سوال اخلاقی: آیا وقتی سر قبر میت میریم وباهاشون صحبت میکنیم صدای ما رو میشنون ؟

09:25 - 1402/11/23

سلام ببخشید

آیا وقتی سر قبر میت میریم وباهاشون صحبت میکنیم صدای ما رو میشنون ؟ برای صحبت با میت باید با صدای بلند حرف بزنیم یا وقتی تو دلمون با هاشون حرف میزنیم متوجه میشن؟ بعضی ها میگن میت فقط بعد از ظهر پنج شنبه تا صبح جمعه میتونه بیاد تو این عالم آیا درسته یعنی بقیه روزا که ما میریم سر مزار شون متوجه ما نمیشن؟
از کجا بفهمیم وقتی برا میت دعا میکنیم یا نماز میخوانیم مورد قبول واقع میشه؟
وقتی سر قبر میت قرآن رو صوتی گوش میدیم آیا ثوابش همانند خواندن قرآن از رو میباشد یاخیر اصلا گذاشتن صوت قرآن برا میت ثواب دارد یا خیر؟
آیا اموات یادی از ما میکنن ؟
کسی که سالها قبل مرده با کسی که تازه فوت کرده میتوانند همدیگه رو ببینند؟
افرادی که توی کشورهای مختلف فوت میکنند میتونند همدیگه رو تو عالم برزخ ببینند
اگه کسی گذشته ی خوبی نداشته باشه مثلا به مردم بدی کرده باشه ولی الان توبه کرده باشه ولی نتونه از اونها حلالیت بگیره به این دلیل که میترسه مسخره اش کنن مثلا بگن چیشد متحول شدی و... الان چیکار کنه.

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/281108
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر

1- بله، اموات صداها را می شنوند. در کامل الزیارة از حضرت امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که فرمود:اگر مردگان را پیش از طلوع آفتاب زیارت کنید و سلام بگویید، می شنوند و جواب شما را می دهند (اما شما نیمی شنوید) و اگر بعد از طلوع زیارت کنید و سلام بگویید، می شنوند، اما جواب نمی دهند(محدث قمی، مفاتیح الجنان، بخش زیارت قبور مؤمنین.)

2 - برای صحبت با اموات لزومی نداره با صدای بلند صحبت کنید، اما اینکه صدای دل شما رو هم بشنوند یا خیر، بستگی به میت داره که ارزش روح او چقدر باشه، چقدر زلال باشه و چقدر سنگین و مکدر. اگر روح میت زلال و لطیف باشه، قبل از سخن گفتن شخص زائر، آنچه قرار است گفته شود قبل از گفتن متوجه میشود. و لذا بسته به روح میت (بنا بر عملکردی که در دنیا داشته) گاهی برای شنیدن لازم هست که کلام خود رو به زبان بیارید و به زبان درون بسنده نکنید

3- همچون جواب سوال قبل، باز بسته به  تعالی و درجه روح میت، اجمالا اموات متوجه حضور بازماندگان می شوند.  اما زیارت کردن در بعضی زمان ها مکروه هست مثل شب.

در روایت است که هنگام شب ارواح مومنین و مومنات در وادی السلام جمع می شوند و ارواح کفار در برهوت. و از اینکه ارواح مومنین در شب به طور ویژه و بر سر مزار  توسط بازماندگان مورد توجه قرار بگیرند برایشان ناخوشایند است. چون در آن حال (شب) ارواح مومنین در یک موقعیت مکانی پر برکت و پر فضیلتی هستند (وادی السلام).  و دوست ندارن توجه شون به غیر اون منصرف بشه.

4- قبولی یا عدم قبولی هم بسته به دعا کننده است و هم روح میت. اگر دعا کننده اهل تقوا باشد، یعنی شرایط دعا رو رعایت کند، مثلا برای ریا نباشد،و ... دعایش قطعا پذیرفته خواهد شد، و بخصوص اثر این دعا برای خود دعا کننده (علاوه بر میت) هم نوشته خواهد شد. (اثر دعا منحصر برای میت نیست). اما این اثر داشتن برای میت منوط به قابلیت دریافت روح میت دارد. اگر میت کافر باشد، دعا در حقش اثری ندارد حتی اگر پیامبر ص دعا کند. اما نوعا دعا در حق مسلمان پذیرفته می شود.

5- صوت قران، اثر تکوینی و حاوی ثواب دارد، همانطور که نگاه کردن و نوشتن قران بدون قرائت اثر خودش را خواهد داشت. همه چیز قران نور است، حتی اگر صوت از سیستم باشد، و میت مسلمان باز بنا به ظرفیت و قابلیتی که دارد از این صوت بهره میبرد، اما قرائت خود شخص که هم نگاه را تامین می کند و هم صوت قران رو هر دو دارد و اراده و تصمیم شخص رو درگیر می کند از فضیلت بیشتری برخوردار است.

6- باز هم اجمالا اموات از بازماندگان یاد می کنند. البته بستگی دارد که شخص مومن یا کافر باشد. اگر مومن باشد هر از گاهی به خانواده خود سر می زنن و از اخبار نیکو و مسرت بخش با خبر می شوند و بالعکس کافر در جریان اخبار ناگوار و ناراحت کننده قرار می گیرند.

7- در عالم برزخ، زمان چندان معنی ندارد. کسی که در قدیم مرده باشه و کسی که الان مرده باشه، چه بسا همدیگر رو ملاقات کنند در صورتی که تناسب روحی با هم داشته باشند.

8- در عالم برزخ مکان مادی هم معنی ندارد. جغرافیا و محل فوت تفاوتی ندارد. یکی قطب شمال باشد و دیگری قطب جنوب، اگر تناسب روحی داشته باشند می توانند همدیگر رو ملاقات کنند

9- امر حق الناس بسیار مهم است، که اگر در این دنیا حلالیت طلبی شود بسیار راحتتر خواهد بود تا اینکه با گرفتاری های برزخ و معامله خوبیها و بدیها قضیه برطرف شود. در واقع اگر کسی این مساله رو در عالم دنیا حل نکند خسارت محض خواهد بود. حیا در این زمینه جا ندارد. اینکه فکر می کنید بعد از حلالیت طلبی ، به شما تیکه می ندازند یا مسخره می کنند، اینها وسوسه های شیطان است که راه نجات رو بر شما ببنده. پس به هیچ وجه نباید اعتنا کرد. حتی این تیکه پرانی ها و تحمل این قضیه بسیار راحتتر از گرفتاریهای چندین هزار سال عالم برزخ خواهد بود.

اگر می خواهید که به شما تمسخر نکنن، پیشنهاد می دیم که قبل از حلالیت طلبی، آمادگی ذهنی ایجاد کنید، مثلا پیامک بدید و ابراز پشیمانی کنید، اون هم به طور مکرر. نهایت اگر باز هم تمسخر کردند مثلا بگن چیشد متحول شدی؟ بگید شکر خدا آره. کمی فکر کردم، آینده دور خودم رو دیدم، به خودم اومدم. اگر صادق باشید راحتتر به حل مشکل می رسید. (النجاه فی الصدق؛ راه نجات و خوشبختی در صدق و راستگویی است)

بهترین ها رو برای شما آرزومندم