کرامتی به این وسعت

02:53 - 1396/03/19

- احسان و کرامت با خاندان اهل بیت (علیهم‌السلام) معنا پیدا می کند و تفسیر می شود و در میان اهل بیت (علیهم‌السلام)، امام مجتبی (علیه‌السلام) نگین لطف کرامت می‌باشند.

کرامت امام حسن (علیه السلام)

از امام حسن (علیه‌السلام) سؤال شد: كرم چیست؟ فرمودند: «آغاز به بخشش نمودن پیش از درخواست نمودن و اطعام نمودن در وقت ضرورت و قحطى.» (تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ص 225) خاندان عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) مصداق کامل احسان و کرامت هستند، همانطور که در زیارت جامعه کبیره امام هادی (علیه‌السلام) می فرمایند: «عَادَتُكُمُ‏ الْإِحْسَانُ‏» (من لا يحضره الفقيه، صدوق، ج ‏2، ص 616)
با آنکه این خاندان پاک همه کریم هستند، اما امام حسن (علیهم‌السلام) به عنوان کریم اهل بیت (علیهم السلام) معروف شده است. 
 در باب کرامت امام مجتبی (علیه‌السلام) همین بس که دوبار همه دارايى خويش و سه بار نصف مال خود را در راه خدا انفاق و احسان نمود. (تذكرة، سبط ابن جوزى، ص 112)
و در احوالات ایشان، انس بن مالك می‌گويد: يكى از كنيزان امام حسن (علیه‌السلام) شاخه گلى را به حضور آن حضرت هديه نمود، امام حسن (علیه‌السلام) آن شاخه گل را با كمال ميل پذيرفته و به او فرمود: «تو را در راه خدا آزاد كردم. من به عنوان اعتراض گفتم: در مقابل اهداء يک شاخه گل او را آزاد كردى؟ امام فرمود: خداوند در قرآن به ما چنين ياد داده و فرموده است: «اذا حيّيتم بتحيّةٍ فحيّوا باحسن منها [نساء/86] هرگاه كسى به شما تحيت گويد پاسخ آنرا بهتر از آن بدهيد» سپس فرمود: پاسخ بهتر همان آزاد كردن اوست.» (بحار الأنوار، مجلسی، ج ‏43، ص 331)

______________________
ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏، جامعه مدرسين،‏ قم،‏ 1404ق، ص225.
ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه‏، دفتر انتشارات اسلامى، قم‏، 1413 ق‏، ج2، ص616.
سبط ابن الجوزي، تذكرة خواصّ الأمّة، دار العلوم، بيروت، 1425 ق، ص112.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق، ج43، ص331.‏

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
4 + 6 =
*****