قدرت و اقتدار آریامهر رضا شاه پهلوی در جنگ جهانی دوم

08:43 - 1400/11/18

-ا تا به حال از توانایی و مدیریت شاهان سابق مخصوصا رضا شاه چیزی نشنیده اید؟ شاهی که طرفدارانش او را میپرستند و از بهترین و توانا ترین افراد روی زمین می‌شمارند او در جریان جنگ جهانی دوم نتوانست خود را حفظ کند چه رسد به کشورعزیزمان ایران. نمونه ای از بیکفایتیهای اورا در این سطور می‌خوانیم.

قدرت و اقتدار آریامهر رضا شاه پهلوی در جنگ جهانی دوم

شاهنشاه پهلوی نمی‌توانست حتی خودش را حفظ کند، چه برسد به ایران

آیا تا به حال از توانایی و مدیریت شاهان سابق مخصوصا رضا شاه چیزی نشنیده اید؟ شاهی که طرفدارانش او را می‌پرستند و از بهترین و تواناترین افراد روی زمین می‌شمارند.

او در جریان جنگ جهانی دوم نتوانست خودش را حفظ کند، چه رسد به کشورعزیزمان ایران. نمونه‌ای از بی‌کفایتی‌های او را در این سطور می‌خوانیم.

جنگ جهانی دوم  بین (متحدین) یعنی آلمان‌ و ایتالیا و ژاپن‌ و (متفقین‌)  انگلیس‌ و فرانسه‌ و آمریکا و شوروی، در اواخر حکومت رضا شاه شروع شد.

اگرچه یک روز پس از آغاز جنگ جهانی دوم، ایران طی اعلامیه‌ای بی طرفی خود را در این نبرد اعلام کرد، اما این کار نتوانست مانع از سرایت آتش جنگ به خاک ایران شود.
در 3 شهریور  1320، نیروهای متفقین شامل انگلیس و شوروی بدون توجه به بی طرفی ایران از جنوب و غرب و از زمین و هوا به ایران حمله کردند و شهرهای سر راه را اشغال کردند. آن‌ها به سمت تهران آمدند و ایران را به تصرف خود در آوردند. 

تمامی راه‌های کشور، تحت کنترل نیروهای اشغالگر در آمد. نیروهای کار ایرانی برای تهیه تدارکات ارتش‌های درگیر در جنگ با نازل‌ترین دستمزد به کار گرفته شدند. منابع نفتی کشور غارت شد و بحران غذایی در کشور به اوج خود رسید.

فردای اشغال ایران، هیئت وزیران در حضور شاه در کاخ سعدآباد تشکیل جلسه داد و اعلام کرد که  تصمیم به خروج از کشور(فرار) داشته، اما مانده تا به توصیه مشاورانش ابتدا در دولت تغیراتی بدهد. بر این اساس محمدعلی فروغی را به نخست وزیری منصوب و او را مامور کرد با انگلیس و شوروی مذاکره کند، اما آن‌ها گفتند: به شرطی مذاکره می‌کنند که شاه استعفا بدهد.

سرانجام رضاشاه ناچار به استعفا شد و توسط انگلیسی‌ها بازداشت و به آفریقای جنوبی و سپس جزیرهٔ موریس تبعید و بعد ها در همانجا مرد. اشغالگران صلاح خود را در این دیدند که حکومت ایران  را به ولیعهد رضاشاه  یعنی  محمدرضا پهلوی که سر سپردگی بیشتری نسبت به آن‌ها داشت، بسپارند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
13 + 0 =
*****