اين خصوصيه ما روش چادر كشيديم!

08:16 - 1393/07/02

حاج آقای کافی نقل می‌کردند: داشتم میرفتم قم، ماشین نبود، ماشین‌های شیراز رو سوار شدیم. یه خانمی هم جلوی ما نشسته بود، اون موقع هم که روسری سرشون نمی‌کردن!
هی دقیقه‌ای یکبار موهاشو تکون می‌داد و سرشو تکون می‌داد و موهاش می‌خورد تو صورت من. هی بلند می‌شد می‌نشست، هی سر و صدا می‌کرد.
می‌خواست یه جوری جلب توجه عمومی کنه. برگشت، یه مرتبه نگاه کرد به منو خانمم که کنار دست من نشسته (خب چادر سرش بود و پوشیه هم زده بود به صورتش) گفت: آقا اون بقچه چیه گذاشتی کنارت؟ بردار یکی بشینه. نگاه کردم دیدم به خانم ما میگه بقچه! گفتم: این خانم ماست.
گفت: پس چرا اینطوری پیچیدیش؟ همه خندیدند.
گفتم: خدایا کمکمون کن نذار مضحکه اینا بشیم... یهو یه چیزی به ذهنم رسید.
بلند گفتم: آقای راننده! زد رو ترمز. گفتم: این چیه بغل ماشینت؟
گفت: آقاجون، ماشینه! ماشین هم ندیدی تو، آخوند؟!
گفتم: چرا؟! دیدم. ولی این چیه روش کشیدن؟
گفت: چادره روش کشیدن دیگه!
گفتم: خب، چرا چادر روش کشیده؟
گفت: من باید تا شیراز گاز و ترمز کنم، چه می‌دونم! چادر کشیدن کسی سیخونکش نکنه، انگولکش نکنه، خط نندازن روشو ...
گفتم: خب، چرا شما نمی‌کشی رو ماشینت؟
گفت: حاجی جون بشین تو رو قرآن. این ماشین عمومیه کسی چادر روش نمی‌کشه! اون خصوصیه روش چادر کشیدن!
منم زدم رو شونه شوهر این زنه گفتم: این خصوصیه، ما روش چادر کشیدیم.

http://btid.org/node/41670
تصویر هانا
نویسنده هانا در

به نظره من که جوابه جالبی نمیاد البته ببخشیدا قصده جسارت به کسیو ندارم ولی این حرف توهینه به عقلو شعوره زن یعنی همسره این بنده خدا نمیتونسته از خودش مواطبت کنه روش چادر کشیدن به نظره من یه توهینه به زن این حرف حداقل میتونن با یه چیزه بهتر مثال بزنن ...اگر به ماشینه کی رو بنزو پورشه چادر میکشه ...من خودم محجبه هستم و واقعا هر چندبار که این حرفو شنیدم بهم برخورده چون واقعا از نظرم بی معنیو بی محتواس ......و جالبیش اینه تا حالا هر چند بار این متنو خوندم مدلش فرق میکرده یه بار یه خانومه چادری گفته بود اینو یه بار یه آقا پسر حالا هم یه حاج آقا بهتر نیست یکم راجع به متنایی که مینویسیم بهتر فک کنیم این کجاش جوابه دندون شکنه حاج خانومو خارو خفیف کرده با مثالش

تصویر mahseta
نویسنده mahseta در

 

سلام

هانا و نسیم عزیز

نسیم جان من حرف شما رو کاملا قبول دارم مخصوصا که گفتی آقای کافی در حد فهم و شعور اون فرد جوابش رو داده (البته اگر ماجرا واقعا مربوط به ایشون باشه) وقتی کسی به زن به چشم بقچه نگاه میکنه که یا میپیچنش یا تزئینش میکنن خب ما هم مجبوریم در حد فهم اون ادم توضیح بدیم اما ...

