شبهاتی پیرامون کشتی نوح علیه السلام

22:08 - 1397/02/03

باسلام. اخیرا شبهاتی در مورد کشتی حضرت نوح(ع) مطرح می شود که ایشان چطور تمام حیوانات زمین را در کشتی جا داد و چطور توانست غذای آنهمه حیوان را تامین کند؟ و در پایان نتیجه گرفته اند که این واقعه خالی از حقیقت است، چگونه می توان به این شبهه پاسخ داد؟

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال و از طریق کدپیگیری که دریافت میکنید پاسخ را مشاهده نمائید: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/132593

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
4 + 12 =
*****
تصویر معین شرافتی

باسلام و عرض تشکر به خاطر ارتباط با این مرکز
در پاسخ اینگونه پرسش ها تنها کافی است بگوییم چه کسی گفته است؟ در اصل شبهه افکن ابتدا باید ثابت کند که حضرت نوح تعداد حیوانات بسیار زیادی و از هر حیوانی یک جفت را با خود به درون کشتی برده تا در گام بعدی این پرسش مطرح شود که مگر این کشتی به چه اندازه بزرگ بوده یا چگونه غذای آن حیوانات تأمین می شده است.
آن چیزی که ما داریم این است که به زیر آب رفتن زمین و آن عذاب الهی، مربوط به کل کره زمین نبوده است. زیرا می دانیم که آن باران سیل آسا و آن دریا شدن خشکی ها یک نوع عذاب الهی بوده است و وقتی وسایل ارتباطی آن روزگار را در نظر می گیزیم می فهمیم که سخن و دعوت حضرت نوح امکان نداشته که به کل کره زمین و همه مردمان رسیده باشد تا آنکه بگوییم در اثر انکار مردم کل کره زمین، همگی آنها مستحق عذاب شدند و تمام زمین زیر آب رفته است.
پس به زیر آب رفتن سراسری نبوده و فقط منطقه ای خاص را در بر گرفته است. در چنین شرایطی هم نیاز نیست که برای نجات گونه های مختلف حیوانات، از همه آنها یک جفت را در کشتی حضرت نوح فرض کنیم تا آن شبهات پیش بیاید. چرا که وقتی طوفان مربوط به یک منطقه بوده پس اگر تنها برخی حیوانات خاص آن هم اهلی همان منطقه در کشتی نوح جای گیرند کافی است.
در روایات هم نداریم که حضرت نوح از هر حیوانی یک جفت را با خود همراه کرد؛ بلکه نقل هایی را داریم که تنها نام حیواناتی خاص و محدود را بر شمردند. مثلاً  از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه: هشت جفت از جانوران در كشتي حضرت نوح جا داده شدند. اين هشت جفت چهار نژاد اهلي هستند كه عبارتند از نژاد گوسفند، گاو، شتر و بز و چهار نژاد وحشي. در روايت ديگر سگ و خوك نيز نقل شده است.[قاموس قرآن، قرشی، ج۷، ص۱۲۴.]
حال اگر آن طوفان فرا منطقه ای هم باشد نمی توان ادعا کرد که حیوانات کنونی همگی بازماندگان طوفان نوح هستند تا لازم باشد همه آنها را در کشتی جا دهیم؛ چرا که منظور از این عذاب فرامنطقه ای عذاب شدن انسان ها است و از آنجا که تمام نقاط زمین در آن روزگار مورد سکونت انسانها نبوده، پس عذاب هم مربوط به مناطق مورد سکونت انسانها بوده نه اینکه تمام خشکی های زمین را آب فرا گرفته باشد؛ در این حالت هم ممکن است حیواناتی در مناطق دیگر که انسانی در آنجاها نبوده، وجود داشته باشند و بعداً نسل حیوانات از آنها گسترش یافته باشد.
