سوال اخلاقی: چیکار کنم به خدا هم توکل کردم و فایده ای نداره....

09:53 - 1401/10/11

سلام
نمی‌دونم چرا مشکلات و گرفتاری هام خیلی زیاد شده و هرروز بیشتر میشه چیکار کنم به خدا هم توکل کردم و فایده ای نداره.

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/230866
تصویر روئین تن مهدی

سلام خدمت شما کاربر گرامی

تشکر از مکاتبه ای که با مجموعه داشتید

کمتر کسی هست که شرایط شما رو درک نکنه که امیدوارم هر چه زودتر به فرج و گشایشی در زندگی نائل بشید. البته این نکته رو داشته باشید که مشکلات همیشه هست و خواهد بود، و هر کسی به نحوی با مشکلات دست به گریبان است حتی اون متمول و ثروتمندش، هر چند ما ظاهر زندگی اونها رو با باطن زندگی خودمون مقایسه می کنیم. مرفهین برای حفظ وجهه اجتماعی هم که شده نواقص و مشکلات زندگی خود رو پنهان نگه میدارن و الا همونها هم از چالشهای زندگی (بیشتر روحی) می ناله.

به این روایت دقت بفرمایید که متوجه بشید دنیا با مشکلات عجین است و بروز مشکلات بر خلاف انتظار نیست، این شناخت واقعی از دنیا، تحمل آدمی رو برای مواجهه با مشکلات بالا خواهد برد:

أوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ علیه السلام يَا دَاوُدُ إِنِّي وَضَعْتُ خَمْسَةً فِي خَمْسَةٍ وَ النَّاسُ يَطْلُبُونَهَا فِي خَمْسَةٍ غَيْرِهَا فَلَا يَجِدُونَهَا؛ وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِي الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فِي الشِّبَعِ وَ الرَّاحَةِ فَلَا يَجِدُونَهُ، وَضَعْتُ الْعِزَّ فِي طَاعَتِي وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فِي خِدْمَةِ السُّلْطَانِ فَلَا يَجِدُونَهُ، وَ وَضَعْتُ الْغِنَى فِي الْقَنَاعَةِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فِي كَثْرَةِ الْمَالِ فَلَا يَجِدُونَهُ، وَ وَضَعْتُ رِضَايَ فِي سَخَطِ النَّفْسِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فِي رِضَا النَّفْسِ فَلَا يَجِدُونَهُ، وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِي الْجَنَّةِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهَا فِي الدُّنْيَا فَلَا يَجِدُونَهَا؛[1]

خداوند به حضرت داود-علیه السلام- وحی فرستاد: پنج چیز را در پنج چیز قرار دادم و مردم در پنج چیز دیگر دنبال آن می گردند و آن را نمی یابند: علم را در گرسنگی و تلاش قرار دادم و مردم آن را در سیری و راحتی می یابند و آن را به دست نمی آورند. عزت را در اطاعت خودم قرار دادم و مردم آن را در خدمت پادشاه می جویند و بدان نمی رسند. من بی نیازی را در قناعت قرار دادم و مردم آن را در کثرت مال دنبال می کنند و آن را نمی یابند. رضایتم را در ناراحتی و نافرمانی نفس قرار دادم و مردم آن را در خشنودی نفس می جویند و به آن نمی رسند. راحتی و آرامش را در بهشت قرار دادم و مردم آن را در دنیا پی جویی می کنند و آن را نمی یابند.

البته همیشه مشکلات از این نوع نیست بلکه عوامل دیگری هم دارد. گاهی گرفتاریهای ما در زندگی ناشی از نسنجیده عمل کردن خود ماست. در جایی که می تونستیم با مشورت پیش بریم اما نکردیم . در جایی که می تونستیم خوب عمل کنیم اما افراط و تفریط کردیم. و ...

با این وجود می توان به بازوی معنویت میشه دخیل بست و مشکلات رو از راهی که نمی دانیم و انتظار نداریم حل بشوند ان شاء الله. که البته نیاز به معرفت و یقین به صاحب اثر بودن خدا و ائمه طاهرین در امور هستی است. کما اینکه همین عقیده و طرز فکر ما در روند زندگی ما بسیار موثر هست. توجه خدا و اهل بیت وقتی به ما جلب می شود که ما نسبت به اونها شناخت درستی داشته باشیم. به این باور برسیم که این وجودات هر کاری از دستشون بر میاد.