من حرف هانا رو خیلی خوب درک میکنم بنابراین سعی میکنم در حد درک خودم از مقوله حجاب یه توضیحی به صحبتهای ایشون اضافه کنم امیدوارم متهم به چیزی که نیستم نشم! 

تصویر mahseta
نویسنده mahseta در

1- 

این چیزی که میخوام بگم ربط خاصی به این پست نداره و روی صحبتم اول با افرادی هست که در عرصه تبلیغ حجاب هستن و در درجه دوم آقایون مذهبی طرفدار حجاب هستن:

تبلیغ حجاب چیزی نیست که هر کسی بتونه واردش بشه مثل تبلیغ بستن کمربند ایمنی نیست، خیلی حساس تر از این حرفاست کسی که میخواد برای حجاب تبلیغ کنه اول از همه باید ازمظالم و  روند رشد زن ها در طول تاریخ بدونه  ، اینکه زنها از چه جور مدل حرف زدنی بیزار هستن ،اینکه یه زن دوست داره چه جور بهش نکاه کنن ،باید به دنیا از دریچه دید یه زن نگاه کنه باید بتونه خودش رو بذاره جای اون و مهمتر از همه این حرفا "دید خودش نسبت به زن کالایی نباشه" وقتی یه زن میبینه بین دو گروه از افراد جامعه گیر کرده که هر دو اونها به چشم کالابهش نگاه میکنن خب مسلمه که جذب اون کسی میشه که لااقل اون رو(ولو به ظاهر )راحتر و بازتر میزاره تا اینکه کسی که میگه پوشیده باش!

توقع نداشته باشید وقتی روی بیلبوردهای تبلیغاتی تصویر دو تا شیرینی رومیزنید که یکی درش باز شده و دورش مگس جمع شده و یکی توی بسته هست و در امنیت(!) کسی به حجاب علاقه مند بشه مطمئن باشید با این روش زنهای محجبه رو هم سرخورده میکنید. از نظر منِ خانم ،حجاب برای من به خاطر شما مردان واجب نشده حتی برای در امنیت بودن هم واجب نشده! گواه حرفم هم میتونید از نوشته های آقای مطهری پیدا کنید .یادمه یه متنی از ایشون خوندم که ثابت کرده بود حجاب برای جلوگیری از تجاوز نیومده(البته که یک عامل بازدارنده هست اما هدفش این نبوده )و مثال اورده بودن درباره ایران باستان که از حجاب اسلامی به مراتب سخت تر بوده اما در تاریخ همان زمان نوشته شده که تجاوزات زیادی به زنها میشده (نمونه اش تجاوز انوشیروان به همسر وزیرش) در کشور عرب جاهلی که زنها گیس هاشون رو میبافتن و و از طرفین رها میکردن کسی جرات نداشت به زن کسی چپ نگاه کنه چون جنگ قبیله ای در میگرفت !!(این عین یکی از نوشته های ایشون بود که من توی یه جزوه تبلیغی در بیمارستان میلاد گرفتم)

یه آقایی که در فضای مجاری و واقعیِ هنری کمی هم شناخته شده هستن یه متنی رو توی وبلاگشون گذاشته ایشون در صحبت با یه خانوم سوری بی حجاب میگن:  "گفتم برای ما ایرانیا.. ( و گمونم معلومه که منظورم ما ایرانیای مسلمون شیعه معتقده، هرچند که به نظرم بقیه ایرانیا هم همین خصلتو کم و بیش دارن) .. برای ما، زیبایی زن حالتی رازآلود و خصوصی داره! یعنی دلمون نمی خواد مصرف عمومی پیدا کنه. این تنها یه راز شیرین بین زن و مرد محرمه و دیگران حق استفاده عمومی از این راز خصوصی شیرین رو ندارن. گفتم حتی اگر بحث شرعیات رو بگذاریم کنار، به نظرم این نوع نگاه به معنای حجاب، خیلی رمانتیک تر و شاعرانه تر از دنیای بی دین هاست"

