آیا استخاره خوبه؟

18:08 - 1395/03/08

119-سلام عرض ادب واحترام

آیا استخاره خوبه؟؟؟؟
بده؟؟!!!!
گناه داره؟!؟!؟!
ممنون میشم جواب بدهید...

http://btid.org/node/93239

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 0 =
*****
تصویر meysam
نویسنده meysam در

باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
 قبل از هر چیز بدانیم که استخاره اقسامی دارد
1. به صورت دعا؛ بنده از خداوند می‌خواهد که راه رسیدن به چیزی که خیر است را بر او آسان گرداند. به عنوان مثال از خدا بخواهد اسباب سفر نظیر توشه و مرکب را برایش فراهم نماید و سختی‌های راه را از بین ببرد.
2. گاهی نیز استخاره، درخواست خیر از خداوند است، به این صورت که انسان متحیّر می‌شود بین دو امر ممکن و جایز شرعی و عرفی، امّا هیچ‌کدام برایش ترجیح ندارد، در این صورت از خداوند می‌خواهد که این تحیّر را با شواهد و قرائن عقلی از بین ببرد و یک طرف برایش روشن شود و با درایت خود انتخاب کند.
3. گاهی هم این تحیّر با ظهور قرائن از بین نمی‌رود که با استخاره قرآن یا با تسبیح و ... یک گزینه ترجیح داده می‌شود.معنای استخاره یعنی طلب خیر نمودن از خدا، برای رفع تحیر و سرگردانی، که اختصاص به موارد شک و تردید دارد.[1]

طبق این تقسیم بندی ملاحظه می فرمایید که اصلا استخاره بد نیست و خیلی هم خوب است. 
استخاره ای که الان می شنویم و مرسوم است، همان معنای سوم استخاره است که این معنای سوم بعد از استشاره است.  یعنی برای اینکه استخاره با قران و یا تسبیح جواب بدهد، اول انسان باید خودش کاملا در مورد آن امر تحقیق کند، اگر به نتیجه نرسید و هنوز مردّد بود برود با اهلش از مردم، مشورت کند. اگر همین جا به نتیجه رسید، و از حالت شک و تردید خارج شد، به همان نتیجه عمل کند.
اما اگر کلّی تحقیق کرد، به نتیجه نرسید.
با مردم هم مشورت کرد، به نتیجه نرسید.
حالا نوبت استخاره با قرآن و مشورت کردن با خداست که با امدن هر آیه ای، و عمل نمودن به آن، انسان از حالت تردید و دو دلی خارج می‌شود.
موفق باشید.
.........................................................
پی نوشت:
[1]. مازندرانى، محمد صالح بن احمد، شرح الکافی الأصول و الروضة، محقق، مصحح، شعرانى، ابوالحسن‏، ج ‏12، ص 312، تهران، المکتبة الإسلامیة، چاپ اول، 1382ق‏. و همچنین ر.ک سایت اسلام کوئیست.