بعد از چهار سال اقا می خواد استخاره بگیره!

09:41 - 1393/07/07

سلام. من در زمینه ای شدیدا نیاز به راهنمایی دارم و خواهش میکنم چون این مسئله به آینده من و یک عمر زندگیم مربوط میشه، برای خوندن این متن وقت بذارید و به من پاسخ بدین.

من احساس میکنم یک اشتباه بزرگ مرتکب شدم. مدت چهار سال است که با پسری آشنا هستم. بعد از این چهار سال، ایشون از من تقاضای ازدواج کردن اما گفتن خونوادشون فقط در صورتی میان خواستگاری که استخاره بگیریم و خوب دربیاد، بخاطر اینکه اونا از شهر دیگه ای هستن و ما مشهدی هستیم که البته دلیل اصلی شرط این خونواده، فاصله شهرها نیست چون خیلی به هم نزدیکن، بلکه یک تجربه نامطلوب در گذشته بخاطر وصلت با یک دختر مشهدی هست. اعتقاد خود این آقا هم همین بود که ما چون از آینده خبر نداریم و عقلمون ناقصه و نمیدونیم چی برای ما خوبه و چی بده، باید با خدا مشورت کنیم... خلاصه اینکه روز عید فطر که تعطیل بود، من و این آقا با دفتر آیت الله مکارم شیرازی در مشهد تماس گرفتیم. آقایی گوشی رو برداشت و گفتیم که لطفا یک استخاره برامون بگیرین. ایشون نپرسید استخاره برای چه کاری میخواین. گفت یک صلوات بفرستین و بعد از چند ثانیه سکوت گفت خوب نیست و بد هست. از اونجایی که من از ابتدا هم به استخاره برای ازدواج اعتقاد نداشتم و تحت تاثیر حرفهای این آقا قبول کردم استخاره بگیریم، گفتم نه من این استخاره رو قبول ندارم چون شاید اون فردی که استخاره گرفته، آدم پاکی نبوده چون ما نمیدونیم کی پشت تلفن بود... ایشون که اعتقاد راسخ داشتند اگر استخاره رو 10 بار دیگه هم تکرار کنیم باز هم بد خواهد اومد به من گفت اگر باور نداری، خودت 5 بار استخاره بگیر، حتی اگه یک بارش خوب اومد با هم ازدواج میکنیم (این حرفو زد چون فکر میکرد هیچوقت خوب نمیاد). من روز بعد، بین نماز مغرب و عشا، با این قرآنهایی که بالاشون خوب و بد و بسیار خوب و بسیار بد نوشته، نیت کردم و استخاره گرفتم و «خوب» اومد. روز بعد هم بین نماز ظهر و عصر دوباره استخاره گرفتم و «بسیار خوب» اومد. وقتی نتیجه رو به ایشون گفتم، اون اعتقاد راسخش درهم فروریخت و از طرفی هم چون با اون استخاره بد اول دلش چرکین شده بود، راضی به ازدواج نشد... مدتی در همین وضعیت معلق بودیم تا اینکه من با مشورت مادرم که اون هم درمانده شده بود تصمیم گرفتم، یک بار دیگه برای آخرین بار استخاره بگیرم و هرچی که اومد قبول کنم. و من دیشب حدود ساعت 1 نیمه شب، دو رکعت نماز خوندم و از خدا خواستم گناهان منو ببخشه و منو انسانی بدونه که قابل این هستم که جواب واقعی خدا رو بدونم. به خدا قول دادم که اگر بد اومد بپذیرم و اگر خوب اومد، به کمک خدا این وصلت سربگیره. من خدا رو به حضرت محمد، حضرت علی، حضرت داوود و حضرت عیسی که بیشتر از همه بهشون اعتقاد دارم قسم دادم که اونچه رو که واقعا در سرنوشتم و ته دل خدا هست به من نشون بده. و من باز با همون مدل قرآن استخاره گرفتم و «بد» اومد و این هیچی برام نداشت جز سردرگمی افزون تر و کلی غصه و ناراحتی که باید این آقا رو ترک کنم. من به ایشون خیلی علاقه دارم و ایشون هم من رو دوست داره. برای خودم متاسفم که نمیتونم تسلیم امر خدا باشم و همش دنبال راهی هستم که بتونه منو به ایشون برسونه.