آخه آقای محترم شما که هرچه امثال من میریسن پنبه میکنی! هیچ زنی دوست نداره مورد مصرف واقع بشه چه مصرف عمومی باشه چه خصوصی .چه رمانتیک باشه چه وحشیانه!  مگر ما که با شما ازدواج میکنیم شما رو مصرف میکنیم؟ (دقیقا همین نگاهه که باعث میشه مردان زن مرده  و مطلق هم به دنبال دوشیزه بگردن چون تصور میکنن قبلا یکی دیگه مقداری ازش مصرف کرده! و البته جوابی برای این سوال ندارند که اگر ازدواج باعث مصرف شدن میشه و نقصانی رو در آدمی به وجود میاره پس این متوجه مردان هم هست)حالا تصور کنید افرادی با این نگاه وارد حوزه تبلیغ حجاب بشوند!! البته این طرز فکر در حوزه شخصی زندگی افراد محترمه ولی نه جایگاه مبلغ!(که البته ایشون هم مبلغ نیستن من باب مثال گفتم)

تصویر mahseta
نویسنده mahseta در

 

2- منِ  محجبه معتقدم حتی اگر بنا بود مردان و زنان در دو کره متفاوت زندگی کنن خداوند درصدی از همین حجاب فعلی رو بر اون واجب میکرد! چرا؟

بگذارید یه نگاه به تاریخ بندازیم از بشر اولیه  که توی غار بود . از همون اول دو چیز بین زنها و مرد ها وقت گیر و مهم بود برای مردها زور بازو و برای زنها زیبایی(هر دو اینها عامل بقای بشر بودن) مردها با هم در شکار کردن و زور آزمایی رقابت داشتند و زنها با زیبایشون .با گذر زمان و پیشرفت و ورد تکنولوژی به زندگی انسان رفته رفته اهمیت زور بازو در بین مردان کمرنگ تر شد تا جاییکه دیگر ورزیدگی جسمانی مولفه اول موفقیت برای یه مرد به شمار نمیرفت اما درمورد زنها چی؟؟ آیا اهمیت زیبایی کم شد؟ نه بدتر هم شد بیشتر هم شد!! حالا فرض کنید یک زن از زمانی که متولد میشه در معرض تبلیغاتی باشه که به این موضوع دامن میزنن و راه رو برای سرگرم شدن با این امر و وقت گذرانی با اون باز میذارن آیا دیگه جایی برای رشد و تعالی زن باقی میمونه؟؟آیا زمانی میمونه که به مسائل دیگه بپردازه؟ این دقیقا کاری هست که غرب با زن انجام داد

علمای غرب فهمیدن زن عصر جدید  کسی نیست که بشه سرش رو شیره مالید و بهش قبولوند که جنس درجه دومه بنابراین بهش گفت تو با مردان برابری ،عقل تو چیزی کم نداره تو هم حق داری پیشرفت کنی ...اما بعدش موذیانه چه کردن؟ برای  زنجیر کردن این زن ،حجاب رو برداشتن، مراکز آموزش رقص و انواع و اقسام رشته های نمایشی رو درست کردن و  مسابقه گذاشتن ، مسابقه دختر شایسته گذاشتن، حتی به لباس ورزشی هم رحم نکردن  مرد بسکتبالیست با شورتی که دم زانوشه مسابقه میده اما زن بسکتبالیست چی؟ مرد تنیسور با شورت و تیشرت مسابقه میده اما زن تنیسور مجبور به پوشیدن دامنی هست که ... همه اینها مغز زن طالب زیبایی رو از کودکی شستشو میده و به جای فک کردن به علم ، دانش ، تجارت ، تربیت نسل مرد  اندیشمند و آزاده، به سمت مشغولیت به اندام و زیبایی میکشونه و به طوری که خودش با زبان خودش بگه عقل من از مرد کمتره و اونها برای اداره دنیا شایسته تر هستن چون خودش میبینه هیچ دستاوردی به جز زیبایی نداره!!(البته اونم چه مرد هایی....)

