سخنان گهربار پیامبر اکرم (ص) پیرامون ازدواج

12:47 - 1393/11/02

سلام بر همه دوست داران پیغمبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

این تاپیک برای به اشتراک گذاشتن سخنان گهر بار پیامبر اسلام در مورد ازدواج ایجاد شده است. لذا از همه دوستان دعوت می کنیم که در این تاپیک شرکت کنند و احادیث را به اشتراک بگذارند.

من با این احادیث شروع می کنم:

1- از ابى ايّوب روايت شده است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «چهار [خصلت‏] از سنتهاى پيامبران است: حنا و بوى خوش به كار بردن، و مسواك كردن و ازدواج نمودن».

2- رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «سه كس‏اند، بر خداوند حقّ است كه ياريشان كند؛ جهادگر در راه خدا، برده پيمان بسته‏اى كه مى‏خواهد، [تعهّد] خود را پرداخت كند [و خويشتن را باز رهاند] و ازدواج‏كننده‏اى كه خواهان پاكدامنى است».

3- رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «بهترين ازدواج، آسانترين آن است».

4- از ابى عبد اللَّه (ع) روايت شده كه: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «بى‏ارج‏ترين مردگان شما ازدواج ناكردگان هستند».

5- از ابى عبد اللَّه (ع) روايت شده كه پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «هيچ شخص مسلمانى پس از اسلام از هيچ چيزى بهتر از همسرى مسلمان بهره نبرده است؛ كه چون به او بنگرد، شادمانش مى‏كند، چون فرمانش دهد، از او فرمان مى‏برد، و چون از او غايب شود، در مورد خويش و مال او، [مصلحت و آبرويش را] حفظ مى‏كند».

6- رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «اگر كسى خواهان آن است كه با خداوند، پاك و پاكيزه ديدار كند، بايد با زنان آزاده ازدواج كند».

منبع: پيام پيامبر نوشته بهاء الدين خرمشاهى- مسعود انصارى‏، ترجمه‏فارسى، انتشارات منفرد، تهران، 1376، ص 335

http://btid.org/node/53886

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
2 + 12 =
*****
تصویر mazhararamesh

عنه صلى الله عليه و آله : أظهِرُوا النِّكاحَ و أخفُوا الخِطبَةَ .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : [مراسم] ازدواج را آشكار برگزار كنيد و خواستگارى را پنهان 

كنز العمّال : 44532

 

تصویر امین-مشاور ازدواج

 از حضرت علي (ع) به نقل از رسول خدا (ص) آمده است که مي فرمايد:
«اذا خطب اليک رجل رضيت دينه و خلقه فزوجه و لا يمنعک فقره و.هنگامي که مردي از شما خواستگاري کرد که از دين و اخلاق او راضي بوديد به ازدواج با او رضايت دهيد و مبادا فقر او ترا از اين رضايت باز دارد و....»

ميزان الحکمة،ج 4،ص 280

تصویر امین-مشاور ازدواج

رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «زوجها من رجل تقى فانه ان احبها اکرمها و ان ابغضها لم یظلمها ؛ دخترت را به ازدواج انسان متقى و پرهیزکار در آور، زیرا اگر دخترت را دوست داشته باشد او را اکرام و احترام می‏کند و اگر نسبت به او بغض داشته باشد به او ظلم نمیکند.»

مستدرك الوسايل، محدث نوري، ج14، ص1 و 2، چاپ مؤسسه آل البيت ،قم، سال انتشار 1408 ه ق

تصویر امین-مشاور ازدواج

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم فرمودند:«هر كس با زنى براى مالش ازدواج كند خدا او را به همین امر واگذار مى نماید و هر كس كه براى جمالش ازدواج كند به چیزى مى رسد كه از آن كراهت دارد و هر كسى كه براى دیندارى ازدواج كند خداوند هر سه را برایش جمع مى كند.»

حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ح14، ص14

تصویر امین-مشاور ازدواج

پيامبر(ص) ضمن خطبه اي فرمودند: «أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ؛ اي مردم، از گياه سبزي كه بر زباله ها روييده است بپرهيزيد.» سؤال شد: اي رسول خدا! مقصود شما از گياه و سبزه اي كه در مزبله روييده چيست؟ حضرت فرمود: «الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ؛ زن زيبايي كه در خانواده اي ناشايسته پرورش يافته است.»

وسائل الشيعه، ج‏14، ص‏29

تصویر امین-مشاور ازدواج

رسول خدا(ص) در كلامي ديگر مي فرمايد: «تَزَوَّجُوا فِي الْحِجْزِ الصَّالِحِ فَإِنَّ الْعِرْقَ دَسَّاسٌ؛ با خانواده خوب و شايسته وصلت كنيد؛ زيرا رگ و ريشه، اثر دارد.»

دانش‌نامه قرآن و حديث، ج‏3، ص‏316