کارکرد های ازدواج موقت

18:05 - 1395/11/23

- اسلام راه حل مشکل جنسی را برای کسانی که قادر به ازدواج دائم نیستند نشان داده و ازدواج موقت را پیشنهاد می کند. ولی با خرده گرفتن به چنین راه مجازی، ضرورت ازدواج موقت ازبین نمی رود. 

متعه

خدای متعال در انسان ها نیرو و غرایزی قرار داد که حیات آدمی بوسیله این قواء تامین می شود و یکی از غرائز که شاید بتوان گفت قوی ترین غریزه در انسان هاست، قوای جنسی ست.
همانطور که خداوند این غرائز را درون هر فردی قرار داد، راه تامین آنها را هم فراهم کرده است. به عنوان مثال: اگر میل به آب و غذا را در هر انسانی قرار دارد، در خارج هم آب و غذا را در دسترس آنها قرار داد. و اگر نیروی جنسی را در انسان ها به ودیعه نهاد، راه تامین آن را هم که ازدواج باشد، پیش روی بشر قرار داد.

راه های ارضاء غریزه جنسی
با این مقدمه سوالی را مطرح می کنیم و آن اینکه در دوره ی ما به دلیل طولانی بودن دوره تحصیل و توقعات بیش از حد دختر و پسر از یکدیگر و... که شرایط ازدواج دائم برای بسیاری از جوانان فراهم نیست، برای ارضاء غریزه جنسی چه راه حلی باید به آنها پیشنهاد داد؟
آيا بايد رهبانیت پیش گرفت و مانند راهب ها مردم را به سركوب كردن اين غريزه تشويق نمود؟
يا اينكه مانند فروید، آزادی جنسی را تجویز کرد [1] و انسانیت را تا سرحد حیوانیت و بلکه بیشتر تنزل داد و بى‏ بند و بارى جنسى را راه پیشنهادی دانست؟
و يا اينكه راه دیگری را در نظر گرفت كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه آن بى ‏بند و بارى جنسى را؟
برتراند راسل دانشمند معروف انگليسى در كتاب زناشويى و اخلاق، پس از ذكر طرح يكى از قضات محاكم جوانان بنام "بن بى ليندسى" در مورد "زناشويى دوستانه" يا زناشويى آزمايشى چنين مى‏ نويسد: «كه طبق طرح" ليندسى" جوانان بايد قادر باشند در يك نوع زناشويى جديد وارد شوند كه با زناشویی ‏هاى معمولى (دائم) از سه جهت تفاوت دارد:
نخست اينكه طرفين قصد بچه ‏دار شدن نداشته باشند، از اينرو بايد بهترين طرق پيشگيرى از باردارى را به آنها بياموزند.
ديگر اينكه جدايى آنها به آسانى صورت پذيرد.
سوم اينكه پس از طلاق، زن هيچگونه حق نفقه نداشته باشد.»
راسل بعد از ذكر پيشنهاد "ليندسى" كه خلاصه آن در بالا بيان شد چنين مى ‏گويد: «من تصور مى‏ كنم كه اگر چنين امرى به تصويب قانونى برسد، گروه كثيرى از جوانان از جمله دانشجويان دانشگاهها، تن به ازدواج موقت بدهند و در يك زندگى مشترك موقتى پاى بگذارند، زندگى كه متضمن آزادى است و رها از بسيارى نابسامانی ها و روابط جنسى پر هرج و مرج فعلى مى‏ باشد.» [2]

اسلام و ازدواج موقت
اگر قرن ها قبل اسلام مسئله ی ازدواج موقت را مطرح نمی کرد و فقط همین جمله راسل در تایید ازدواج موقت بیان می شد، شاید خیلی ها که به احکام اسلام خرده می گیرند، در اینجا سکوت می کردند و حرف یک دانشمند غربی را، راه پیشرفت و جلوگیری از بی بند و باری جنسی می دانستند، اما چون قرن ها قبل اسلام ازدواج موقت را به عنوان راه کنترل غریزه جنسی بیان کرد، مدعیان و به اصطلاح روشنفکران، ازدواج موقت را همان زنا می دانند که رنگ و لعاب شرعی بدان داده شد، غافل از آنکه ازدواج موقت با عمل شنیع زنا تفاوت جوهری دارد و اگر غافلان این عرصه از حکمت ازدواج موقت آگاه می شدند، هیچگاه با آن مخالفت نمی کردند.
کسانی که اصرار بر مخالفت با ازدواج موقّت دارند، دانسته يا ندانسته جاده را براى فحشا صاف مى‌كنند، به همين جهت در روايات اهل‌بيت (عليهم السلام) آمده كه «اگر عمر متعه را حرام نمی کرد، جز شخص شقی مرتکب زنا نمی شد». [3]
چون اسلام دین مطابق با فطرت است بنابراین احکام و برنامه هایش هم مطابق با فطرت است و اینکه عده ای نمی خواهند ازدواج موقت را بپذیرند، چون سلیقه ی خود را مقدم بر فطرت دانسته اند و اینگونه به احکام اسلام حمله ور شده اند. به تعبیر آیت الله مکارم: «اين دو نوع ازدواج (دائم و موقت) در بسيارى از احكام و آثار مشتركند، تنها در موارد محدودى با هم متفاوتند، ولى اين تفاوت يك تفاوت اصولى و جوهرى نيست، بلكه مانند تفاوت صنف‌هاى يك نوع است. مثل تفاوت نژاد سياه و سفيد، با حفظ وحدت كلمه و حقيقت.
بنابراين، اى دانشمندان(اهل سنت) و اى علماى ( اهل سنت) اسلام! و شما اى نويسندگان، اين همه سر و صدا درباره «متعه» كه نوعى از ازدواج عادى است براى چيست؟ آيا اين مطلب جاى سرزنش دارد كه شما هميشه به شيعه حمله و سرزنش مى‌كنيد؟» [4]
از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که هیچگاه نباید رفتار برخی از مسلمین را ملاک اسلام قرار داد، چون ممکن است افراد بوالهوس ازدواج موقت را بهانه هوس بازی خود قرار داده و بدین وسیله بسیاری از افراد را نسبت به دین و احکامش بدبین کنند و حال آنکه این نوع ازدواج در شرایط خاص و برای گروه خاصی وضع شده است.

نتیجه: اگر بشر قادر بود برای خود برنامه و طرح زندگی داشته باشد، قطعا آن را در ادوار مختلف اجراء می کرد. آیا کسی توانسته برای سلامت جنسی جوانانی که از یک سو در اوج غریزه جنسی از یک سوی دیگر در معرض وسوسه های شیاطین انس و جن هستند، برنامه ای مطمئن و به دور از فساد و فحشاء بیاورد؟
اگر نتواسته اند و دنبال حل مشکلات جنسی جوانان مملکت خود هستند، پس باید خاضعانه طرح مکتب اسلام را در این زمینه قبول کنند و بپذیرند.   

______________________
پی نوشت:
[1]. شهید مطهری، مسئله حجاب، انتشارات صدرا، ص 108.
[2]. زناشویی و اخلاق، برتراند راسل، ص190و189، انتشارت ک‍اوی‍ان‌‏‫، تهران، 1362.
[3]. قال على عليه السلام: «لو لا ان عمر نهى عن المتعه ما زنى الّا شقىّ» وسائل‌الشيعه، شیخ حر عاملی، جلد 14، صفحه 440، حديث 24، مؤسسه آل البیت علیهم‌السلام، قم، 1409 هجری قمری.
[4]. سایت آیت الله مکارم.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 0 =
*****