نوجوانی که تحت تاثیر بزرگتراشون دائم پای ماهواره و ... هستند....

10:22 - 1402/09/05

سلام وقت بخیر

برای ارتباط با نوجوانی که تحت تاثیر بزرگتراشون که دائم پای ماهواره و بی بی سی و ... هستند و از دین و جمهوری اسلامی زده شدند چه راهکاری دارید؟ از کجا باید شروع کرد که نتیجه عکس نداشته باشه

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/268763
تصویر روئین تن مهدی

سلام خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از ارتباط شما با مجموعه اندیشه برتر

دلنگرانی شما رو به عنوان پدر یا مادر برای تربیت صحیح فرزندتون قابل درک هست. تلاش شما برای برون رفت از چالشی که برای شما پیش اومده ستودنی است که امیدارم به صبر و استقامت مشمول توفیقات الهی باشید.

خیلی از خانواده ها با این چالش مواجه هستند اما بعضیهاشون بی تفاوت و بعضیها مثل شما چون برای آینده فرزندشون اهمیت قائل اند، روی این قضیه حساس اند و دغدغه مند.

اولین قدم، تشکیک و ایجاد تردید در رسانه ای است که فرزند شما از اون تغذیه می کنه. نوجوان شما بعد از مرحله تشکیک باید به این نکته برسه که رسانه های غربی و خارجی «دشمن» ایران و ایرانی هستند که اصلا دوست ندارند ایران در راه پیشرفت موفقیتی کسب کنه. اگر شما بتونید این ذهنیت منفی رو در ذهن نوجوان خودتون ایجاد کنید خیلی از راه رو پیش رفتید. ذهن نوجوان خودتون رو به چالش بکشید با ارائه چندین سوال:
1- چرا این جور رسانه ها برای ما ایرانیها در فضای ماهواره رایگان هست و اینقدر هزینه می کنند در حالی که شبکه های ماهواره ای نوعا هزینه و اشتراک ماهانه داره
2- چرا این جور رسانه فقط نقاط منفی کشور رو بیان می کنند اون هم با ابزار بزرگنمایی شده. چرا از افتخارات ایران در دهها عرصه ملی و نظامی و فرهنگی چیزی نمی گن. در عوض خود رسانه ملی ما که متعلق به ماست هم انتقاد داره و هم گزارش از پیشرفتها و دستاوردهای جمهوری اسلامی. بپرسید کدومیک بهتره؟ ایا رسانه ای که صرفا نقش سیاهنمایی و ایجاد ذهنیت منفی در ایران و ایرانی بهتره یا رسانه ای که متعادل تر هست؟

3- چرا رسانه های غربی، ایرانی رو به جان ایرانی می ندازه و بین شیعه و سنی و بین اصناف ما اختلاف می ندازه و تشویق به خونریزی و شورش می کنه تا خون جوونهایی این کشور ریخته بشه؟ اگر بگه که خود نظام هم آدم می کشه، در جواب باید بگید که وقتی گروهکهای غربی با همین رسانه ها جوانهای ناپخته رو تجهیز تسلیحاتی می کنه تا نیروهای محافظ امنیت رو بکشن، به نظرش چکار باید بکنن؟ باید دست رو دست بزارن تا کشته بشن یا باید از خودشون دفاع کنن؟ طبیعت شورش و جنگ شهری همین هستش.
4- چرا رسانه های غربی صرفا از بیرون با رسانه های خودشون اموزش خرابکاری می دن اما خودشون فارغ از جنگ و دعوا در یک منطقه امن فقط شاهد این شورشها و خونریزی جوانان ایران هستند و در منطقه امن خودشون قهقهه می زنن و از این حوادث خوشحال اند؟ آیا اینها خیر ما ایرانی ها رو می خوان واقعا؟
5- چرا این گروهکها متصل به همین رسانه ها در خون هزاران شهید ترور دست دارند، چه زن و چه کودک و چه دانشمند و چه مردم عادی، اونوقت به نظر تو این ها می تونن فرشته نجات ما باشند که خودشون میگن؟ واقعا این قدر تشخیص حق و باطل از هم سخته؟ اگر اعتراف داری که اونها دشمن اند پس چرا حرفشون رو گوش میدی؟ مگر نشنیدی «کسی که جان و دل به سخن کسی بسپارد گویا او را پرستیده است» بهر حال آدم عاقل هر چیزی هم بشه عقل خودش رو به دشمنش نمی سپاره و به حرفش اعتماد نداره. و لو اینکه جمهوری اسلامی رو هم قبول نداشته باشه

