فیلم رستاخیز در آیینه نقد کارشناسان حوزه

12:33 - 1394/04/24

چکیده: برخی ازاشکالات این فیلم عبارتند از: 1- با توجه به اینکه حادثه عاشورا ازنظر شیعیان یکی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ اسلام محسوب می‌شود، این فیلم به‌هیچ‌وجه نتوانسته حتی بخشی از این واقعه مهم را به نمایش بگذارد؛ بلکه فقط تکه‌برداریهای ناشیانهای از این حادثه بزرگ تاریخی دارد...
 

فیلم رستاخیز

به گزارش پایگاه جامع تبلیغ ذی طوی، فیلم «رستاخیز» با حضور تهیه کننده فیلم  و جمعی از کارشناسان معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی به‌صورت خصوصی اکران گردید و پس‌ازآن طی یک جلسه کارشناسی موردبحث و بررسی قرار گرفت. برخی ازاشکالات این فیلم عبارتند از:

1-  با توجه به اینکه حادثه عاشورا ازنظر شیعیان یکی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ اسلام محسوب می‌شود، این فیلم به‌هیچ‌وجه نتوانسته حتی بخشی از این واقعه مهم را به نمایش بگذارد؛ بلکه فقط تکه‌برداری های ناشیانه ای از این حادثه بزرگ تاریخی دارد.

2-  فیلم رستاخیز، به دلیل ساختار به‌هم‌ریخته آن، نه در خارج از کشور می‌تواند تصویر مناسبی از حادثه عاشورا نشان دهد و نه در داخل می‌تواند پیش برنده و ارتقاء بخش ذهن مخاطبان باشد؛ بلکه به نظر می‌رسد چهره موجود از امام حسین علیه السلام ویاران باوفایش را در ذهن مخاطبان تخریب می‌کند.

3-   ازنظر تأثیرگذاری در حوزه معنوی، عاطفی، حماسی و عقلانی بسیار ضعیف است.

4-  در مقدمه فیلم آمده: «معاویه برخلاف پیامبر و خلفا برای خود جانشین تعیین کرد»، این جمله به معنای ردیه برعلیه واقعه غدیر خم و انتخاب امیرالمؤمنین علیه السلام توسط رسول الله (( صلی الله علیه و آله و سلم)) است!

5-  در مقدمه فیلم آمده: «معاویه به آرای مردم تمکین نکرد و فرزندش را به خلافت برگزید»، آیا به‌راستی رأی‌گیری انجام‌شده بود؟!

6-  امام حسین علیه السلام و اصحاب آن حضرت، هرچند از زبان مخالفین، به‌عنوان فتنه‌گر معرفی می‌شوند که این مسئله در شرایط فعلی این ذهنیت را به مخاطب می‌دهد که می‌شود فردی مانند امام حسین علیه السلام، فتنه‌گر معرفی گردد درحالی‌که به سپاهیان دشمن حتی یکبار هم توصیف فتنه‌گر القاء نمی‌شوند.

7-  نشان دادن چهره ابالفضل العباس علیه السلام به‌گونه‌ای که موجب وهن این شخصیت بزرگ دینی در ذهن مخاطبان می‌گردد.

8-   انتخاب یک خواننده با چهره‌ای آرایش‌شده و هنرمندی منفی در فتنه 88 برای نقش حضرت عباس علیه السلام.

9-   در این فیلم تحریف تاریخ عاشورا به‌وفور صورت گرفته است که به‌عنوان نمونه موارد ذیل بیان می‌گردد:

