پاداشی برای روزه‌داران

23:57 - 1396/04/05

- در روز عيد فطر گوئی يک مسلمان از نو متولد می‌شود، چرا كه روزه ‏داران در شب عيد فطر از تمام آلودگي‌‏ها و پليدی‌ها پاک شده‌‏اند و كمترين پاداش خود را که طهارت روحی و جسمی است را دريافت نموده‌‏اند. 

عید فطر

در فرهنگ اسلامي اولين روز ماه شوال به عنوان عيد فطر و جشن بازگشت ‏به فطرت معين شده است، زيرا مسلمانان روزه ‏دار در طول ماه رمضان به تصفيه روح و جان خويش همت گماشته و از آلودگی‌‏های ظاهری و باطنی كه بر خلاف فطرت آن‏هاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعي خود برمی‌‏گردند. 
در روز عيد فطر گوئی يک مسلمان از نو متولد می‌‏شود، چرا كه اميرمؤمنان (عليه‌السلام) می‌فرماید: «ای بندگان خدا! بدانيد كه كوچكترين چيزی كه برای مردان و زنان روزه ‏دار است، اين است كه فرشته‌‏ای در روز آخر ما مبارک رمضان به آن‏ها ندا می‌‏دهد: ای بندگان خدا! بشارتتان باد كه [خداوند متعال] تمام گناهان گذشته شما را آمرزيد، پس بنگريد كه بعد از اين چگونه عمل خواهيد كرد.» (امالی، ص‏100)
 روز اول ماه شوال عيدی است كه مومنین برای قبولی اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از اينكه خداوند متعال گناهانشان را بخشيده و بر عيب‏‌های آنان پرده كشيده و با رحمت خود با آنان برخورد کرده و مغفرت خود را شامل حال آنان کرده است حالت ‏سرور و نشاط دارند.

پی نوشت:
ابن بابويه، محمد بن على‏، الامالی، كتابچى،‏ تهران،‏ 1376 ش.‏

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 2 =
*****