الكی مثلاً من با حجابم

11:35 - 1394/03/31

چکیده: بعضي‌ها به علّت‌هاي مختلفي، در کنار چادر، از خود ظاهری ترسیم می‌کنند که عملاً همه معیارهای یک حجاب برتر را زیر سؤال می‌برند.

بدحجابی

یکی از مسائلی که اخیراً شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای ترویج آن شده است، پدیده نوظهور محجبه‌های خودنماست. پدیده‌ای که البته قبل از ورود شبکه‌های اجتماعی به کشور، عملاً در برخی از خانواده‌ها وارد شده بود.
بعد از رواج تفکر مادر چادری و دختر مانتویی، آن‌هم به بهانه تغییر تفکرات نسل جدید نسبت به گذشته، بعضاً شاهد هستیم برخی از فرزندان خانواده‌ها، به علل مختلف، در کنار چادر، از خود ظاهری ترسیم می‌کنند که عملاً همه معیارهای یک حجاب برتر را زیر سؤال می‌برند؛ طوری که آن چادر می‌تواند به‌ جای تأثیر مثبت، از تأثیرات کاملاً منفی برخوردار باشد.

علل اصلی افزایش خودنمایی محجبه‌ها
1. به نظر می‌رسد يكی از مهم‌ترين عوامل، رواج عکس‌های سلفی در شبکه‌های اجتماعی، آن هم توسط افرادی است که ادعای محجبه بودن دارند، امّا عملاً با انتشار عکس‌های خود، دست به نوعی قبح‌شکنی می‌زنند.
چرا که با حداقلِ رعایتِ دستورات اسلام در بحث حجاب، باید دختران از نگاه نامحرم دور بمانند. اما آیا انتشار عکس‌های سلفی از نمای نزدیک که مورد استقبال پسران جوان هم قرار می‌گیرد، می‌تواند رعایت این نکته مهم باشد؟ اگر چه پاسخ این پرسش با توجیه بسیاری از دختران محجبه خودنما مواجه است، امّا عملاً این شرایط، اوج قبح‌شکنی حجاب است که این روزها شاهد رواج آن، توسّط برخی خانواده‌های به‌ اصطلاح مذهبی هستیم.

2. خوش‌تيپ و به‌روز بودن، بهانه‌ای است كه به عامل دوّم براي خودنمايی تبديل شده است. شکی نیست که دین اسلام و حجاب هرگز با به‌روز بودن و لباس مناسب پوشیدن، مخالفتی ندارد، امّا به نظر می‌رسد برخی از دختران، در قالب آرایش و پوشیدن هر نوع لباسی به بهانه به‌روز بودن، از رعایت حداقل حجاب، آن‌هم با وجود داشتن چادر، ناتوان هستند.

3. دلیل سوم هم این است که برخی از دختران سعی می‌کنند پوشش‌های زننده خود را در پشت چادر، پنهان کنند و به این بهانه که چادر بر سر دارند، هر چه که دل‌شان می‌خواهد بپوشند و ملامتی هم از طرف کسی متوجه آن‌ها نباشد.[1]

و البتّه ممكن است دلايل ديگری هم داشته باشد، امّا جدای از اين بحث‌ها، آن‌چه به طور كلّی در بحث بدحجابي ـ و نه بی‌حجابی ـ گفته می‌شود، اين است كه مقدار لباسی‌كه در اين حالت تن زن هست، معايب و زشتی‌هاي بدن او را می‌پوشاند و با نشان دادن مابقی بدن، چهره وسوسه‌انگيزی از او در ذهن نامحرم، نقش می‌بندد كه موجب فساد خواهد بود.
دقيقاً همين امر در مورد محجّبه‌های خودنما هم صدق می‌كند، بلكه تاثير سوء اين نوع پوشش، به مراتب شايد مخرّب‌تر از پوشش‌های ديگر باشد.

----------------------------------------------
پي‌نوشت
[1]. منبع

کلمات کلیدی: 

نظرات

تصویر جیرجیرک
نویسنده جیرجیرک در

بله با شما موافقم اثراتی که به عنوان یک دختر چادری دارم از این نوع پوشش دیگران میبینم کم نیست.کسی دیگه ای اینجوری میپوشه به محجبه های واقعی بر میگرده...مادرم میگن:((شاید با این چادری که الکی سر کردن به راه راست هدایت شن.))اما کاش حدافل این چادر رو بر میداشتن که چادر بد نام نشه.معلممون تو مدرسه یکبار گفت:((شما چادر بپوش زیرش سکس بپوش!!))سر کلاس آب شدم از خجالت و عصبانی از توهینی که به چادر شده بود...5نفر تو این کلاس 35 نفره چادری بودیم!!!

تصویر ghorbani2
نویسنده ghorbani2 در

سلام
ممنون از اينكه وقت گذاشتيد و تجربه خودتون رو گفتيد. مثبت انديشي مادرتون خيلي جالبه، كاش هممون به جاي قضاوت‌هاي الكي، اين‌طوري به قضايا نگاه مي‌كرديم.
بله متاسّفانه اين وسط، افرادي كه چادر رو فقط براي حفظ حجاب و نه چيز ديگر، انتخاب كرده‌اند، بد نام مي‌شن.
امّا جداي از سنگيني وظيفه اون‌ها، پاداشي كه در مقابل اين صبر، دريافت خواهند كرد، مطمئنّاً متفاوت خواهد بود.