فرمودید از توکل بر خدا نتیجه ای نگرفتید، باید گفت که نتیجه الزاماً آن چیزی نیست که شما می خواهید، قطعا توکل شما در جایی دیگر به شما بر خواهد گشت و جواب خود را خواهید دید، که شاید الان برای قضاوت زود باشد، اما گاهی توکلهای ما هم توکل نیست، چون شناخت دقیقی از خدا نداریم، گاهی در این که هر کاری از خدا برمیاد شک داریم، از همین بابت گاهی خدا رو آزمایش می کنیم که خواسته ما براورده می شود یا نه، و این آزمایش ناشی از عدم شناخت حقیقی و راسخ به خداست. شناخت خداوند، یک عامل بسیار مؤثر در استجابت دعا است چنانچه وقتی امام صادق(سلام الله علیه) با این سؤال مواجه شد که چرا دعای ما مستجاب نمی شود؟ به صراحت فرمود: «لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لَا تَعْرِفُون‏[2] زیرا کسی را می خوانید که او را نمی شناسید».

گاهی ما واقعا نمی دونیم مصلحت ما در چیست. طبق روایت اگر کسی عبادتش رو برای خدا خالص کنه، از خود و منیّت خودش کنده بشه و مالک و رئیسش فقط و فقط خدا باشه خداوند بهترین مصلحت ها رو براش می فرسته، نمیشه حرف خدا رو گوش نداد و از اون طرف انتظار داشته باشیم خدا حرف ما رو گوش کنه. کما اینکه حضرت فاطمه (سلام‌ الله‌ علیها) می فرماید: مَنْ أصْعَدَ إلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللهُ إلَیْهِ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ؛ هر کس که عبادت خالص خود را به سوى خدا بالا بفرستد خداى عزّ و جلّ بالاترین مصلحت را برایش فرو مى فرستد.»[3]

اما بهر حال معرفت و عبادت خالصانه و مثل اون شاید به همین زودیها حاصل نشه که در این مواقع علماء اذکار و راهکارهایی دادند که شاید ما رو با توجه به موارد فوق بهتر به نتیجه برسونه .

1- دعا به جهت رفع گرفتاری‌ ها / آیت الله سید عبدالکریم کشمیری

آیت الله سید عبدالکریم کشمیری معتقد بودند که در زمان هجوم گرفتاری‌ها و مشکلات، قرائت سوره و یا ذکری به نیت هدیه به امام جواد (ع) بسیار مؤثر و مجرب است.

2- دعا برای رفع مشکلات مالی / حضرت آیت الله بهجت

فردی که دچار مشکلات شده و همه چیز خود را در مسیر کاسبی از دست داده بود، از آیت الله بهجت استمداد می طلبد؛ و از او می خواهد تا برای او دعا کند. ایشان نیز به او می فرمایند:ذکر شریف استغفار را زیاد تکرار نمایید و خسته نشوید، خداوند به شما توفیق خواهد داد.[4]

3-ختم معروف و مجرب از عارف واصل و صاحب کرامت ملا علی معصومی «ره» که می فرمود کسی که این ختم رو انجام بدهد من خودم پاش وایسادم، و به نحوی اگر به مصلحت شخص باشد تضمین می کردن.
ختم این است که بخاطر مشکل که دارید این دعا رو 530 بار (به عدد ابجد) این صلوات رو یک سره و بدون وقفه بخواند

 530 مرتبه این گونه بگویید : «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.»
” خداوندا به شماره آنچه که علم تو به آن احاطه دارد بر فاطمه و پدر و همسر و فرزندان او و سرّ مکتوم در او درود فرست.”

4-اول از همه هر روز صبح قبل از باز کردن مغازه و شروع به کار دعای افزایش مشتری زیر را بخوانید و بعد از آن 3 بار صلوات بفرستید :

اَللَّهُمَّ یَا مُفَتِّحَ الْاَبْوَابْ اِفتَحْ لَنَا خَیْرَ الْبَابِ اَللَّهُمَّ ارْزُقْنَا رِزْقًا حَلَالًا طَیِّبًا وَرِزْقًا وَاسِعًا بِرَحْمَتِکَ یَا اَرْحَمَ الرَّاحِمِینْ.

5-آویزان کردن آیه الکرسی بعد از مکتوب کردن او.

 ان شاء الله خداوند مشکلات شما و همه مومنین و مومنات رو به حق امام حاضر حل و فصل بفرماید. ان شاء الله

موفقیت، روزی روز افزونتان باد

پی نوشت:

1- مجلسی، بحار الأنوار، ج 75، ص 453.
2- فلاح السائل و نجاح المسائل، ص107.
3-مجموعة ورام، ج‏2، ص:108
4-ذکرهای شگفت عارفان۱، انتشارات عطر یاس، صفحه