سلام خدا بر این زن

16:28 - 1396/03/15

-دهم ماه مبارک رمضان سالروز رحلت یکی از چهار زن برتر عالم است، زنی که مرگش چنان غمی بر دل پیامبر نشاند که سال وفات ایشان را عام الحزن نام نهاد.

وفات حضرت خدیجه

دهم رمضان سالروز وفات بانویی است که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در وصف ایشان خطاب به بقیه همسران فرمود: «به خدا سوگند بهتر از خديجه كسی برای من نبود. روزی كه همه مردم كافر و بت پرست بودند، او به من ايمان آورد. روزی كه همه مرا به جادو‌گری و دروغ‌گويی نسبت می‌دادند، او مرا تصديق كرد، روزی كه همه از من روی گرداندند، خديجه تمام اموال خود را در اختيار من گذاشت و آنها را در راه من بی دريغ خرج كرد خداوند از او دختری به من بخشيد كه مظهر پاكی و عفت و تقوا بود.» (کشف‌ الغمه‌، اربلی، ج1، ص508)
به نظر می رسد آنچه باعث شد تا حضرت خدیجه (سلام الله‌علیها) نزد پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) چنین جایگاهی پیدا کند، همان ایثار و از خود گذشتگی در راه خدا بود که آن زن ثروتمند را مجاب کرد تا با پیامبر ازدواج کند و اموالش را در راه تقویت اسلام هزینه کند.
بی جهت نیست که رسول‌ خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمود: وقتی‌ که‌ در شب‌ معراج‌، جبرئیل‌ مرا به‌ سوی‌ آسمانها برد و سیر داد، هنگام‌ مراجعت‌ به‌ جبرئیل‌ گفتم‌: «آیا حاجتی‌ داری‌؟»
جبرئیل‌ گفت‌: «حاجت‌ من‌ این‌ است‌ که‌ سلام‌ خدا و سلام‌ مرا به‌ خدیجه‌ (علیها‌السلام) برسانی‌.» (کشف‌ الغمه‌، اربلی، ج‌ 2، ص‌ 133) خدایی که در قرآن به پیامبران اوالعزم سلام و درود می فرستد در معراج به خدیجه (سلام الله‌علیها) سلام می فرستد.

___________________________
اربلی، علی بن عیسی، كشف الغمة في معرفة الأئمة، بنى هاشمى،‏ تبريز، 1381 ق، ج1، ص508.
همان، ج2، ص133.‏

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
13 + 6 =
*****