آیا خدا در قرآن از خود ستایش کرده است؟

11:35 - 1396/12/10

در جای جای قرآن به واژه الله برمی خوریم. آیا این نشان دهنده تعریف و تمجید خدا از خودش نیست؟

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
سوالات خود را هم از طريق اين آدرس ارسال کنيد: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنین نظراتشان جهت نمایش، دیگر منتظر تایید مدیرانجمن نیز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/130826

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
6 + 3 =
*****
تصویر سیدی
نویسنده سیدی در

پاسخ: وفور واژه الله در قرآن دلیل بر ستایش خداوند از خود نیست. خداوند در آیاتی، خودپسندی را نهی کرده است. «و خداوند هيچ خودپسند فخر فروشى را دوست ندارد.»(لقمان/18 و حدید/23) و به همین خاطر گردنکشان و متکبرانی مثل قارون(قصص/79) و فرعون(آل عمران/11) را عذاب کرد.
باید بدانیم که وفور واژه الله در قرآن، دلیل های متعددی دارد که به چند تا از آنها اشاره می کنیم

1ــ برای توجه دادن انسان به قبول نداشتن ولایت شیطان و قبول کردن ولایت خود(که حق است). «خداوند سرپرست كسانى است كه ايمان آورده‏ اند، ايشان را از تاريكى‏ها به سوى روشنايى به در مى‏برد و آنان كه كفر ورزيده‏ اند سرورانشان طاغوت است.»(بقره/257) و همچنین زمر/17 و نحل/36 ونساء/76).

2ــ معرفی خدا از طرف پیامبر. « و گفتند: «آتش دوزخ به جز روزهايى اندك هرگز به ما نخواهد رسيد.» بگو: «آيا در پيش خدا پيمانى گرفته‏ ايد؟ هرگز خداوند پيمان خود را نمی شکند.»(بقره/80) و بقره/94) و آیات دیگر.

3ــ شایستگی خدا برای ستایش؛ چون همه نعمتها آفریده خداست.، انسان مومن موقع استفاده از آنها(مثلا بعد از غذا) می گوید: « ستايش خداوندی را كه پروردگار جهانيان است‏.»(فاتحه/2) و اگر الحمدلله در آیات زیادی تکرار شده است، به همین خاطر است.