صنعت زرهی در قرآن

10:29 - 1394/01/29
چکیده: صنعت زرهی از علومی است که خداوند علیم به انسان یاد داده است. با مرور زمان صنعت زرهی رو به تکامل و پیشرفت بوده است. «و ساختن زره را به او تعليم داديم، تا شما را در جنگهايتان حفظ كند آيا شكر (اين نعمتهاي خدا را) ميگذاريد؟!»[انبیاء/۸۰]
نفربر سایت میلیتاری

رهروان ولایت ـ تکامل صنعت زرهی

صنعت زرهی یکی از نعمت هایی است که خداوند رئوف به انسان عطا فرموده است. انسان برای دفاع ازخود نیاز به ابزار و وسایلی دارد که او را در برابر هجمه دشمن مصون بدارد و  پروردگار مهربان از این نعمت نیز فروگذار ننموده و لباس جنگ را از نعمت ها ی خویش بر انسان ها برشمرده و فرموده است: خداوند برای شما تن‏پوشها[=زره‏ها]يى قرار داده که شما را در جنگتان حفظ می کند.

«وَاللّهُ جَعَلَ لَكُم مِّمَّا خَلَقَ ظِلاَلًا وَجَعَلَ لَكُم مِّنَ الْجِبَالِ أَكْنَانًا وَجَعَلَ لَكُمْ سَرَابِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ وَسَرَابِيلَ تَقِيكُم بَأْسَكُمْ كَذَلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ[نحل/ ۸۱)]و خدا از آنچه آفريده به سود شما سايه‏هايى فراهم آورده و از كوهها براى شما پناهگاه‏هايى قرار داده و براى شما تن‏پوشهايى مقرر كرده كه شما را از گرما [و سرما] حفظ مى‏كند و تن‏پوشها[=زره‏ها]يى كه شما را در جنگتان حمايت مى‏نمايد اين گونه وى نعمتش را بر شما تمام مى‏ گرداند اميد كه شما [به فرمانش] گردن نهيد.»

معلم حضرت داود در ساختن زره، خداوند است و این مطلب را در سوره انبیاء یادآوری نموده که ما ساختن زره را به حضرت داود یاد دادیم تا شما را در جنگهايتان حفظ كند.

«وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّكُمْ لِتُحْصِنَكُم مِّن بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاكِرُونَ[انبیاء/  ۸۰] و ساختن زره را به او تعليم داديم، تا شما را در جنگهايتان حفظ كند آيا شكر (اين نعمتهاي خدا را) ميگذاريد؟!»

در سوره سبأ نیز آمده است: 

«وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَالطَّيْرَ وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ [سبأ/ ۱۰] ما به داود از فضل خود نعمتي بزرگ بخشيديم، (ما به كوهها و پرندگان) گفتيم اي كوهها! و اي پرندگان! با او هم آواز شويد (و همراه او تسبيح خدا گوئيد) و آهن را براي او نرم كرديم.»

آموزش چگونگی ساختن زره به حضرت داود(علیه السلام)

«أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدِّرْ فِي السَّرْدِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ [سبأ/ ۱۱] (و دستور داديم) زره‏هاي كامل و فراخ بساز، و حلقه‏ها را به اندازه و متناسب كن، و عمل صالح بجا آوريد كه من به آنچه انجام ميدهيد بينا هستم.»

  زره[لباس رزم] از نعمت های خداوند بر انسان است که جان او را از آسیب دشمن حفظ می کند و انسان باید به خاطر این نعمت از او تشکر نماید.

 صنعت زرهی رو به تکامل و پیشرفت

به مرور زمان صنعت زرهی پیشرفت نموده و متناسب با ابزار هجومی دشمن ابزار دفاعی پیشرفته و جدید ساخته شده و انسان به مدد الهی در برابر آسیب های جدید خود را به این ابزار مجهز نموده است. زمانی انسان برای حفظ جان خود در جنگها از زره استفاده می نمود و در این عصر نفربرهای پیشرفته انسان را از آسیب دشمن محافظت نموده و انواع نفربر، تانک و...به عنوان ادوات زرهی شمرده می شود؛ این صنعت در آینده نیز رو به تکامل و پیشرفت است.

 پیشرفت دفاعی و ساخت ابزار پیشرفته نظامی و دفاعی در جمهوری اسلامی از دستاوردهای جنگ هشت ساله است، که با استمداد از پروردگار و الهام از قرآن، پس از قطع امید از بیگانگان و تکیه بر سرمایه های درونی و خدادادی دانشمندان و جوانان انقلابی به دست آمد.  جوانان مومن و متعهد در شرایط تحریم با توکل بر خداوند و استفاده از تجربیات جنگ تحمیلی، اقدام به تقویت صنعت دفاعی کشور نمودند. بنابراین قدرت دفاعی جمهوری اسلامی درحالی به این پیشرفت های چشمگیر دست یافت که سالها تحریم بوده و حتی در زمان جنگ از تحویل وسیله ساده ای چون سیم خاردار؛ به ایران جلوگیری می کردند.

بحمدالله  اکنون جمهوری اسلامی از نظر بنیه دفاعی از قوی ترین و مستحکم ترین کشورهای منطقه است که دشمن جرات حمله به آن را ندارد. اگر سیستم دفاعی کشور قوی و بازدارنده نبود، دشمنان تا کنون ایران را ویران کرده بودند؛ نگاهی به عراق و سوریه گواه این مطلب است.

«و ماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم[آل عمران/ 126] و پیروزی جز از سوی خداوند توانای شکست ناپذیر و حکیم نیست.»

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی باید مثل گذشته آیات قرآن کریم را مد نظر قرارداده و بیش از گذشته بر توانایی ها و امکانات و آمادگی خود بیفزایند؛ تا مثل گذشته چشم طمع دشمن را از این مرز و بوم قطع نموده و موجب ترس دشمنان اسلام و مایه امید برای مستضعفان جهان و زمینه ساز حکومت عدل مهدوی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشند.

آیاتی نظیر آیه ذیل که عمل به آن موجب پیشرفت و عزت مسلمین می شود:

«وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ[انفال/ ۶۰]در برابر آنها(دشمنان) آنچه توانائي داريد از نيرو آماده سازيد(و همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و (همچنين) گروه ديگري غير از اينها را كه شما نمي‏شناسيد و خدا مي‏شناسد و هر چه در راه خدا(و تقويت بنيه دفاعي اسلام) انفاق كنيد. به شما باز گردانده مي‏شود و به شما ستم نخواهد شد.»

اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر الموحدین.
خدایا رزمندگان اسلام نصرت عطا بفرما.
به امید آن که قدر دان نعمت های الهی باشیم. 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
6 + 4 =
*****