راه دعوت دیگران به نماز و اوامر الهی

14:49 - 1400/07/25

سلام
بنده یه دوستی دارم که مطلع شدم حجاب ونماز و روزه و..این کارا رو انجام نمیده
بعد که ازش دلیلش رو پرسیدم گفت که من از بچگی اینجور بزرگ شدم و خانوادم هم همینجوری هستن
حجاب رو دوست ندارم ولی نماز رو دوست دارم و اگه یه نذری دارم قبول بشه
نمازام رو میخونم  !
میخوام یجوری بهش بگم که ناراحت نشه ،یعنی منظورم اینه میخوام یجوری قانعش کنم که نماز و روزه یچیز واجبه و باید انجام بشه !!
بنظر شما چطور بهش بگم؟
راهش چیه ؟
آیا کارم درسته ؟
اصلا گفتن من فایده داره ؟

‌-----------------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum  
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: https://btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/186608

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 0 =
*****
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر گرامی

دوست خوب یعنی یکی مثه شما، که به فکر خیر و سعادت رفیقش هست که برا منافع شخصی و مادی، دوست نشدید، و دغدغه این رو دارید که خوبی دنیا وآخرت نصیبش بشه و فراتر از این، برای نحوه براه آوردنش  "خودخوری" هم می کنید.
روز قیامت بعضی افراد از دست دوست ناباب، افسوس و دریغا می خورن که فلانی گمراهم کرد. اما از او طرف مطمئن باشید اگر ایشون به دست شما به راه بیاد، هم در دنیا و بخصوص در آخرت مدیون شما خواهد بود.
حضرت رسول ص در عبارتی به حضرت علی ع میفرمایند : به خدا سوگند اگر یك نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است كه خورشید بر آن می تابد.

اولین چیزی که در عرایض شما، نظرم رو به خودش جلب کرد خود شما بودید که چنین روحیه خیرخواهانه ای دارید، ان شاءالله پای کار باشید تا به هدف تون و این افتخار نائل شید.

اما در مورد سوال شما

در عصر حاضر بهترین روش برای جذب افراد به دین، گفتمان چهره به چهره است. افراد حوصله تذکر و توصیه و موعظه رو بدون پشتوانه شناختی ندارند.

چند نکته قبل از گفتمان

1- در حال طبیعی وقتی با دوستتون جایی می رید یا برای کاری به خونشون میرید، ایشون رو به صحبت بگیرید. و این طور نباشه که برای همین موضوع با دوستتون از پیش برنامه بریزید و بگید میخوام در مورد فلان موضوع باهات صحبت کنم، خیر. که اگر اینطور باشه از همون اول موضع تدافعی به خودش میگیره.

2- به هیچ وجه برای نتیجه عجله نداشته باشید، اما در این راه با چاشنی خیرخواهی که دارید، استقامت داشته باشید.

3- در وهله اول رابطه دوستی تون رو به این موضوع گره نزنید. پذیرش شخص  و تغییر رفتار در او، به اهرمهایی نیاز داره که یکیش همین رابطه عاطفی و دوستانه بین شماست. که در آخرین مرحله می تونید همین اهرم عاطفی رو به عنوان گرو و تیر آخر، هزینه کنید. به این نحو که "چون نوع عقیده و بینش و رفتار دوستی که انتخاب می کنید، براتون مهمه، ادامه دوستی رو می تونید منوط به سروسامون دادن به تقیدات دینی گره بزنید.

 

اما گفتمان چی باشه

دوست شما چون مغلوب شبهاتی شده که نتونسته جوابی براش پیدا کنه یا اینکه در راه رسیدن به جواب، سهل انگاری کرده، این شبهات، به رفتار او سرایت کرده و باعث شده که خودش رو در قید و بندهای دستورات دینی (که اتفاقا هنگی به نفع خودش هست، چه در دنیا و چه در آخرت ) قرار نده.

