چرا باید بر پایه ترس قرآن را پذیرفت؟

23:08 - 1397/03/08

طبق آیه ۱۱ یاسین

چرا قرآن پایه پذیرش را بر پایه عقلانیت و علم و خردگرایی نگذاشته است؟ 

چرا باید بر پایه ترس قرآن را پذیرفت؟ چرا قرآن مبنای پذیرش قرآن و اسلام را بر پایه ترس قرار داده؟ 

چرا قرآن دائما سخن از ترسیدن از الله زده است؟ 

اگر قرآن واقعا کلام خدا است، چرا نباید با منطق و عقل و علم آن را پذیرفت؟ 

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال و از طریق کدپیگیری که دریافت میکنید پاسخ را مشاهده نمائید: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/133699

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
12 + 7 =
*****
تصویر معین شرافتی

پاسخ اجمالی:
به هیچ عنوان به این صورت نیست و اگر به آیه دقت می کردید می دیدید که خداوند کاربرد ترس و خوف را برای خداباوران می داند نه آنکه با ترس دعوت به پذیرش حق کرده باشد.
پاسخ تفصیلی:
اصولاً دچار اشتباهی بسیار بزرگ و فاحش شده اید. بله ما هم با شما موافقیم که ترس نمی تواند سبب پذیرش هر حرف و مکتبی باشد و اگر حقانیتی مطرح است باید با علم و منطق و عقل به اثبات برسد؛ اما اینگونه هم نیست که خداوند در قرآن گفته باشد که قرآن را باید از روی ترس بپذیرید. یا اینکه در جایی از قرآن ترس از خدا را زیر بنای قبول خدا مطرح کرده باشند؛ بلکه درست مسئله بلعکس است. یعنی اینکه خداوند ایمان آورندگان را دعوت به ترس می کند. نه آنکه بترساند تا مردم ایمان آورند. به آیه ۱۱ سوره یس دقت کنید:
«إِنَّمَا تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِيَ الرَّحْمَنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ [یس/۱۱] بيم دادن تو تنها كسى را [سودمند] است كه كتاب حق را پيروى كند و از [خداى] رحمان در نهان بترسد [چنين كسى را] به آمرزش و پاداشى پر ارزش مژده ده.»
این آیه به روشنی بی فایده بودن ترساندن منکران خدا و قیامت را به پیامبر متذکر شده است و در ادامه افراد خداپرست را مژده داده که اگر در نهان از خدای خویش بترسند به پاداش خواهند رسید. پس این آیه نمی گوید که منکران قرآن را بترسان تا ایمان آورند. پس حرف و برداشت شما کاملاً اشتباه است.
آیات دیگر نیز کاربرد ترس و خوف از خدا را در اهل ایمان، علمای دینی و ربانی و افرادی که به قرآن و پیامبر و قیامت ایمان دارند منحصر کرده است. به برخی از آنها اشاره می کنیم:

۱- إِنَّما یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ[فاطر/۲۸]جز این نیست که از بندگان خدا، علماء هستند که خشیت از خدا دارند.»
۲- وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ[رحمن/۴۶]و برای هر کسی که از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ است.»
۳- «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِی الْمَأْوی[نازعات/۴۱-۴۰] و اما کسی که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوی [و هوس ] جلوگیری کند، در نتیجه، بهشت منزلگه نهایی اوست.»
۴- «هُدی وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِینَ هُمْ لِرَبِّهِمْ یرْهَبُونَ[اعراف/۱۵۴] (در نسخه الواح موسی) هدایت و رحمتی بود برای کسانی که از پروردگارشان خوف دارند.»

از طرف دیگر قرآن بارها به پیروی از علم و منطق مردم را فراخوانده و به تعقل در آیات قرآن و نشانه های الهی در خلقت امر نموده است. حتی به مشرکان و کفار پیغام داده که تعصب کورکورانه نداشته باشند و اگر دلیلی دارند بیاورند. «أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ[انبیاء/۲۴] آيا به جاى او خدايانى براى خود گرفته‏ اند بگو برهانتان را بياوريد.»
نتیجه گیری
نه تنها خداوند دنبال پذیرش همراه با دلیل است؛ بلکه به منکران و کافران هم می گوید اگر دلیل منطقی دارند بیاورند. پس برداشت های شما کاملاً اشتباه است. به علاوه اینکه ترس اصولاً در افراد منکر و کافر هیچ کارایی ندارد از این رو دعوت به ترس و خوف از خدا مربوط به اهل ایمان و آخرت باوران بوده است.