کی فاتحه دولت و ملت خوانده میشود؟

18:22 - 1396/02/15

- در اندیشه امام خمینی کاخ نشینی مسئولین جایگاهی نداشت و لذا ایشان بر کوخ نشینی تاکید داشته اند و توجه به زخارف دنیوی را مایه انحطاط می دانستند.

انتخاب اصلح

لزوم پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گری از ویژگی های مهم و اساسی یک مسئول در حکومت اسلامی است. امیر مومنان (علیه السلام) به عنوان یک رهبر در حکومت اسلامی معتقد است که دارایی های بعد از مسئولیت نباید بیش از دارایی های قبل از مسئولیت باشد، لذا فرمودند: «ای مردم! با این لباسی که بر دوش دارم و این مرکبی که بر او سوار هستم، داخل شهر شما شدم، پس اگر من از شهرتان خارج شدم و به غیر از چیزهایی که با آن وارد شدم، چیز دیگری داشتم، پس بدانید من از خیانت کاران هستم.» (بحار الانوار، مجلسی، ج40، ص325)
بنابر این بر مسئولینی که برای خدمت مردم آمدند نه کسب قدرت، لازم است خود را پیرو سیره علوی بدانند و این حرف ها را افسانه نخوانند، چرا که شاگرد مکتب امیر المومنین(علیه السلام) هم سلوکشان همین بود، لذا فرمودند:
«آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحۀ دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ‏ نشینی بیرون برود و به کاخ‏ نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌‏شود.» (صحیفه امام، ج17، ص376)
خلاصه آنکه رئیس جمهور آینده باید به گونه ای باشد در مکتب علوی رشد کرده باشد، چون کسی می تواند درد مردم را درک کند که از جنس مردم باشد. 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
10 + 4 =
*****