موقعیت شیطان در ماه رمضان

23:44 - 1396/03/17

- یکی از دشمنان قسم خورده مومنین، شیطان می باشد که در ماه مبارک به بند کشیده است و ضیافتی سراسر پر فیض و برکت برای مومنین فراهم شده است.
 

مهمانی خدا

يكي از مشكلات در زندگی افراد وسوسه های شيطان است. اما طبق فرمایش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در ماه مبارک رمضان «شيطانها در زنجيرند.» (امالی، صدوق، ص 95) یعنی از قدرت فریب و وسوسه کمتری برخوردارند.
اینهم لطف و کرم خداوند است که ضیافتی را ترتیب داده است که موجوداتی وسوسه گر و فریب دهنده ای چون شیاطین در غل و زنجیر هستند و مومنین بدون مزاحم در این مهمانی شرکت میکنند و از فضائل این ماه بهره مند می‌شوند.
البته در بند بودن شیطان، به معنای این نیست که از جانب او هیچ تلاشی علیه ما صورت نمی‌گیرد، این سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می‌تواند کنایه از این باشد که یکی از اسباب و عوامل گناه که شیطان باشد، قدرت اغواگری او در این ماه محدود شده و این بدان معنا نیست که چون در بند است نمی‌تواند کاری انجام دهد! چه بسا انسان در زندان گرفتار است و از همان درون زندان از طرق مختلف، حتی با ایما و اشاره ارتباطش را با بیرون بر قرار می کند. شیطان نیز این گونه است، او اگرچه در بند باشد ولی در گمراه کردن انسان کوتاهی و سستی نمی‌کند.
___________________
الأمالي، ابن بابويه، محمد بن على‏، كتابچى،‏ تهران‏، 1376 ش‏، ص95.
 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 9 =
*****