تصویر سارا خانوووم
نویسنده سارا خانوووم در

بعضی ها چادری هستن اما یه جوری میرن بیرون ک بدون چادر برن بخته چون چادر مقدس و پاکهه...

تصویر روشنا
نویسنده روشنا در

به نظرمن ادم بایدتکلیفشو باخودش روشن کنه یارومی رومی یازنگی زنگی این جورافرادچون میدونن حقیقتادختران چادری ازاحترام بیشتری برخوردارند درقلب افرادنه درظاهرحتی برای ازدواج افرادباشخصیت سراغ چادری هامیرن اینهامیخوان هم ظاهرش قشنگ وهم چادری بودن روداشته باشن فکرنکنم صبراینو داشته باشن که قشنگیشونوبعدازدواج روکنن من خودم یک دخترچادری ام امااردوهایی که بادوستام رفتیم شمال "جنوب و...کسی باورش نمیشدمن بالباسای توخونه چقدرمتفاوت میشم قشنگیه چادربه همینشه دیگه...

تصویر هی دنــــــــــــیا
نویسنده هی دنــــــــــــیا در

یاد موضوعی افتادم داغ دلم تازه شد.شخصی رو میشناختم که چادر رو با تنگترین و کوتاهترین لباس میپوشید و آرایش غلیظ داشت و جلوی چادرش هم همیشه باز بود این دختر مورد توجه اکثر آقایونی بود که در دانشگاه به اصطلاح سرشون به تنشون می ارزید چون آرایش داشت و هر و کری بود که موقع صحبت با آقایون راه مینداخت. در نهایت با بهترین فرد از نظر ایمان هم ازدواج کرد و خوشبخت شد و بعد ازدواجش شنیدم از رفقا که حــــــالا حجابش رو درست رعایت میکنه ظاهرا.اما ماهایی که خودمون رو پوشوندیم از همه موندیم با هزار تا بدبختی که معلوم نیست عاقببتمون چی میشه و تاسن 28سالگی هنــــــوز مجردم و چوب پاک بودنمو میخورم و سرکوب خانواده رو میشنوم با خاستگارهای درپیت که هیچجوره بهم نمیخوریم

تصویر هی دنــــــــــــیا
نویسنده هی دنــــــــــــیا در

یه موقع فکر نکنید دختری که گفتم خیلی زیبا بوده.نه اصلا بدون آرایش هیچ کس حتی تمایل نداشت نگاش کنه

تصویر ماهارا

الانه بعضی از دخترای چادری یه آرایشش زننده دارن که واقعا کل چادریها رو زیرسوال میبرن . تازه اخیرا هم پدیده لاک قرمز اضافه شده

تصویر مرضيه
نویسنده مرضيه در

خانم هي دنيا
کيف دنياوآخرتشوهمون دختري که ميگي برده،چون حالاشوهردرستوحسابي گيرش اومده ديگه نيازي به خودنمايي نداره و يک توبه و رعايت حجاب تاآخر،آخرتشم گلستون کرده بازهي بيايدبگيداهاي دختراي مجردخودتونوداخل صدف نگه داريد اون دخترمثالش هي دنيا،ناراحت نشي عزيزم ولي کارشناسان محترم سوال دارم آيااين ضررنکرده؟داره عذاب ميکشه وتاوان حجب و حياشوپس ميده،معلوم نيست شوهرگيرش بياديانه،اگرهم بيادتوسن بالا موردعلاقه ايشون خواهدبود؟الله اعلم،اگرنبودبايدتاته زندگي تحمل کنه و درآخرت پاسخگوي زندگي ازروي اکراهش به خداباشه،خداونداخودت کمک کن

تصویر ghorbani2
نویسنده ghorbani2 در

سلام
عليرغم احترام به نظر شما و همچنين عذرخواهي از خانم «هي دنيا»، چندتا سوال به ذهنم رسيد: ما توي دنياي اسباب و مسبّبات زندگي مي‌كنيم، چطور مي‌تونيم خواستگار خوب نداشتن شخصي رو منحصر در يك دليل خاصّ كنيم؟ يا بهتر بگيم، از كجا مي‌تونيم بگيم فقط چون حيا و حجاب، رعايت شده، ديده نشده‌ايم و خواستگار نداريم؟
پس تكليف اون همه زن با حجاب و با حيا كه ازدواج كردند چي مي‌شه؟ يعني مي‌خواهيم بگيم همه اون‌ها در حجاب و حيا مشكل داشتند؟
و سوالات ديگه از اين قبيل... .

جداي از اون، ما شايد فهم صحيحي از حيا و حجاب نداريم و اين باعث محدود كردن خودمون مي‌شه كه نهايتاً ديده نمي‌شيم.
حجاب، محدوديّت در ديده شدن ظواهر و زينت‌هاي بدن هست، نه محدوديّت در قابليّت‌هاي ديگه.
شما مي‌تونيد باحجاب و باحيا باشيد و ديده بشيد.

شركت در فعّاليت‌هاي اجتماعي زنانه (مخصوصاً مذهبي)، پويا بودن خانواده، شاداب و سرزنده بودن، تخصّص در يك زمينه خاصّ و... و بالاتر از همه اين‌ها، توكّل به خدا و خواستن از او، شروط اصلي براي رسيدن به يك شريك زندگي خوب هست، نبايد از اين‌ها غافل بود و تنها دليل را حجاب دانست.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 9 =
*****