مخالفت پدر برای ازدواج با اهل تسنن

13:45 - 1397/05/20

سلام خسته نباشین،توروخداکمکم کنین،خیلی دوسش دارم ولی مشکل اختلاف مذهب داریم پدرم بشدت مخالفه هیجوره راضی نمیشه هنوز چیزی پیش نیومده ولی هروقت بحثش پیش میاد ازحرفاش مخالفتش رومیشه،چجوری پدرمو راضی کنم؟طرفمم راضی ب شیعه شدن نمیشه نمیدونم خیلی درگیرم انقد ک این روزا فکر میکنم دیوونه شدم هیچکس حرف دلمونمیفهمه خواهش میکنم ی راه حلی پیش روم بزارین لطفا.

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال و از طریق کدپیگیری که دریافت میکنید پاسخ را مشاهده نمائید: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش بعد از فعالیت مفید، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/135980

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 0 =
*****
تصویر Nnn
نویسنده Nnn در

سلام من خودم شیعه هستم و دختری ک دوسش دارم اهل سنت تربت جام خراسان رضوی هست و پدرش با ازدواج ما مخالفه چطور راضیش کنیم ایا زمان بچه دار شدن ب مشکل میخوریم؟؟

تصویر توفیقی

سلام علیکم

از حضورتون و اعتماد به ما تشکر میکنم

قبل از هر چیزی تصمیم شما برای ازدواج و تلاش برای داشتن یک ازدواج موفق را تحسین میکنم و برایتان یک زندگی مشترک رضایت بخش و شادی را آرزو میکنم.

در مورد سوال شما چندین مساله وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید، که خدمتتان بیان خواهم کرد:

اولین مساله وجود تناسبها، همخوانی ملاکها، و بررسی شخصیتی و داشتن بلوغ عاطفی و روانی و سایر مسایلی است که لازم است مورد بررسی و تناسب سنجی بین شما و دختر خانم قرار بگیرد. که برای این مساله مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج حتما به شما و همه کسانی که قصد ازدواج دارند توصیه میکنم.

مساله دوم این است که توافق خانواده ها در ازدواج از مهمترین مسایلی است که در سازگاری زندگی نقش دارد، زمانی که شما با کسی ازدواج کنید که مورد خواست خانواده شما هم باشد با زمانی که فردی محبوب خانواده شما نباشد خیلی متفاوته و تاثیر متقابل در رفتارها و نوع برخورد با همسر شما خواهد داشت. بنابراین از این مساله غافل نباشید. نکته قابل توجه اینکه شما از همین الآن با مخالفت پدرتان مواجه شده اید و میخواهید با روشهای مختلف او را راضی به ازدواج کنید به نظرتان این شروع زندگی خود حاکی از عدم پذیرش همسرتان در خانواده شما و آغاز مشکل نیست؟

مساله سوم اینکه آیا شما هم اهل تربت جام هستید؟ اگر با او همشهری هستید و یا حداقل از لحاظ فرهنگی به هم نزدیک هستید به توافق نزدیکتر خواهید بود. اما اگر از لحاظ فرهنگی فاصله زیاد دارید خب باید با احتیاط و دقت بیشتری تصمیم بگیرید.

برخی از مشکلات اساسی که ممکن است بعدا برایتان پیش بیاید اینهاست:

 یکی احتمال گرایش پیدا کردن شما به سمت مذهب سنی هست. در چنین شرایطی معمولا در بین خانواده ها مباحث اعتقادی مطرح میشه و همین بحث کردنها موجب کدورت خواهد شد. یکی دیگر از مشکلات احتمالی این است که در آینده فرزند شما دچار دوگانگی در پذیرش مذهب خواهد شد و نمیداند به مذهب شما باشد یا همسرتان و اگر چه معمولا به سمت مادر بیشتر گرایش پیدا میکنند اما برخی فرندان هم به سمت مذهب پدرگرایش پیدا میکنند  و چنانچه به مذهب سنی گرایش پیدا کند آیا شما چنین چیزی را بر میتابید که فرزندتان سنی باشد؟علاوه بر آن مشکل بعدی این است که در نام گذاری فرزندان ممکن است به مشکل بربخورید مثلا اگر آنها گفتند اسم فرزندمون را باید عمر، ابوبکر، عایشه، یا نامهایی که در اهل سنت مشهور است اما برای شیعیان قابل پذیرش نیست بگذارند آیا میتوانید در این صورت مساله را حل کنید و به توافق برسید؟ این ها مشکلات پیشروی شماست که باید با توجه به آنها تصمیم بگیرید. اگر هر دو شما به بلوغی رسیده اید که مسایل مربوط به مذهب را در تمام ابعاد زندگی دخالت ندهید و آنها را حل و فصل کنید خب این ازدواج به توافق نزدیک خواهد بود.

بنابراین با توجه به نکات گفته شده باید تصمیم خودت را بگیری.