حالا ما چی؟ ما میایم حجاب تبلیغ میکنیم ... که چی بشه؟ که زن به کجا برسه؟آیا وقتی تبلیغ حجاب می کنیم به دنبال رشد و بالندگی زن هستیم؟آیا تفکر ما فرقی با علمای اون جامعه غربی داره؟خیر ما فقط در تلاشیم که دایره مصرف رو خصوصی کنیم وگرنه تفاوت ماهوی با اونها نداریم !

 ما حجاب میخوایم که مرد تحریک نشه! ما حجاب میخوایم ک آمار تجاوز کم بشه! و وقتی به رشد و بالندگی و آرزوهای فردی زن میرسه چی میگیم؟ میگیم شما تو خونه باشی بهتره چون من میگم،  چون من بهتر میفهمم!(هر استدلالی هم که بکنی با تفاسیر شخصی از احادیث در خدمتت هستن!!) نهایتا  برات بهتره که فقط ماما و پزشک و معلم بشی (اونم چون مجبوریم و دوست نداریم زنمون پیش یه مرد زایمان کنه!و دخترمون از یه مرد درس بگیره وگرنه همین اجازه رو هم نمیدادیم! خدا روح امام خمینی رو قرین رحمت کنه که تا وقتی که بود حداقل همینها رو نهادینه کرد وگرنه که آقای خامنه ای یه حرفایی رو بزنه چپ و راست به روش شمشیر میکشن !)

تفکر من زن محجبه در غربته ! در غربتـــــــــــــــــــــ

چی میتونیم بگیم؟فقط میتونم بگم برادر من !خواهر من ! اگر بنا بود ما تو خونه بشینیم برای چی حجاب گذاشتیم ! همون بی حجاب میشیم و به جاش پلیس رو قدرتمند و قوانین اجتماعی رو سخت میکنیم و هر وقت خواستیم بریم بیرون،  شوهرو برادرمون مثل بادی گارد میاد دنبالمون!همین الان هم کم آمار تجاوز نداریم چند تا دیگه هم روش!

ما در غربتـــــیم!

به عنوان یه خانم میگم : با این نحوه تبلیغات هرگز قادر نیستیم حجاب رو گسترش بدیم و حتی اگر به زور قانون این کارو بکینم مثل یه دمل چرکین یه روز سرباز میکنه و همه جا رو به گند میکشه! به نظر من اولین کسانی که شایسته امر به معروف و آموزش هستن مبلغین حجابند که اول خودشون دیدشون نسبت به زن درست بشه  

تصویر نسیــــــــــم

هانا جان کسی که  خانم چادریو بقچه صدا کرده  ادم فهمیده ای نیست همینکه بفهمه چارچوب خصوصی و عمومی رو، براشون بسه عزیز دلم......با هرکسی باید به زبون خودش حرف زد..اونا خودشون رو حراج بازار کردن خب از واژه های بازاری که قابل هضم هست براشون استفاده میشه و این هیچ صدمه ای به عقل و شعور یک زن وارد نمی کنه عزیزم.cheeky

تصویر هانا
نویسنده هانا در

نه عزیزم قبول ندارم با هر کس بنا به شخصیته خودمون باید صحبت کنیم اگر یه نفر به خانومشون میگن بقچه ایشون درست نیست بگه نه ماشین شخصیه اینجوری چه فرقی با اون آدمه داریم که فکرش کوتاهه حداقل باید برا خودمون یه احترام قائل باشیم لازم به مثال نیست اصلا میشه با عقاید ما این هست حرفشونو بزنن با هرکس باید جوری صحبت کرد که شخصیت و سطح سواده خودمونو بفهمه نه اینکه تا حده طرفه مقابل پایین بیایم هر زنی تا هر اندازه هم که به خودش برسه باز اجازه به هر مردی نمیده بیادو هر کاری بکنه درسته زن باید حجابشو رعایت کنه ولی مردای ماهم باید یاد بگیرن چشمشونو تربیت کنن هر خانومی که حالا از روی جهل بدحجاب بیرون میاد به معنیه عمومی بودنش و اینکه میتونی هر کاری بکنی نیست یا هر وصله ای به اون زن بچسبونی تا بتونی راحت نگاش کنی یه مرد باید بتونه در برابره هر نوع زنی که محرمش نیست مقاومت کنه باید خودشو تربیت کنه این باید فرهنگ یه مرد مسلمون باشه نه اینکه صرفا برای همسرش محدودیتارو بخواد و خودش راحت باشه و هر جور صحبت کنه من جای این خانوم بودم واقعا بهم برمیخورد طرف گفته بقچه همسره خودم بگه ماشین شخصی