الف: حضرت مسلم علیه السلام پس از دستگیری در چاه نشان داده می‌شود.
ب: چهره‌ی حضرت مسلم ابن عقیل علیهالسلام در این فیلم چهره‌ای کریه به تصویر کشیده شده است. 
ج: بعضی از مطالب ارائه‌شده در گفتگوی حضرت عباس علیه السلام با شمر وهمچنین گفتگوی آن حضرت با حضرت زینب سلام الله علیها غیرواقعی است.
د: حمله به خیام حرم قبل از شهادت امام حسین علیه السلام نشان داده‌شده است.
ه:  در نبردهای تن‌به‌تن، بیشتر یاران امام حسین علیه السلام به شهادت می‌رسند؛ نه سپاهیان دشمن.
ی: حرّ بن یزید ریاحی در اواسط جنگ به شهادت می‌رسد؛ نه در اوایل آن و همچنین به‌دست ایشان کسی از سپاه دشمن کشته نمی‌شود.
ن:  بکیر بن حرّ تا لحظه حمله به خیمه‌ها و بعد از شهادت همه بنی‌هاشم حتی ابالفضل العباس زنده و بعد شهید می‌شود.
    درصحنه‌ای از فیلم، قرآنی در دست حضرت است که بر روی آن نوشته‌شده: القرآن کریم!!!
    در این فیلم شخصیتی بانام حرمله وجود ندارد!
    هیچیک از پیام‌های اصلی سید الشهداء علیه السلام مانند هیهات منا الذله در فیلم وجود ندارند.
  نقش بسیاری از شخصیت های بارز و تأثیرگذار حادثه عاشورا مثل حضرت زینب سلام الله علیها، حضرت علی اکبر علیه السلام مطرح نمی‌شود و یا تأثیر آنها بسیار کمرنگ است. ولی افرادی مثل بکیر بن حرّ نقش اصلی فیلم را بازی می‌کنند.
  در این فیلم برخلاف مقاتل و تاریخ صحیح شیعی حضرت علی اصغر علیه السلام در قالب یک کودک 3-2 ساله به تصویر کشیده شده است!!!
  وقتی از امام حسین علیه السلام سؤال می‌شود که چرا جنگ می‌کنید نه تنها جوابی مطرح نمی‌شود؛ بلکه حضرت ابالفضل علیه السلام صحنه را به هم می‌زند و هیچ پاسخی ارائه نمی‌شود.

10- کلیسا، دین مسیحیت و آموزه های آن به عنوان مظهر آرامش، امنیت و عواطف انسانی به مخاطب معرفی می‌شود.

11- چهره پردازی از معاندین در این فیلم شیک و تمیز و شاداب و حتی گاهی تمیزتر و شادابتر از یاران امام حسین علیه السلام است.

12- این فیلم با نمایش مکرر بدن های لخت مردان درصحنه های مختلف، موجب ترویج برهنگی است.

همچنین درفیلم رستاخیزاشکالات فنی فراوانی وجود دارد که از پرداختن به آن خودداری می‌شود.

معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه

نظرات

تصویر احمدرضا امینی زاده
نویسنده احمدرضا امینی زاده در

به نظر حقیر موارد ۶ و۹ب قابل توجیه هستند مورد ۶ امام ویارانش از نگاه آنان فتنه گر حساب میشوند نه دین و حضرت مسلم در زمان اسارت قطعا ظاهر ایشان خراب بوده است و باید واقعیت را نشان داد

تصویر حمید رضا
نویسنده حمید رضا در

در مورد 6 اینکه دائما گفته بشه فلانی فتنه گر هست، اثر خوبی روی بیننده نداره. و ضمنا در مورد 9، اینهمه تحریف از نظر محتوایی صورت گرفته شده و در نقد هم بهش اشاره کردند، شما فقط همین یه دونه که مربوط به چهره حضرت مسلم بود رو دیدید و واقعیت میدونید؟ بقیش چی؟

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

معلوم نیست پشت این فیلم موهن چه دستهایی در کار هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دشمنان اسلام هیچ گاه بیکار ننشسته اند.
والعاقبه اللمتقین.

تصویر گلدسته

اینجور که شما میگید پس این فیلم یه فاجعست
البته بماند که بعضی از نقدپردزان در پی اشکال تراشی هستن

تصویر yosef
نویسنده yosef در

وقتی سرنوشت مذهبی و فرهنگی رو بدهند دست کسانی که بامذهب و مکتب حسینی بیگانه اند نتیجه همین می شود که می بینید.!!!

تصویر 5040
نویسنده 5040 در

وزارت ارشاد حق تایید این فیلم مسخره را ندارد ضمنا باید جوابگو باشند...

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

بکیر بن حر در آخر نقد در یک غلط تایپی بدون یا نوشته شده است تصحیح شود!!!
اگر اعتراض مراجع را هم اضافه کنیم بهتر است

تصویر مروارید32
نویسنده مروارید32 در

سلام
اسلام حقیقی را به نمایش نذاشته است!
گویی اسلام انگلیسی هست!
همین!

تصویر سما م
نویسنده سما م در

اولا یارو میخواد بره یه فیلم طنز کار کنه رو شخصیتها و لهجه ها و نوع لباس پوشیدن کارکترها فک میکنه تا برای خلق الله جذاب باشه. چطور فیلمی که بر اساس واقعیت تاریخی میخواد شکل بگیره این همه غلط غلوط داره؟؟ اونم نه صرفا تاریخی بلکه واقعیتی که با مذهب و دین سر و کار داره و نیاز به دقت بیشتری داره.
ثانیا. الان زمان قل قل میرزا نیس که دسترسی به منابع موثق علمی و دینی سخت باشه؛ ماشالله هم آدمش هس هم کتاب و ...
تنها دو چیز به ذهن آدم میاد: یا افراد سازنده فیلم جاهل و نا آگاهن یا خائن به دین اسلام و مذهب تشیع!!!
اگه اولی درسته که شخص جاهل را چه به این کار که چز شماتت چیز دیگه حاصلش نمیشه اما اگه خائن هستن..... خدا عاقبت همه ما رو ختم بخیر کنه....

