احکام قاعدگی نامنظم

00:58 - 1395/03/22

271-ضمن عرض سلام و ارزوی قبولی طاعات و عبادات
مادری دارم 46ساله که مدتی‌ست دوران قاعدگی ایشان نامنظم شده، ایشون دائما لکه بینی فقط موقع دستشویی رفتن دارن باید واسه نماز و روزه چیکار کنن؟

http://btid.org/node/94125

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
4 + 8 =
*****
تصویر کارشناس احکام

با سلام و احترام 

وقتی خانمی که دارای عادت نامنظم است و زمان شروع عادتش منظم نیست لکه بینی دارد و خونی می بیند که صفات حیض را ندارد(یعنی گرم و غلیظ و سرخ تیره نیست و با فشار و سوزش خارج نمی شود) پس چنانچه این خانم یقین داشته باشد که قطعا خونی که اکنون از بدنش خارج شده تا 3 روز کامل استمرار خواهد داشت میتواند به مجرد خون دیدن عبادت را ترک کند و احکام حیض را اجرا نماید اگر یقین ندارد که این لکه های خونی که مشاهده می کند قطعا تا 3 روز کامل استمرار خواهد داشت یا نه ، بنابراحتیاط واجب تا سه روز باید چنین عمل کند:

کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کند(مثل رابطه جنسی با همسر، توقف در مساجد، مس اسماء متبرکه و آیات و ....)و عبادتهای واجبش مثل نمازهای یومیه را مطابق وظیفه مستحاضه بجا آورد

چنانچه خون او تا سه روز یا بیشتر استمرار داشت آنگاه میتواند آن لکه بینی ها را حیض قرار دهد.

تصویر فاطمه
نویسنده فاطمه در

عادت های ماهیانه ام نامنظم است به طور مثال در یک دوره ی پریود ۷روزه پاک میشوم و دیگر هیچ لکه ای ندارم اما در ماه بعدی تا۸روز پریودم ادامه دارد و در روز هشتم کاملا پاک میشوم حکم غسل حیض من چگونه است؟

تصویر فاطمه
نویسنده فاطمه در

عادت های ماهیانه ام نامنظم است به طور مثال در یک دوره ی پریود ۷روزه پاک میشوم و دیگر هیچ لکه ای ندارم اما در ماه بعدی تا۸روز پریودم ادامه دارد و در روز هشتم کاملا پاک میشوم حکم غسل حیض من چگونه است؟

تصویر کارشناس احکام

با سلام و قبولی طاعات و عبادات

آیت الله خامنه ای: تعيين سن يائسگى محل تأمل و احتياط است که بايد بين احکام استحاضه و حيض جمع کند؛ بانوان مى‌توانند در اين مسأله به مجتهد جامع‌الشرايط ديگر مراجعه نمايند.
 

آیت الله مکارم شیرازی:

سؤال زنان سیّده و غیر سیّده در چه سنی یائسه می شوند؟

ج ـ در سن پنجاه سالگی یعنی غالباً در این سن خون عادت نمی بینند و اگر خون مشکوکی ببینند حیض نیست ولی اگر بعد از این سن خونی به تمام صفات حیض ببینند حیض است

 چنانچه خوني که پس از سن يائسگي مي بيند تمام شرايط حيض را داشته باشد عادت ماهانه محسوب مي شود.

آیت الله سیستانی: زنان مطلقاً چه سیّده وچه غیر سیّده تا شصت سالگی ممکن است حیض شود

آیت الله فاضل : زن های غیر سیده  بعد از 50 سال کامل قمری یائسه می شوند و به سال شمسی 48 سال و شش ماه زمان یائسگی است.

اگر خانم مورد نظر 48 سال و شش ماه را کامل نموده یائسه است و خونی که می بیند استحاضه است هرچند نشانه های حیض را هم داشته باشد باید به وظیفه زن های مستحاضه عمل کند و اگر چنانچه غسل کردن مرتب برایش ضرر دارد می تواند تیمم کند.

اما 48 سال و شش ماه را کامل نکرده یا شک دارد که هنوز یائسه شده یانه به احکام حیض عمل کند.

--

اصولاً احتساب دوران آلوده بودن از ايام قاعدگى سه شرط دارد:

1- فاصله‏اش تا قاعدگى قبلى كمتر از ده روز نباشد.

2- آلودگى، ولو در داخل، پيوسته باشد.

3- آلودگى كمتر از سه روز نباشد.

بنابراين اگر يک لکه و ترشح مختصر مي بينند و تمام مي شود بايد به وظيفه استحاضه قليله عمل کنند يعني خودشان  را تميز کنند و براي هر نماز طبق معمول وضو بگيرند.