نکته آخر اینکه  در صورتی که همه چیز درست بود و ازدواج موفقی را پیش بینی میکنید و تنها مشکل مخالفت پدر هست و با مخالفت پدر مواجه شدید در وهله اول باید مسئله از طرف شما و با اصرارهای زیاد و قرار دادن واسطه های مختلف نظر پدرتان را جلب نمایند.سعی کنید دغدغه های ذهنی و افکار و نگرانی هایی که ممکن است در او باشد و به خاطر آنها با شما مخالفت میکند را شناسایی کنید و با پاسخ به آنها و اصلاح باورهای منفی او را قانع نمایید، همچنین شما میتوانید با برقراری ارتیاط صمیمی و عاطفی با مادر، خواهر، عمه و بیان دلایل خود سعی کنید آنها را با خود همراه نموده و از آنها بخواهید بر نظر پدرتان تأثیر بگذارند.

موفق باشید.

تصویر fatemeh78
نویسنده fatemeh78 در

سلام من دخترم و تشیع هستم‌ پدرمن مخالفه طرفمم سنی هستن هیچ مشکلی هم ندارن خاحوادشون سنی شیعه قاطی هستن از خراسان رضوی تربت جام هستم ازدواج‌تسنن با تشیع خیلی رایجه فقط پدرمن قبول نمکینه اونم بی دلیل من فگرمیکنم باهاش خوشبخت میشم نمیخام بخاطرمخالفت بی دلیل پدرم ازش بگذرم لطفا ی راهی پیش روم‌بزارین ک ازدستش ندم 

تصویر توفیقی

سلام

نکته اول اینکه برخی مراجع معظم تقلید ازدواج دختر شیعه با پسر سنی را جایز نمیدانند و برخی دیگر با شرایطی جایز میدانند بنابراین این ازدواج را از لحاظ شرعی بررسی کنید و نظر مرجع تقلید خود را جویا شوید.

نکته دوم اینکه به تبعات احتمالی هم کفو نبودن در مذهب و مطالبی که در پاسخ زیر بیان کرده ام دقت کنید و مورد توجه قرار دهید.

نکته سوم اینکه در صورتی که همه چیز درست بود و ازدواج موفقی را پیش بینی میکنید و تنها مشکل مخالفت پدر هست و با مخالفت پدر مواجه شدید در وهله اول باید مسئله از طرف پسر و خانواده وی دنبال شود و با اصرارهای زیاد و قرار دادن واسطه های مختلف نظر پدرتان را جلب نمایند. همچنین شما میتوانید با برقراری ارتیاط صمیمی و عاطفی با مادر، خواهر، عمه و بیان دلایل خود سعی کنید آنها را با خود همراه نموده و از آنها بخواهید بر نظر پدرتان تأثیر بگذارند.

تصویر fatemeh78
نویسنده fatemeh78 در

سلام..خیلی ممنونم ازتون...وازبقیه ک همراهی کردن..بازم اگ نظری چیزی داشتین ممنون میشم راهنماییم کنین دوستان

تصویر توفیقی

سلام

پاسخ اجمالی:

تمام اصرار شما به خاطر عشقیه که در دل نسبت به او دارید اما برای ازدواج موفق صرف دوست داشتن و عشق به فرد کافی نسیت عدم تناسب در مذهب و فرهنگ میتواند در آینده زندگی تان را دچار ناسازگاری و مشکلات کند بنابراین لازم است با دید باز تری به مسئله نگاه کنید و آینده خود را فدای عشقی گذرا نکنید. البته اگر شما در جایی زندگی میکنید که از لحاظ فرهنگی اینگونه ازدواجها عادی است و رواج دارد مسئله متفاوت است.

پاسخ تفصیلی:

 تمام اصرار شما به خاطر عشقیه که در دل نسبت به او دارید اما برای ازدواج موفق صرف دوست داشتن و عشق به فرد کافی نسیت بلکه تناسبها و ملاکهای مورد نظر نیز باید وجود داشته باشد یکی از مسایلی که در ازدواج بسیار اهمیت دارد و عدم کفویت در آن میتواند در آینده زندگی تان را دچار ناسازگاری و مشکلات کند عدم تناسب در مذهب و فرهنگ هست. قطعا اگر شرایط مناسب برای پذیرش چنین ازدواجی نباشد این عشق در مدت زمان بسیار محدودی تبدیل به اختلاف و نگرانی خواهد شد پس به عشق الان نگاه نکن بلکه به یک زندگی پایدار همراه با سازگاری فکر کن.

البته ما با شرایط و محیط زندگی و فرهنگ شما آشنا نیستیم در برخی مناطق ازدواج شیعه با سنی انجام میشود و چون فرهنگ چنین ازدواجی وجود دارد ممکنه با مشکلی مواجه نشوند اما چنانچه چنین فرهنگی وجود ندارد قطعا با مشکل مواجه خواهید شد.