قرآن کریم دستورالعمل ساخت کشتی توسط حضرت نوح را در قرآن اینگونه بیان کرده است:« فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَ لا تُخاطِبْني‏ فِي الَّذينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ[مؤمنون/۲۷]  ما به نوح وحى كرديم كه: «كشتى را در حضور ما، و مطابق وحى ما بساز. و هنگامى كه فرمان ما فرا رسد، و آب از تنور بجوشد، در كشتى سوار كن از هر جفتي دو تا ؛ و همچنين خانواده‏ات را، مگر آنهايي كه قبلاً وعده ي هلاكشان داده شده‏؛ و ديگر درباره ي ستمگران با من سخن مگو، كه آنان همگى هلاك خواهند شد.» در این آیه تنها مطرح شده که از هر جفتی یک دو عدد در کشتی بیاور. اما بیان نشده که از کدام دو جفت می بایست دو عدد را بیاورد.( مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ) در حالی که اگر منظور از هر حیوان یک جفت بود یا از هر نوع یک جفت بود؛ اینگونه بیان نمی شد که از هر جفت دو عدد.
می توان در بیان مفهوم این قسمت از آیه بگوییم که: حيوانات بر دو گونه وحشي و اهلي هستند. خود اهلي ها هم دو گونه اند: آنها كه معادل وحشي دارند و آنها كه معادل وحشي ندارند. مثلاً بز، هم وحشي دارد هم اهلي؛ گاو، هم وحشي دارد هم اهلي؛ اسب، هم وحشي دارد هم اهلي. 
پس برخي حيوانات، زوجند؛ يعني نوع اهلي و وحشي دارند. مراد از «زَوْجَيْنِ» در آيه ي مورد بحث، اين گونه حيواناتند و خداوند متعال امر نموده نوح را كه از اين گونه حيوانات، دو تا (يك نر و يك ماده) را سوار كشتي كند. مثلاً يك جفت بز اهلي و يك جفت بز وحشي يا يك جفت گاو اهلي و يك جفت گاو وحشي.
در روایات هم این معنا مورد بیان قرار گرفته، همچنانکه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که ایشان فرمودند: « حَمَلَ نُوحٌ فِي السَّفِينَةِ الْأَزْوَاجَ الثَّمَانِيَةَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ‏ ... وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ فَكَانَ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ زَوْجٌ دَاجِنَةٌ يُرَبِّيهَا النَّاسُ وَ الزَّوْجُ الْآخَرُ الضَّأْنُ الَّتِي تَكُونُ فِي الْجِبَالِ الْوَحْشِيَّةُ أُحِلَّ لَهُمْ صَيْدُهَا وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ زَوْجٌ دَاجِنَةٌ يُرَبِّيهَا النَّاسُ وَ الزَّوْجُ الْآخَرُ الظَّبْيُ الَّتِي تَكُونُ فِي الْمَفَاوِزِ وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ الْبَخَاتِيُّ وَ الْعِرَابُ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ زَوْجٌ دَاجِنَةٌ لِلنَّاسِ وَ الزَّوْجُ الْآخَرُ الْبَقَرُ الْوَحْشِيَّةُ وَ كُلُّ طَيْرٍ طَيِّبٍ وَحْشِيٍّ أَوْ إِنْسِيٍّ ثُمَّ غَرِقَتِ الْأَرْض‏ ــــ نوح در اين كشتى هشت جفت از جانورانى را حمل كرد كه خداوند عزّ و جلّ فرموده بود: « ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ... وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ » بنا بر اين، از ميش (گوسفند) يك جفت يكى ميش اهلى كه مردم تربيت مى‏كنند و ديگري ميش كوهى كه شكار آن براى مردم رواست، و از بز هم دو تا، يكى اهلى كه مردم تربيت مى‏كنند و يكى بزى كه در دشت و بيابان است، و از شتر هم دو تا، يكى شتر بخاتى ديگر شتر عربى، و از گاو هم دو تا، يكى گاو اهلى و ديگر يگاو وحشى، و از هر پرنده يكى اهلى و ديگر وحشى را برگزيد و آنگاه زمين غرق شد.» (الكافي،ج‏۸ ،ص۲۸۳)
پس به هر حال نمی توان به هیچ وجه مفهوم این قسمت از آیه را لزوم همراه ساختن تمام انواع حیوانات آن هم از هر حیوانی دو عدد و یک جفت را بدانیم.
سخن آخر اینکه خود را جای آن پیامبر بزرگ الهی بگذاریم و ببینیم اگر بخواهیم حیوانات را به همراه خود ببریم در منطقه ای مانند کوفه که محل ساخت کشتی حضرت نوح است؛ مگر چند نوع حیوان وجود داشته است و امکان دسترسی به چند نوع حیوان وجود داشته است؟ پس همراه کردن حیوانات در کشتی امری شدنی بوده و با در نظر گرفتن امور طبیعی قابل پذیرش است.