ماجرای ازدواج یک اسیر

13:35 - 1396/06/12

وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام، معصوم بودند، لذا در هیچ یک از اعمال و افعال ایشان خطاء و اشتباه وجود ندارد و اگر هم به برخی ار رفتار ایشان برخوردیم  که جای سوال و شبهه باقی است باید مطابق با معصومیت ایشان، حل کرده و پاسخ بدهیم.

مواجهه با زنان اسیر

بر اساس آیه 24 سوره نساء، ازدواج با زنان همسردار، در شرع مقدس اسلام حرام است و از این دسته، فقط زنان کافر اسیر شده، با شرایطی مستثنی هستند، از جمله اینکه عدّه زنان اسیر یک بار عادت شدن (حیض دیدن) است و یا اگر باردار باشند، وضع حمل نمودن است.(تفسیر نمونه، ج3، ص333) اما در جنگ خیبر که صفیه به اسارت در آمد، پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به او پیشنهاد کردند که اگر مسلمان شود و خدا و رسولش را انتخاب کند او را آزاد فرمایند، صفیه گفت من مسلمان شدم و خدا و رسولش را انتخاب می‌کنم. یعنی بعد از آزادی از اسارت توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله) به همسرى رسول خدا در آمد. 
از اینرو، عمل پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) کاملاً مطابق با دستورات دین مبین اسلام است؛ چون صفیه جزء زنان اسیر بوده است و ازدواج پیامبر با او، بعد از دوران عده‌اش و با اسقبال خود او همراه بوده است.(انساب الاشراف، ج1، ص443) بنابر این، پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اصلا او را مجبور به ازدواج نکردند تا به حضرتش خرده گرفته شود که با زنان اسیر، برخورد نامناسبی داشته‌اند.

پی نوشت:
مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چاپ اول، 1374ش، ج3، ص333.
بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، 1417ق، ج1، ص443.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 0 =
*****