حالا سوالم از شما اینه که با توجه به اشتباهات بزرگی که انجام دادم، من کدوم استخاره رو باید باور کنم؟ استخاره ای که دفتر مرجع تقلید گرفته یا استخاره های خودم که خوب بودن یا استخاره آخرم که خدا رو قسم دادم؟ این چه استخاره ایه که هر بار یک چیز متفاوت درمیاد؟ به خدا خیلی ناراحتم. شب و روز اشک میریزم و میخوام مطمئن بشم راه من کدوم یکیه. خدا منو ببخشه که هنوز شک دارم. لطفا راهنماییم کنید. باید ترکش کنم یا باید بمونم و صبر کنم خدا راه رو درست کنه؟ خیلی درمونده شدم. راهنماییم کنید... ممنون.

http://btid.org/node/40860
تصویر آرام
نویسنده آرام در

سلام

دوست عزیز این ارتباط اشتباه بوده و استخاره هم اشتباه بوده مخصوصا که چند بار گرفتید.

ونکته بعدی اینکه به نظرم ایشون دارن بهونه میارن برای ازدواج و استخاره هم همین بهونه است...

به خدا توسل کنید که اگه به خیر و صلاحتون هست این ازدواج سربگیره و موانع برداشته بشه و اگر نیست همون بهتر که نشه...

به عنوان یه دختر از این طرز برخورد آقا بهم برخورد...عزیزم یعنی چی که بعد 4 سال تازه یاد استخاره افتادن؟؟!!!

تصویر مروارید

ارام جان منم بهم برخورد خیلیییییییییییییییی بده بعد 4 سال برگشته این حرف رو زده. 

تصویر mini_coral
نویسنده mini_coral در

ممنون آرام جان بابت ارسال نظرت.

تصویر ترنم
نویسنده ترنم در

سلام

شما اين آقا رو دوست داريد و به همين دليل استخاره اي كه گرفتيد و كوچكتر از اون نظر ما بي نتيجه است.

استخاره هم در هر شرايطي درست نيست . جناب مصطفوي به اين موضوع اشاره كامل كردند . و اينكه چند بار اقدام به استخاره كرديد هم كاملا نادرسته و نا شايست . 

به نظر من هم اگه ايشون شما رو واقعا مي خواست اولا 4 سال معطل نمي كرد و بعد اينكه تازه حالا يادش نميومد كه شما مشهدي هستيد و يا ...

 

تصویر mini_coral
نویسنده mini_coral در

ترنم عزیز، علت این چهار سال اینه که قبل از این مدت، قصد ازدواج نداشتیم وگرنه ایشون برای ازدواج منو 4 سال معطل نکرده. ممنون بابت ارسال نظرت.

تصویر mitra55
نویسنده mitra55 در

بنظرم اون شک و تردید داره و می ترسه. باید اعتمادشو جلب کنی عزیزم

تصویر mini_coral
نویسنده mini_coral در

ممنون نازگل جان بابت ارسال نظر. خودمم تقریبا همین حس رو دارم.

تصویر salehi7815
نویسنده salehi7815 در

گاهی به دست نیاوردن آنچه تو میخواهی نوعی شانس و اقبال است .

بهتره برای  بدست آوردن خواسته هامون از درگاه خداوند به زور متوسل نشیم  و واگذار کنیم به خودش . البته این نیاز به سالها تمرین  ممارست و پشتکار میخواد و یک شبه حاصل نمیشه .

تصویر mini_coral
نویسنده mini_coral در

درسته به زور نمیشه. منم اصرار نکردم، فقط سردرگم شدم. ممنون بابت ارسال نظر.

تصویر mostafavi
نویسنده mostafavi در

با سلام، ابتدا از اینکه گروه مشاوره رهروان ولایت را به عنوان راهنمای خود انتخاب کرده‌اید، تشکر می‌کنم.