6- چرا الان که اسرائیل دستخوش این اتفاقات شده، دیگه حرفی از خرابکاری و شورش نیست. آیا از این نمی شه نتیجه گرفت که اسرائیل کودک کش در این گونه حوادث دست داشته؟ چرا شبکه غربی "من و تو" دقیقا همزمان با این اتفاقات اسرائیل داره تعطیل میشه. آیا امثال این شبکه ها مرتبط با اسرائیل نیست؟ اسرائیلی که 40 سال هست برای پیشرفت ایران و ایرانی سنگ اندازی می کنه؟

http://btid.org/node/227144

http://btid.org/node/198695

مرحله دوم

تقویت جنبه های عقیدتی نوجوان شماست. چه جمهوری اسلامی و چه رسانه های غربی چیزی نبوده اند که از اول تاریخ بوده باشند، بلکه هر کدام در یک زمانی به وجود آمده اند. اصلا بحث های عقیدتی و جهان بینی را نباید به این دو ربط داد. یعنی ما نباید عقاید خودمون رو به جمهوری اسلامی یا شبکه های غربی گره بزنیم تا با چند اختلاس و ناکارمدی دست از دین بکشیم، خیر. جمهوری اسلامی، معصوم نیست. هر چند در نشر دین و فرهنگ اسلام نقش داره. و ما باید از خوبیهایی این آموز های دینی بهره ببریم. گاهی همین رسانه جمهوری در برنامه ای که مثلا در رسانه خودش تدارک دیده، بحث جهان بینی و بحثهای عقلی پیش می کشه، که خدا به ما عقل داده، پیامبران و معصومین فرستاده. بحثهای اخلاقی پیش می کشه. خوب اینها خوب هست و کسی که با اینها مخالفت بکنه با حقیقت مخالفت کرده، چه جمهوری اسلامی باشه و چه نباشه. چه بعضی مسوولینش به اسلام عمل کنند یا نکنن، عمل نکردن بعضی مسوولین باعث نمیشه که حقیقت از بین بره یا از ارزش بیفته. کسی که متاثر از یک مسوول فاسد، خودش هم اهل فساد بشه، معلومه که در جهان بینی اش ضعیف هستش. چون همون مسئولی که در قیامت باید پاسخگوی عمل خودش باشه این شخص هم باید پاسخگویی عمل خودش باشه که با فطرت و حقانیت مخالفت کرده.

از نوجوان خودتون بپرسید که فرض کن در دوره قاجار یا دوره چنگیز خان بودی (که نه جمهوری اسلامی بوده و نه شبکه های bbc)، برای انتخاب سبک زندگی خودت چکار می کردی؟ در قبال این سوالات اساسی که «چه کسی من را آفریده؟ برای چه آفریده؟ از کجا آمده ام؟ به کجا می روم؟ راه خوشبختی چیست؟ و من برنامه مسیر خوشبختی رو باید از کی بگیرم؟ آیا خدایی که ما رو آفریده بر گردن ما حق داره یا نداره؟ اگر حق داره چطور باید حقش رو ادا کنم؟ و ...»

مرحله سوم

روش معرفی الگو است. یکی از کتابهای سیره شهدا رو تهیه کنید. نوجوان امروزی به شدت در انتخاب الگو به بیراهه رفته. نوجوان امروزی خودش رو گم کرده. شما با ارائه الگو می تونید راه رو برای ایشون روشن کنید.

مثلا *کتاب شهید «ابراهیم هادی» رو تهیه کنید.  و از ایشون خواهش کنید بخاطر عذری که در خوندن دارید هر روز یک داستان از داستانهای این شهید رو برای شما بخواند.  اینطور غیر مستقیم ایشون هم با انسانهای با ارزش که صاحب کمالات بودن آشنا میشن و موقعیت خودشون رو در سیر تکاملی و تعالی روحی متوجه میشن. بدون اینکه امر و نهی مستقیمی کرده باشید. آدمهای امروزی با این همه جلوات دنیایی دچار «خود فراموشی» شدن. بیشتر از جو جامعه رنگ می گیرند تا انسانهای ممتاز.  متاسفانه نمونه عینی با فضیلت در جامعه ما کم هستند و لذا ما آدمها یادمون میره که می شه در همین دنیای رنگارنگ خوب بود و با کمال و با فضیلت زندگی  کرد.

با مطالعه سرگذشت این شهید به مرور و به طور غیر مستقیم به ایشون تلنگر زده میشه. و ان شاء الله خود شهید راهنمای ایشون باشن و راه درست رو نشونشون بدن. چون غیر مستقیم با مطالعه سرگذشت ایشون، با ایشون انس و الفت خواهند گرفت. ان شاء الله

در آخر اگر خود شما از انتقال این حجم از مطالب معذورید، این مطالب رو به ایشون ارائه بدید. (و لو با یک واسطه مثل دوست). و حتی المقدور سایت یا کانال ما رو به ایشون معرفی کنید. تا اولین ارتباطش با ما منعقد بشه.  این نکته رو هم ضمیمه کنید که ایشون می تونن در مسائل اعتقادی و روانشناسی و ...  می تونن سوالات خودشون رو طرح کنند. پس فقط دقت کنید به هیچ وقت شتابزده عمل نکنید و تعامل شما به امر و نهی منجر نشود.

موفق باشید