راز تکراری بودن آیات قرآن

17:06 - 1396/12/08

دکتر سها می گوید: پيامهاي اصلي قرآن صدها بار تكرار شده اند و در هر صفحه اي از قرآن به همه يا بعضي از آنان برخورد مي كنيد. بيش از همه ترساندن از
قيامت و تأكيد بر وحدانيت خدا و مبارزه با شرك و بت پرستي در پي هم تكرار شده اند. در قرآن مفاهيم كمي هستند كه يكبار آمده باشند. قرآن شايد تكراري ترين كتاب موجود باشد.

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/130742

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 5 =
*****
تصویر سیدی
نویسنده سیدی در

اولا: دکتر سها در این شبهه، یک عبارت را با لحن های مختلف، برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان جاهل خود آورده است؛ آنگاه به قرآن که کتابی است برای «راهنماى مردم و دلايلى روشن از هدايت و جدايى (بين حق و باطل)(بقره/185) شبهه وارد می کند که چرا آیات آن تکراری است. او نمی داند(و نمی خواهد بداند) که تکرار چیزی در قرآن دلیل بر بیهوده بودن آن نیست. مثلا ترساندن از قیامت و مبارزه با بت پرستی که خود نیز به آن معترف است و نیز تکرار نماز(بقره/3و43) و خوردن مال یتیم(انعام/152 واسراء/34).

دوما: آیاتی از قرآن شبیه به هم هستند، و افراد مغرض و سطحی‌ نگر، آن را تکرار بیهوده  قلمداد می‌کنند، درحالیکه در هر آیه به دقیق ترین وجه ممکن، چیز جدیدی گفته شده است. برای مثال به این دو آیه اشاره می‌کنیم. مثلا در آیه 151 انعام آمده است که: « وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ‏ نَحْنُ نَرْزُقُكُم‏؛ و فرزندان خود را از (ترس) فقر و تنگدستى نكشيد ما آنها را روزی می دهیم.» و در آیه دیگری، به ظاهر همین پیام را تکرار می کند. « وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ‏ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ؛َ ‏(اسراء/31/) شاید در ظاهر این دو آیه مانند هم باشند؛ اما با دقت می بینیم که در آیه اول، قبل از املاق، من است، در حای که در آیه دوم نیست. ابن کثیر دمشقی می گوید، در آیه‌ی دوم فقر غیر موجود میباشد. یعنی هنوز فقر حاصل نشده است، اما فرد از اینکه در آینده دچار فقر شود می‌ترسد. اما در آیه‌ی اول فقر حاصل شده است و خداوند از این که اشخاص به سبب فقر موجود در زندگی فرزندشان را به قتل برسانند، نهی می‌کند.

بنابراین تکرار آیات قرآن از روی حساب و کتاب و عقل است. ولی برخی افراد مغرض، برای ایجاد شبهه، به تکرار بودن آیات قرآن، خدشه وارد می کنند.
http://www.btid.org/fa/news/48288