سوال اخلاقی: آیا انسان می‌تواند خواسته‌اش را بدون انجام اعمال خاصی مانند چله‌نشینی از خدا بخواهد؟

11:43 - 1403/03/10

سلام علیکم
از زحمات کلیه کارشناسان و همکاران بزرگوار مجموعه‌تان کمال تشکر و قدردانی دارم.
لطفا بفرمایید اینکه توصیه شده مثلا بعضی اذکار و اعمال یا چله‌نشینی برای گرفتن حوایج و سلامتی بیماری انجام شود، آیا بدون انجام این اعمال نمی‌شود از خدا و ائمه حاجت خواست؟
یعنی انسان خواسته‌اش را بدون انجام اعمال خاص یا تشریفات و چله‌نشینی و... از خدا بخواهد؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال مي‌کنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

انجمن‌ها: 
http://btid.org/node/301590
تصویر روئین تن مهدی

سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم

ضمن سپاس از همراهی شما با مجموعه اندیشه برتر

راجع به سوال شما باید گفت که اصل دعا کردن یه فضیلت هستش به نحوی که در قران آمده است که اگر دعای بندگان نبود خداوند توجهی به بنده اش نمی کرد.
قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ؛ ای پیامبر بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى‌كند (77 فرقان)
ما دو عنوان داریم یکی اصل دعا کردن هستش و یکی اصرار بر دعا کردن.
پس این طور نیست که دعا حتما باید با چله گرفتن و به فرموده شما با تشریفاتی  باشه. می توان دعا کرد اما هر از گاهی اون رو تکرار کرد.

امام جعفرصادق(علیه‌السلام)در مورد اصرار بر دعا می فرماید : سَل حاجَتَكَ وَ اَلِحَّ فی‌الطَّلَبِ فَاِنَّ اللهَ یحبُّ اِلحاحَ المُلِحّینَ مِن عبادِهِ المُؤمنین.
 
حاجت خود را از خدا بخواه و بر آن پافشاری کن. خداوند بندگان مؤمن خود را که در خواسته‌هایشان اصرار و پافشاری می‌کنند دوست می‌دارد. (قرب‌الاسناد، ص ٥)

اصرار کردن بر دعا راههای مختلفی داره یکیش اینه که مستمر باشه و دائم تکرار بشه. یکی دیگر از مصادیق  اصرار بر دعا این هست که خودتون رو به زحمت بندازید که چله گرفتن یکی از مصادیق اصرار بر دعاست.

البته دعا آدابی داره که و لو به چله نگرفتن برای اجابت بهتر و سریعتر باید رعایت شود. مثلا حمد و تسبیح خدا و ذکر اوصاف خدا قبل از دعا و ذکر فقر و نداری و اعتراف به خطا و گناه ، صلوت بر محمد و آل محمد در ابتدا (بعد از تسبیح خدا) و انتهای دعا.

در پایان اگر باز هم سوال یا ابهامی داشتید در ادامه بفرمایید
موفق باشید