تصویر حق طلب
نویسنده حق طلب در

بابا این؛ یه اصل عقلائیه که کسیکه تو کاری تخصصشو نداره باید رجوع کنه به خبره اش؛ حالا آقای درویش که تاریخدان و مقتل شناس نیس چطور سرمایه میلیاردی رو خرج کرده و یک مشاور متخصص نداشته؟

تصویر محاضرات
نویسنده محاضرات در

اکران این فیلم با این وضع، یک فاجعه محسوب میشه، مخالفت خودم با این فیلمو اعلام میکنم

تصویر Navid
نویسنده Navid در

بسم الله الرحمن الرحیم
من هم مانند بسیاری از نظردهندگان عزیز(احتمالا و اینطور که از نظرات بر می آید)، فیلم را ندیدم یعنی اجازه ی دیدن فیلم و نظر دادن در این رابطه از ما سلب شد اما بنا بر شنیده سعی میکنم مواردی را که به نظرم می آید بیان کنم . درباره ی موارد 1 و تا حدودی 6 باید عرض کنم که نظرات سیاسی شما محترم اما آن را در جای مناسب به کار ببرید،و اگر منظور شما این است که به علت شرایط سیاسی روز از بیان برخی حقایق عاشورا خودداری شود برای شما متاسفم. ضمنا انتخاب بازیگر اجزو اختیارات کارگردان بوده و سلیقه ی شخصی کارگردان را می طلبد.
درباره نشان دادن چهره بزرگان هم باید عرض کنم نظر مراجع دراین باره روشن است و اتفاقا آقای درویش نتایج سوالاتی را که در این زمینه از مراجع شده را منتشر کردند(اگر جلوتر از ایشان گام برنمی دارید) و استفاده از استدلالات نخ نمای گذشته در جهت جاهل نشان دادن مردم دیگر جواب گو نیست چه به نظر می رسد آنان که تفاوت یک واقعه دراماتیزه شده را با مقتل متوجه نمی شوند خود مخالفان فیلم هستند و نه مردم

درباره اشتباهات تاریخی فیلم به خصوص آنچه از مقدمه فیلم ذکر کردید ( اگر صحیح باشد) با شما هم نظر هستم که رفع اشکال باید شود(با صلاحدید کارگردان و نه به زور دگنک !) شنیده ام فیلم با اصلاحات برخی از اشتباهاتی که ذکر کرده اید و کاهش مدت 40 دقیقه ای روانه اکران شده بود ولی تا به امروز از آن اکران جلوگیری شده

نکته دیگر اینکه با مشاهده عکسی از فیلم رستاخیز مشکلی من باب چهره حضرت مسلم ندیدم ، اما با بیان این نکته از سوی شما به یاد زمان پخش سریال مختار افتادم که بسیاری بر چهره زیبا و اندام نحیف حضرت مسلم ایراد می گرفتند حال آنکه بسیار تاثیرگذار ساخته و پرداخته شده بود .

و درباره مورد 10 باید بگویم سال هاست که دستگاه های تبلیغی کلیسا از شکل های گوناگون هنر در جهت جلال و تلطیف فضای خویش سود می برد در گذشته به لحاظ کسب اعتبار و شکوهمندی و امروزه به جهت از یاد بردن آنچه بر اروپای تحت تسلط کلیسا رفت و نشان دادن چهره ای هرچه مهربان تر از کلیسا، و عجیب نیست که چنین تصویری در ذهن حتی مردم مسلمان نقش بسته است.

با عرض پوزش به خاطر پرحرفی ؛ هدایت ، وسعت دید و به دور از بغض و اعمال سلیقه ی شخصی و ظرفیت تحمل حرف دیگران را برای کل جهان از خداوند مسئلت دارم .

تصویر http://becasj67.mihanblog.com/
نویسنده http://becasj67... در

سلام

مرسی از این مطلب که گذاشتید

خیلی دلم می خواست بدونم این فیلم چی بوده که اینقد سر وصدا ایجاد کرده و الان به جواب سوالم رسید م

یا حق

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
4 + 10 =
*****