چند نکته را متذکر می‌شوم، امیدوارم مفید واقع شود.

1. اولین اشتباه شما این بود که رابطه‌ای نادرست را با جنس مخالف برقرار کرده‌اید که از همان اول سرانجامی نداشت. چه بسا اگر این رابطه برقرار نمی‌شد، اینقدر شما سردرگم نمی‌شدید.

2. در مورد استخاره که متاسفانه بسیاری از افراد غافل از شرایط آن تصمیم به استخاره می‌گیرند، باید عرض کنم که استخاره شرایطی دارد که تا آن شرایط فراهم نشود، استخاره کردن و عمل به آن نادرست است و مطلوب نیست.

استخاره در موردى است كه فرد با فكر و انديشه و تحقيق و مشورت، به نتيجه‌‏اى دست پيدا نكرده و در تحير باقى مانده است. پس اگر فردی فکر نکرده یا تحقیق نکرده ویا مشورت نکرده، دست به استخاره بزند، این استخاره او نادرست است.

در این مورد بخصوص نیز به نظر می‌آید که این شرایط را در نظر گرفته‌اند. از طرفی به صرف اینکه طرف مقابلتان در گذشته تجربه تلخی(وصلت با دخترمشهدی) را داشته‌اند نمی‌تواند باعث تحیر و سردرگمی فرد شود. مگر اینکه با فکر و تحقیق و مشورت به نتیجه‌ای نرسیده باشند که بعید به نطر می‌آید.

استخاره در حقيقت كمك براى رفع شك و طلب خير از خدا است و مربوط به مواردى است كه انسان با مطالعه و تحقيق و مشورت به نتيجه روشنى نمى‌رسد و شك‌اش برطرف نمى‌شود. بنابراين در صورتى كه نسبت به ازدواج با فرد موردنظر، تحقيق و مشورت شود و از وجود شرايط كفويت اطمینان حاصل شود، استخاره معنایی ندارد.

3. اشتباه بعدی شما این بود که چندین بار استخاره کرده‌اید که هیچ کدام درست نبود و شرایطش را نداشته‌اید. اگر هم برفرض شرایط استخاره فراهم شود، در آن صورت یکبار می‌توان استخاره کرد و نمی‌توان برای رسیدن به نتیجه دلخواه بار دیگر استخاره کرد.

بنابراین اگر شرایط استخاره کردن را رعایت نکرده‌ باشید، از اساس این استخاره‌ای کعه انجام داده‌اید نادرست بوده است. همچنین که طرف مقابلتان شما را پسندیده و می‌خواهد، دیگر دلیلی برای استخاره گرفتن ندارد.

امّا کاری که که شما باید انجام دهید این است که این مورد به کلی فراموش کنید؛ زیرا اگر او واقعا شما را بخواهد باید به طور رسمی اقدام کند.

با آرزوی موفقیت

تصویر mini_coral
نویسنده mini_coral در

با سلام و عرض ادب حضور محترم جناب آقای مصطفوی. از اینکه برای پاسخگویی به بنده وقت گذاشتید، بسیار ممنونم.

اول اینکه نمیدونم چه کسی این عنوان "تند و زشت" رو برای پست من انتخاب کرده و گذاشته. چون من همچین عنوانی نذاشته بودم...

در مورد شماره 1، انسان در ابتدا خبر نداره که قراره یک رابطه شروع بشه یا نه، ادامه پیدا کنه یا نه و به سرانجام برسه یا نه. ما به واسطه اینکه با همدیگه همکار هستیم، خواه ناخواه نتونستیم جدا بشیم.

در مورد شماره 2، اگر امکان داره بفرمایید شرایطی که برای استخاره باید فراهم بشه چه چیزهایی هستن؟ غیر از مشورت و تحقیق و غیره که ایشون متاسفانه نادیده گرفتن و یکباره رفتن سراغ استخاره. توجیهشون هم اینه که ما انسانها عقلمون ناقصه و از آینده خبر نداریم و هیچ چیز بهتر از مشورت با خدا نیست...! البته باید بگم که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی قصد ندارم دوباره استخاره بگیرم، حتی در شرایط درست. فقط میخوام این ادله رو برای ایشون مطرح کنم تا به اشتباهش پی ببره.