برخی از مشکلات اساسی که ممکن است بعدا برایتان پیش بیاید یکی احتمال گرایش پیدا کردن شما به سمت مذهب سنی هست که البته طبق فتوای برخی مراجع ازدواج دختر شیعه با پسر سنی جایز نیست وطبق فتوای برخی  از مراجع اگه ترس از این باشد که به مذهب سنی گرایش پیدا کنید ازدواج صحیح نخواهد بود. مشکل بعدی عدم پذیرش شما و همسرتان در خانواده دیگری هست که این مسئله عامل مهمی در سازگاری و عدم سازگاری زناشویی خواهد بود . نکته قابل توجه اینکه شما از همین الآن با مخالفت پدرتان مواجه شده اید و میخواهید با روشهای مختلف او را راضی به ازدواج کنید به نظرتان این شروع زندگی خود حاکی از عدم پذیرش همسرتان در خانواده شما و آغاز مشکل نیست؟

 همچنین در چنین شرایطی معمولا در بین خانواده ها مباحث اعتقادی مطرح میشه و همین بحث کردنها موجب کدورت خواهد شد. یکی دیگر از مشکلات احتمالی این است که در آینده فرزند شما دچار دوگانگی در پذیرش مذهب خواهد شد و نمیداند به مذهب شما باشد یا همسرتان و اگر چه معمولا به سمت مادر بیشتر گرایش پیدا میکنند اما برخی فرندان هم به سمت مذهب پدرگرایش پیدا میکنند  و چنانچه به مذهب سنی گرایش پیدا کند آیا شما چنین چیزی را بر میتابید که فرزندتان سنی باشد؟

بنابراین لازم است با دید باز تری به مسئله نگاه کنید و آینده خود را فدای عشقی گذرا نکنید. جدا شدن از عشق و فراموش کردن آن اگر چه در ابتدا کمی سخت است اما تبعات ناگوار طولانی مدت نخواهد داشت برخلاف اینکه با ازدواج برای مدت محدودی به عشقتون برسید سپس متوجه مشکلات بعدی که جبران ناپذیر خواهد بود شوید.

موفق باشید.

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

طرف گفته دخترم

تصویر توفیقی

ضمن تشکر از شما

در سوال اینکه سوال کننده دختر هست یا پسر بیان نشده است اما به هر حال فرقی ندارد و تبعات احتمالی عدم کفویت در مذهب وجود دارد. بنابراین لازمه به نکات گفته شده توجه داشته باشند. البته پاسخ داده شده خطاب به پسر بود که اصلاح شد تا هم شامل دختر بشه و هم پسر.

موفق باشید

تصویر ma.s
نویسنده ma.s در

میتونم بپرسم مال کدوم شهر هستن؟ اول ببینید از نظر اسلام ازدواجتون صحیح هست یا نه؟ در صورت صحیح بودن، اگر خیلی به شما علاقه داره به خود آقا بگید یه واسطه که شیعه باشن وبا اهل تسنن ارتباط نزدیکی دارند رو بفرستید با پدرتون صحبت کنن. شاید اینطوری پدرتون راضی بشن.

تصویر صبورا
نویسنده صبورا در

بگید حضوری بیان خونتون حرف بزنن باهم حرف بزنید ک بعدا مشکل پیش نیاد ..مطمئنید بعد از ازدواج سر مذهب  شیعه و سنی بحث نمیکنید؟این مسئله ایه ک خیلی مهمه توی مشاجره یا بحث های دور همی مذهب همدیگه رو زیر سوال نمیبرید؟حتی همین نماز خوندن اداب و رسومی ک سنی ها دارند ب قول دوستمون روش زندگیشون کمی متفاوته بخاطر اعتقاداتشون..با رفتن شما ب مجالس عذاداری یا مولودی مخالفت ندارن؟بشینید ب تک تک این چیزا فکر کنید موضوع مهمیه وقتی دیدید اینارو پذیرفتید بعد از طرفتون مطمئن بشید ک درآینده مشکل پیش نیاد و در اخر پدرتونو راضی کنید ن تنها شما بلکه خواستگارتون هم باید حرف بزنن و مطمئنشون کنن ک جای نگرانی نیست 

تصویر ناشناس
نویسنده ناشناس در

به نظرم پدرتون حق دارن خب، تفاوت مذهب هر چقدر هم بی اعتقاد باشید مسئله بزرگی هست، ایشون حاضر نمیشن شیعه بشن پس مشخصه رو مذهبشون خیلی مقید هستن.

یه چیزی میگم فقط ناراحت نشید، اهل تسنن خیلی پایبند اعتقاداتشون هستن. جدا از مذهب و اعمال مذهبی روش زندگی شون هم فرق داره. 

تصویر fatemeh78
نویسنده fatemeh78 در

اخه خوب خونواده ایشون سنی شیعه قاطی هستن،اخه چ فرقی میکنه مهم اخلاقه،نمیتونم بگذرم ازش خیلی دوسش دارم تغییرمذهبم چیزکمی نیس ک من‌ازش بخام نمیدونم حالا چی میشه فقط ی راه حلی پیش پام بزارین ک حداقل اونوراضی کنم