تصویر نسیــــــــــم

ای بابا خب هانا جان ببین ما کلاس اول که بودیم میگفتن کوچکترین عدد صفره و از صفر به بعد رو به ما یاد دادن بیچاره معلم هم پدرش دراومد تا اینو فرو کرد تو مغز ما و بعد که به کلاس بالاتر اومدیم دیدیم نه اعداد کوچیکتر از صفرم هست که بش میگن منفی.......من حالا باید بگم معلم کلاس اول من از وجود اعداد منفی بیخبره بنده خدا که به من یاد نداده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دوست من اون اندازه ظرفیت من بهم یاد داده و یادگیری هم پله به پله هست دیگه.......

اینم همینطور شما اندازه ظرفیت طرف باید جمله بندی کنی واز دریچه ای که خودش درست کرده وارد بشی بعد یواش یواش ببریش تو راه درست البته خیلی سنجیده و اصولی و باید خودت تشخیص وجنبه داشته باشی که عکسش اتفاق نیفته و اونو که براه نکردی خودتم منحرف بشی.......و این مال زمانی هست که فرصتش باشه الان تو موقعیت ایشون فرصت کلاس و تعلیم و تربیت که نبود یه لحظه یه حرف زد و یه جواب شنید اونم تو ملاء عام....

اینکه ما تا سطح سواد اون پایین میاییم دلیل فنا شدن سطوح بالاترش نیست بلکه همراه کردن یه نفر از پله های پایینتر تا نهایتا پله هایی که طی کردیم و شاید هم بیشتر.......

و اما درمورد افرادی که حجاب ندارند خودت بهتر میدونی هیچ پسری جرات نمیکنه به سایه دختر نگاه چپ بکنه مگر اینکه خود دختر بخواد خب؟پس مجوز اساسی تو دست دختراست.حالا به همین عکسای انتخابی بالا نگاه کن و دوتا خانم و برامن شرح بده فک کن من تصاویرو ندیدم میخایی بگی یه همچین عکسی دیدی.وجدانا خودت قضاوت کن ببین واقعا جهل تا این حد  ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با توجه به این جمله ی امام که فرمودن مسائلی که ما به اون نیاز داریم "واجب" هست یاد بگیریم و اونم تو گستردگی امکانات امروزی اصلا قابل قبول نیست جهل تو این مورد! اگه جهلش رو تایید میکنی پس راحت نگاه کردن و برچسب زدن بهش و...........از عواقبشه.

والا منم چادری ام و خیلی ازین موارد دیدم که قبلنا تا مرز اتصال بهشونم نزدیک شده بودم اما خدا رو شکر تشویق خونوادم و ارزش دادن به اساس دین و مذهبم چشمامو باز کرد وفرصت انتخاب بهم داد اونم از صمیم قلب .طوری که جزئی از وجودم شده.cheeky

تصویر mazhararamesh

خداییش فقط این جواب ها رو یه طلبه شیردل و غیرتمند میتونه بده

 

آموختم

مرحبا

روحت شاد حاجی

تصویر نسیــــــــــم

yesyesyes

حظ کردم از جوابش خدایی

 ناز نفسش.

 

خیلی عالی بود ممنونم

تصویر باران
نویسنده باران در

داشتن میومدن شیراز....

خیلی جالب و متین...

ممنون