در مورد پیشنهاد آخر هم که برای قطع رابطه فرمودید، موافقم، چند روزیست که همین شیوه رو در پیش گرفتم تا اگر منو واقعا میخواد، بیاد جلو. البته بازم میگم چون همکار هستیم نمیتونیم قطع رابطه کامل کنیم چون لازمه درباره کار حرف بزنیم اما رابطم صمیمانه و دوستانه نیست و حرفی غیر از مسائل کاری با ایشون نمیزنم.

 

متشکرم از راهنمایی شما

تصویر mostafavi
نویسنده mostafavi در

منظورم از آغاز رابطه و ادامه آن، رابطه عاطفی و احساسی است وگرنه ارتباط با جنس مخالف اگر تالی فاسدهایی نداشته باشد و به ضرورت باشد(مانند وضعیت شما که هردو همکار هستید و ناخواسته ارتباطات کاری شکل می‌گیرد) این گونه روابط کاری، مشکل ساز نیست ولی زمانی که اینگونه روابط از مرز روابط کاری خارج می‌شود و در ادامه منجر به روابط عاطفی و احساسی می‌شود، برای طرفین مشکل ساز می‌شود. البته اینگونه روابط بستگی به مدیریت افراد دارد که چگونه روابط کاری خود با جنس مخالف را تنظیم کنند تا از مرز ان خارج نشوند.

در مورد شرایط استخاره همانطور که عرض شد، فرد باید از فیلتر فکر و اندیشه، تحقیق و مشورت بگذرد تا نوبت به استخاره برسد. اما در مورد توجیه ایشان هم باید عرض کنم که درست است که انسانها عقل ناقصی دارند ولی بدین معنی نیست که برای هرکاری مجوز استخاره داشته باشیم. چه بسا گاهی همین استخاره گرفتنها و عمل به آن بدلیل رعایت نکردن شرایط آن، دچار توهمات، انحرافات و مشکلات زیادی می‌شویم. زیرا همان خدایی که از او مشورت می‌گیریم از ما خواسته است که شرایط مشورت از او (شرایط استخاره) را رعایت کنیم و گرنه رعایت نکردن این شرایط، چه بسا منجر به مشورت از نفس و شیطان باشد که باعث انحراف افراد می‌شود.

اما نیازی ندارید که اشتباه ایشان را متذکر شوید؛ زیرا اولا شما ارتباطتان را تاحدودی قطع کردید دوماً عنوان کردن این مسأله چه بسا با خود سوءتفاهم به بار آورد و طرفتان به جای پی بردن به اشتباهش تصور کند که شما می‌خواهید به او نزدیک شوید و ارتباطتان را ادامه دهید.

اما اینکه تصمیم گرفته‌اید که ارتباطتان را قطع کنید و در نهایت تنها ارتباط کاری با ایشان داشته باشید، تصمیم درست و منطقی گرفته‌اید. ولی باید مواظب بود که تجربه گذشته را در آینده تکرار نکنید. همچنین امیدوارم هر جا هستید در پناه خدا، موفق باشید.

تصویر mostafavi
نویسنده mostafavi در

در نتیجه، بهتر است این رابطه بی سرانجام را هر چه زودتر قطع کنید و با قطع ارتباط، اگر طرف مقابلتان واقعا قصد ازدواج با شما را داشته باشند که سعی و تلاش خود را می‌کنند تا به صورت رسمی از شما خواستگاری کنند و گرنه اگر قصدی برای ازدواج با شما را نداشته باشند، به خواستگاری شما نمی‌آیند و چه بسا با بهانه آوردن از ازدواج با شما، سعی خواهند کرد که این ارتباط با شما را حفظ کنند ولی شما نباید تن به چنین ارتباطی بدهید.

در ادامه برای فراموش کردن طرف مقابلتان؛ ارتباط عاشقانه قلبی با خدا را بیشتر برقرار کنید و به او توکل کنید و از خدا بخواهید که دل شما را از او خالی کند.