علی(ع) در کلام دوست و دشمن

12:20 - 1396/03/27

امیرالمومنین (علیه‌السلام) شخصیت بی نظیری است که حتی دشمنان آن حضرت نتوانستند فضائل ایشان را کتمان کنند و ناچار به اقرار فضائل حضرت امیر (علیه‌السلام) شدند.

فضیلت امام علی (علیه السلام)

 

رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) درباره ولایت امیرالمومنین (علیه‌السلام) فرمودند: «به آن خدايی که مرا به حق به امر رسالت مبعوث کرد قسم می خورم، خداوند هيچيک از اعمال و واجبات بندگانش را بدون ولايت علی‌بن‌ابيطالب قبول نمی‌کند.» (مستدرک وسائل، ج1، ص176)
یکی​​​​​​ از دشمنان سرسخت علی (علیه‌السلام) معاويه است. او در مورد حضرت اينگونه می‌گويد: «زنان دنيا عقیم‌اند از اينکه بتوانند فردی مثل علی‌بن‌ابيطالب به دنیا بياورند.» (بحارالانوار، مجلسی، ج32، ص605) 
عبدالله بن عمر فرزند خليفه دوم اهل تسنن در جلسه‌ای در جمع مسلمانان نشسته بود. صحبت از اصحاب پيامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شد و اينکه صحابه حضرت چه کسانی هستند؟ عبدالله، نام پدرش را آورد. نام خليفه اول و سوم اهل تسنن را هم آورد و گفت: اينها صحابه خوب پيامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بودند. 
مردي از جايش بلند شد و گفت: پس علی (علیه‌السلام) چه؟ عبدالله پاسخ داد: «او که از اهل بيت است، او را که با صحابه مقايسه نمی‌کنند، او هم رتبه با پيامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است.» (بحارالانوار، ج24،ص274)

پی‌نوشت:
 نورى، حسين بن محمد تقى‏،  مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏،  مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، قم‏، 1408 ق‏،
 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي،‏ بيروت،‏ 1403 ق،

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 2 =
*****