مروری کوتاه بر وظایف والدین در ایام امتحانات فرزندان

12:08 - 1394/02/29

اگر از والدین سوال شود که بیشترین میزان تیره شدن روابط، دور شدن و فاصله افتادن میان والدین و فرزندان چه زمانی است، مسلما یکی از آن مواردی که همگی خواهند گفت: زمان امتحانات فرزندان.
لذا فصل امتحانات، فصل دغدغه، نگرانی و اضطراب نه تنها برای دانش آموزان، بلکه برای همه اعضای خانواده نیز می‌باشد.
از این رو باتوجه به اینکه در آستانه ایام امتحانات فرزندان هستیم، مرور کوتاهی بر وظایف والدین در ایام امتحانات پایان سال خواهیم داشت؛
1. فضای خانه را آمادهسازی کنید
یکی از وظایف اصلی والدین به هنگام ایام امتحانات فرزندان، ایجاد فضای صمیمی، امیدبخش و شادی آفرین است. از این رو از آنجایی که امتحان با خود استرس و نگرانی را بدنبال دارد، فضای امیدبخش و نشاط آور خانه می‌تواند میزان استرس و نگرانی فرزندان به حداقل برساند. امّا برای خلق این فضا، اصلا نیازی به چراغانی و گل کاری نیست، بلکه همین مقدار که در ایام امتحانات آخر سال، فکر فرزند آرام باشد، کافی است.
2. توجه به روش‌های مطالعه
گرچه این روزها، وقت مناسبی جهت آموزش روش مطالعه به فرزندان نیست و زیادی هم دیر شده است و چه بسا تمرکز او را هم از بین ببرد، ولی استفاده از یک روش مطالعه خوب و استاندارد باعث بازدهی بیشتر در کمترین زمان در فرزند می‌شود.
لازمه این کار این است یا خودمان اهل مطالعه باشیم و یا در مورد روش‌های درست مطالعه از دیگران اطلاعات بگیریم؛ مثلا برای ایجاد تمرکز در مطالعه توصیه به روش‌هایی می‌شود نظیر طرح سوال، تندخوانی، خواندن اجمالی و جدیت در مطالعه، خط کشیدن زیر مطالب مهم، نکته برداری و ...
3. باید توجه داشت که چه کسی امتحان دارد
مسلما والدین وظایفی و فرزندان هم وظایف دیگری دارند. گاهی این دغدغه امتحان به گونه‌ای برای برخی از والدین بزرگ می‌شود که گویی آنان هستند که باید امتحان بدهند نه فرزندشان. وظیفه فرزند این است که به موقع درس بخواند و خود را برای این امر مهم آماده کند و والدین هم وظیفه مهیا کردن شرایط و محیط آرام جهت مطالعه فرزندان را دارند.
4. باید رفت و آمد‌های فامیلی را مدیریت کرد
لازم است که در ایام امتحانات آخر سال، رفت و آمدهای فامیلی را کم کرد. در غیر اینصورت می‌بایست منتظر بهانه‌های فرزندان جهت کسب نتایج ضعیف امتحانات باشیم که این نتایج را به گردن مهمانی‌ها بیندازند.
5. تنظیم ساعت خواب را فراموش نکنید
گاهی برخی از فرزندان به هنگام ایام امتحانات از ساعت خواب شبانه خود می‌زنند، در حالیکه این کار برفرایند یادگیری و حفظ دروس تاثیر منفی می‌گذارد. لذا لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فرزندان شب‌ها را زود بخوابند و صبح‌ها زودتر بیدار شوند که این در فرایند یادگیری آن‌ها تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.
6. مراقب سلامتی آنان باشید
در ایام امتحانات، بهتر است بیشتر مراقب سلامتی فرزندان باشیم. ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی و ... از بازدهی آنان کم خواهد کرد. لذا توصیه به پوشش مناسب، مصرف میوه‌، غذای گوشتی، سبزیجات، حبوبات، غلات و لبنیات لازم به نظر می‌آید.
7. از هرگونه طعنه و تحقیر اجتناب شود
بدون شک، استفاده از کلمات تحقیرآمیز، ریشخند کردن و مقایسه نابجای فرزندان باعث آسیب دیدن اعتماد به نفس آنان می‌شود. از این رو کاهش استفاده از اینگونه کلمات تحقیر آمیز و اجتناب از مقایسه‌های نابجا، موجب موفقیت فرزندان خواهد شد. از طرفی ایجاد انگیزه و تشویق فرزندان در کارایی‌ آنان مثمرثمرتر خواهد بود. در روایتی از امیرمؤمنان علی(علیه‌‌السلام) به والدین فرموده است: «با بچه‌هایتان به گونه‌ای برخورد کنید که آن‌ها خودشان را کریم و با شخصیت بدانند.»[1] مسلما تکریم فرزند باعث به وجود آمدن احساس شخصیت و عزت نفس، پذیرش سخنان و آموزش‌های والدین؛ جلوگیری از سقوط در ورطه بزهکاری و گناه، جلوگیری از احساس خودکم بینی و جلوگیری از نفاق و دورویی در او می‌شود.
در کل می‌بایست والدین در چنین ایام استرس زا برای فرزندان، از هرآنچه که موجبات ناآرامی، استرس و ناراحتی فرزندان می‌شود اجتناب کنند و برعکس تاجایی که امکان دارد فضایی آرام، نشاط آور و امیدبخشی را برای آنان به ارمغان بیاورند.

پی‌نوشت:
[1]. غررالحکم و دررالحکم، آمدی

http://btid.org/node/65617

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
6 + 14 =
*****
تصویر رایحه
نویسنده رایحه در

enlightenedبااین مطلب استرس گرفتم کلا....:))