دور باطل در آیه سوره بقره پیرامون معجزه

17:39 - 1397/03/09

سوره بقره : قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ ﴿۱۱۸﴾ ما نشانه ها را براى گروهى كه يقين دارند روشن گردانيده ايم.

در این آیه آمده: ما نشانه ها را برای گروهی که ایمان دارند روشن کردیم یعنی قرآن می گوید ابتدا یقین و ایمان باید داشته باشند تا معجزه ها را ببینند. در حالی که ابتدا نشانه و معجزه ملاحظه می شود و سپس ایمان و باور و یقین ایجاد می شود. تا زمانی که معجزه و دلیل صدق توحید و نبوت اثبات نشود ایمان و یقینی وجود ندارد.
 

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال و از طریق کدپیگیری که دریافت میکنید پاسخ را مشاهده نمائید: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/133726

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
10 + 8 =
*****
تصویر معین شرافتی

پاسخ اجمالی:
این عبارت یک کنایه به آنهایی ات که بدون دلیل و از روی لجاجت سرسختی کرده و خواسته های عجیبی را مطرح می کنند. آنها که حتی اگر با این خواسته هایشان موافقت شود باز برایشان کافی نبوده و ایمان نمی آورند. به این گروه تنها می توان گف: ادله به اندازه کافی در دسترس شما هست و دلیل آن هم ایمان آوردن اهل یقین می باشد.

پاسخ تفصیلی:

این عبارت پایانی از آیه 118 سوره بقره در اصل یک کنایه به منکران حق و حقیقت است. آنها در ابتدای آیه درخواست انواع معجزات را مطرح کرده و می خواستند که خدا با آنها بی واسطه سخن بگوید. این درخواستهای عجیب سبب آن شد که خداوند یک نکته مهم را یادآور شده و آنها را با چالشی ذهنی روبرو سازد. در این عبارت خداوند آنها را که در پذیرش حق دنبال موجی از آیات و نشانه های جدید بودند مورد خطاب قرار داده و به آنها یادآور می شود که افراد با ایمانی هستند که با همین نشانه هایی که تا الان آمده، ایمان آوردند و حتی به یقین رسیده اند و آنها هم می توانند آنها را الگوی خود قرار داده یا حتی با آنها به بحث و گفتگو بنشینند.
این آیه نمی گوید که معجزه برای اهل یقین است و حتی بیان نمی کند که ایمان بیاورید تا آیات را ببینید؛ بلکه خبر از کافی بودن آیات و نشانه های الهی که در منظر عمومی بوده می دهد؛ چرا که عده ای آنها را فهمیدند و به مقام یقین هم رسیده اند.
البته با نگاهی به تاریخ صدر اسلام و معجزات پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) می فهمیم که این معجزات همگی جنبه عمومی داشته و در یک فضای برابر همه می توانستند پیام ایمان را از آن بگیرند. حال یک عده از روی لجاجت خواسته های غیر معقولی دارند که حتی اگر به آن خواسته ها پاسخ مثبت هم داده شود باز می گویند ناکافی است یا سخن از سحر و جادو بودن سر می دهند. به این گروه تنها می توان گفت که آیات برای اهل یقین و آنها که قلب سلیم دارند و بیمار دل نیستند روشن شده است!