نیازمندان جامعه بوده و علاوه بر کمک مالی با بیان، قلم و آبروی خویش دیگران را به انفاق تشویق کنند.

 حضرت فاطمه اطهر سلام الله علیها در توجه به پروردگار عالم، یاد مرگ و قیامت، توجه به معنویات، احترام و نیکی به والدین، خواندن قرآن، دفاع از ولایت، سخنرانی برای اثبات حق حضرت علی (علیه السلام) دعا برای دیگران، ایستادن زیاد در محراب عبادت، انفاق در راه خدا، خوب شوهر داری، کمک نمودن به همسر در اطاعت خداوند و تربیت نیکوی فرزندان، مقدم نمودن همسایه و دعا برای امت پیامبر و ... کاملترین الگو در سبک زندگی اسلامی برای جهانیان است.

به امید آن که اخلاق قرآنی حضرت را در زندگی سرمشق خود قرار دهیم.

       

                                                            «اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک»

................................................................................

منبع:

1] بحارالأنوار، ج ۵۳ ،ص ۱۷۸ ( باب ما خرج من توقیعاته) و الإحتجاج‏،ج۲ ص  ۴۶۶

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
6 + 9 =
*****