وقتی خونشون رفتید به طور اتفاقی باهاش وارد گفتگو بشید وبه طور اتفاقی با طرح سوالات از دوستتون، ایشون رو وارد چالش کنید بدون اینکه بخواید نظر خودتون رو تحمیل کنید. در طی چند جلسه ، یکی یکی، با همون سبک دوستی و رفاقت ، ریشه تفکراتی که ایشون رو به این سمت (بد حجابی و بی نمازی) کشونده بسوزونید. و اجازه بدید در هر جلسه، مطالبی که بهش می گید رو هضم کنه.

1- اگر پشت سنگر "تبعیت از والدین" قائم شده، ازشون سوال کنید آیا احتمال میدید که والدین شما اشتباه کنن، آیا به نظر شما والدین شما حق خدای به این بزرگی که این همه بهشون نعمت داده بجا میارن که اهل نماز و .. نیستن؟ آیا درسته که چون صرفا اونا مامان و بابای ما هستند، پس حتما کار و عقیدشون درسته ؟  (دقیقا آیه 170 بقره به این نکته اشاره کرده و می تونید مستقیما قران رو نشونش بدید)
دوست شما احتمالا از بحث معاد و قیامت غافل شدن لذا سوال کنید به نظر شما برای اینکه توی اون دنیا خوشبخت بشیم باید چکار کنیم؟ اگر گفت: باید دلت پاک باشه! شما در جواب بگید نشونه دل پاکی چیه؟ آیات 42-46 مدثر رو نشونش بدید.

2- از بحث نذری که پیش  کشیدن می تونید بهترین استفاده رو بکنید. بهشون بگید یعنی خدا کم چیز بهت داده که می خوای قدردانی از او رو منوط کنید به این نذره؟ چه بسیار کسانی هستند که به خاطر بیماری جسمی که دارن نذر می کنن که خدا شفا بهشون بده، و حال اینکه شما خودت همه اون سلامتی هایی که مردم براش نذر می کنند، رو دارید. این چیز کمیه؟ بهش بگید از کجا نمی دونید که تحقق نذر شما منوط به اینه که بعد از اینکه این همه خدا برات سنگ تموم گذاشته ،شما هم اول قدمی برای خدا بردارید تا خدا هم حرفتو گوش بده (بقول معروف از تو حرکت از خدا برکت)

3- در مورد حجاب هم باید بگم دوست شما متاثر از جو جامعه اس. وقتی ایشون رو متقاعد کردید که پدر و مادر ممکنه اشتباه کنن، همین منوال رو در مورد جامعه پیاده کنید و بگید ایا احتمال میدی دختران روزگار در امر بد حجابیشون اشتباه کنن؟ اصلا وقتی بین دو راهی "خدا" و "سبک رایج دختران" مختار باشی، کدوم بهتره؟ کدوم بیشتر از مصلحت ها و مفسده ها آگاهه؟ کدوم یک از راه و چاه انسان بیشتر آگاه تره؟ حکم وجوب حجاب (ایه 31 نور) رو بخونید و بهش بگید کدوم رو انتخاب میکنید؟ خدا یا مردم؟
بهش بگید میشه ضررها و نفعهای حجاب رو بهم بگید و در آخر سبک سنگین کنید؟ از خوبیهای حجاب، حس ارزشمندی خانم هست و از ضررهای بدحجابی به مخاطره افتادن امنیت دختر. که کلید انحرافات دختر و پسری که ما مشاورین هر روز باهاش مواجهیم همین بد حجابی است.

4- می تونید سایت ما رو جهت اطلاع بیشتر در مورد امر حجاب بهشون معرفی کنید

5- با تمام این موارد اگر گوشش شنوا نبود (که ان شاء الله اینطور نیست) بهشون بگید من سعی کردم راه درست رو که همون راه قران و خداس بهتون نشون بدم اما نتیجه ای ندیدم و من چون به شدت معتقدم که دوست بر سرنوشت و رفتار و کردارم اثر می زاره، چون من آینده مو دوست دارم از ادامه دوستی با شما معذورم

خواندن این داستان خالی از لطف نیست

https://btid.org/fa/news/174502

موفق باشید