برخورد دوگانه و استفاده ابزاری از اصطلاح دروغین «آزادی بیان»

22:46 - 1393/11/13

در سال 2008 در زمان ریاست جمهوری سارکوزی نشریه شارلی ابدو در کاریکاتوری، تصمیم پسر رئیس جمهور وقت فرانسه به یهودی شدن - برای ازدواج با یک دختر ثروتمند یهودی - را سوژه خود قرار می‌دهد. اما بلافاصله از سوی جامعه یهودیان و لابی اسرائیل در فرانسه به گرایشان ضدیهودی متهم می‌شوند و فیلیپ وال (مدیر نشریه)، کاریکاتوریست نشریه را مجبور به توضیح و عذرخواهی می‌کند.

«موریس سینِ» از کاریکاتوریست‌های معروف نشریه شارلی ابدو در نهایت با فشارهای لابی اسرائیل به دلیل کشیدن کاریکاتور پسر سارکوزی و امتناع از عذرخواهی، اخراج شد و توسط انجمن بین‌المللی ضد نژادپرستی و یهودستیزی (LICRA) به دادگاه کشیده شد. آزادی بیان مورد نظر که اجازه بدترین توهین‌ها به مسلمانان و مسیحیان را می‌دهد، در قبال نزدیک شدن به یهودیان، به سخت‌ترین شکل ممکن برخورد و مجازات می‌کند.

او بعد از حادثه حمله به نشریه شارلی ابدو اینگونه نوشت: «من شارلی نیستم...من سین هستم. من قبلاً بعنوان کاریکاتوریست برای نشریه شارلی ابدو کار می‌کردم. در سال 2009، کاریکاتوری را کشیدم در خصوص پسر سارکوزی در حالیکه به دلایل مالی به یهودیت تغییر دین داده بود، و اخراج شدم. شارلی از من خواست تا عذرخواهی کنم ولی من نپذیرفتم. شارلی مرا به خاطر به سخره گرفتن یهودیت اخراج کرد.»

 

منبع: مشرق نیوز

http://btid.org/node/55119

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
8 + 1 =
*****