متوجه شدم دخترم بدون چادر با دوستش رفته بیرون

08:25 - 1403/03/10

سلام و عرض ادب و خداقوت
نیاز به راهنمایی دارم لطفاً راهنمایی کنید. ممنون.
دختری دارم ده سالش هست حدود سه سال هست در اجتماع با چادر هست؛ اما امسال یک دوست داره که دائم در گوشش زمزمه می‌کنه که چرا چادر می‌پوشی، چادر نپوش و بدون چادر بیا کوچه. دخترم هیچ وقت بهش گوش نمی‌داد و چادرش رو موقع خارج شدن از خانه سرش می‌کرد؛ اما الان متوجه شدم که با اون دوستش رفته کتابخانه؛ اونم بدون چادر. الان من باید چکار کنم؟ با دوستش برخورد کنم یا با دخترم؟
نمی‌دونم چه رفتاری داشته باشم که دخترم حرف من رو بپذیره نه دوستش رو.
لطفاً راهنمایی کنید.

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال مي‌کنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/301552
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر

دلنگرانی شما رو بابت این قضیه که ناشی از حساسیت شما در تربیت دینی فرزندتون هست رو متوجه شدم. امیدوارم بتونم شما رو در این چالش کمک کنم.
تربیت دینی فرزند رو باید از سن 7 سالگی شروع کرد که گویا شما هم اینگونه عمل کردید که دخترتون اینگونه مقید به چادر (و نماز) شدند.
دختر شما در آستانه نوجوانی است که و طبعا به تدریج از همسالان خودش رنگ می گیره، تا امر و نهی مامان و بابا. این کشش به سمت همسالان یک امر طبیعی است و در همه آدما وجود داره، چون نوجوانها فکر می کنند همسالان بهتر و بیشتر همدیگر رو درک می کنند تا بزرگسالانی که چند دهه با هم تفاوت سنی دارند، گاهی هم این همرنگی و تاثیر پذیری از همسالان ناشی از کنجکاوی است که مثلا یک بار هم بدون چادر توی اجتماع حاضر بشم ببینم چطور میشه. بخصوص وقتی ببینه که بدون چادر هم اتفاق خاصی نمی افته که به چشم دیده بشه انگیزه دختر به این کار افزوده میشه.

بهر حال نه به دختر خودتون به دید یک خاطی (خطا کار) نگاه کنید و نه به دوستش، هیچ کدوم این کار به انگیزه اینکه بی چادر بودن یک گناه یا اشتباهه نگاه نمی کنه. پس لزومی نداره که برخورد شدیدی با هر دو داشته باشید، برخورد شما ارمغانی جز دوری و زدگی نخواهد داشت، و لو اینکه با کراهت دستور شما رو انجام بده.

اما چه باید کرد؟
قبل از اینکه راهکار به شما ارائه بدم باید عرض کنم که اگر تاکنون دختر شما متاثر از خواست پدر و مادر که در اوائل زندگی الگوههای رفتاریش محسوب می شن حرف شنوی داشته و چادر می پوشیده و یا مثلا آداب معاشرت رو رعایت می کرده ، الان که با دنیای بیرون و همسالان آشنا شده و تا حدودی جنبه شناختیش رشد کرده و از حیطه عاطفه و احساس خارج شده، الان بیشتر به دنبال چرایی حجاب و نماز هست ، و صرف امر و نهی مامان و بابا رنگی نخواهد داشت، و این باز طبیعت رشد آدمی است که خدا خواسته انسان در این فرآیند قرار بگیره و چارچوب زندگیش رو بیشتر بر اساس شناخت و دلیل  رقم بزنه نه بر اساس تقلید و احساس و عواطف. بخاطر همین در قران خدا به کَرّات به فکر و شناخت و عمق بخشی به پدیده ها توصیه کرده.

لذا کاری که شما باید بکنید یک شناختی باید به دخترتون بدید که بر انگیزه تمایل به همسالان غالب بشه، اون هم در یک فضای مادر دختری صمیمانه. اگر قبلا متاثر از عاطفه و همرنگی با مامان چادر می پوشید با این کار یک عامل دیگری به نام «شناخت» به کمک شما و دخترتون میاد، وقتی دختر شما متوجه چرایی چادر و حجاب شد، بیشتر خیال شما راحت خواهد شد، چون این عامل همواره در ذهن دختر شما هست و لو اینکه شما در کنارش نباشید. وقتی فهمید که حجاب و چادر در نهایت به نفع خودش و امنیت خودش هست چهار دستی چادرش رو سفت می گیره. و تا مساله شناخت و چرایی حجاب هست نیازی به توپ و تشر و دعوا و برخورد با دخترتون و دوستش نخواهید داشت.

در ادامه مطلب لطفا به لینک زیر مراجعه بفرمایید

http://btid.org/node/301259

بهترین ها رو برای شما آرزومندم