تفاوت باورها

13:30 - 1394/06/08

سلام دوستان..
من دختر 21ساله هستم  و یکی از اقوامون که سربازه  و 25ساله به خاستگاری من اومدن که تا بعد از سربازی ایشون اقدام به ازدواج کنیم و من تو این مدت میتونم تصمیممو بگیرم این آقا خیلی به من علاقه دارن و یه سالی هست که من تو ذهنشون بودم و منم به ایشون علاقه مندم ...ما تو این مدت خیلی حرف زدیم تا هم دیگرو بشناسیم واز اونجایی که فامیلیم خیلی از نظر فرهنگی و خانوائگی بهم نزدیکیم و خانواده های جفتمون هم خیلی راضی هستن ولی یه چیزایی منو نگران میکنه اینکه از نظر مذهبی چقدر باید بهم نزدیک باشیم ؟از همه ی نظر ها بهم میخوریم ولی تو بحث مذهبی ایشون نماز و روزه و کلیات دین رو کاملا قبول دارن و انجام میدن ولی تو چیزای فرعی  باهم اختلاف عقیده داریم مثلا ولایت فقیه و رهبری رو من خیلی قبول دارم ولی ایشون زیاد نه یا برای عروسی خانواده ی من زیاد موافق اهنگ و رقص نیستن ولی اونا هستن یا در مورد روحانیت  من خیلی قبول دارم ولی ایشون میگن من قران و احادیث رو بیشتر قبول دارم یا نماز جمعه و این جور مسایل ...میخوام بدونم مشکل ساز نمیشه؟ولی ایشون میگن من انقدر شما و خانوادتون رو قبول دارم و عاشق حیا شما شدم و درسته بعضی چیزارو قبول ندارم ولی کوتاه میام....خواهشا بگین انقدر تفاوت میتونه مشکلی ایجاد کنه یا من میتونم در اینده ایشونو تغیر بدم تو بعضی چیزا ؟یا نه؟...... 

http://btid.org/node/73011
تصویر mahdipour
نویسنده mahdipour در

جمع بندی بحث:
با توجه به اینکه شما این خواستگار محترم را می شناسید، و ایشان اهل نماز و روزه هست، و نسبت به شما علاقه دارد، و همچنین از لحاظ فرهنگ خانواده وجوه اشتراک زیادی دارید، از وجوهات مثبت این خواستگار می باشد.
از آنجایی که بحث ملاک اعتقاد و باور در زندگی اساس و مساله بسیار مهمی است، و عدم اعتقاد به مساله ولایت فقیه که یک از مسائل مهم اعتقادی است، مقداری نگران کننده است، و باید علت سست بودن در اعتقاد به این موضوع روشن شود، البته آنچه در این قضیه محتمل است، این نگرش از سوی خواستگار از سر جهل و نادانی است.
طبق حدیثی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام: النَّاسُ أعدَاءُ مَا جَهِلُوا [۲] «مردم دشمن آن چيزي هستند كه بدان جاهلند»
که شما می توانید با تهیه کتاب و تشویق به مطالعه، و ارجاع به شخص متخصص، او را در این زمینه آگاه و شناختش را بالا ببرید.تا مشکل به صورت کامل حل شود.
اما در مورد علاقه به آهنگ و نحوه عروسی می توانید از طریق بزرگترها حل کنید.

تصویر mahdipour
نویسنده mahdipour در

با سلام
دوستان عزیز،
سعی کنیم یک طرفه قضاوت نکنیم،و نکوبیم،به فرد فرصت بدهیم (اگر واقعا مشکلی داشت،با مطالعه تقویت و رفع شبهه کند )
البته اگر کسی از لحاظ اعنقادی مشکل داشته باشد،و قبول هم نکند،اهل عناد هم باشد،انصافا زندگی با او خیلی سخت و یا شاید غیر ممکن باشد.

تصویر گلناز
نویسنده گلناز در

من نمیدونم چرا بقیه کاسه داغتر از اش شدن شما اگاهیتون بیشتره یا کارشناس و مشاور سایت؟
این خانم که اشاره کردن دقیقا که خواستگارشون ولایت فقیه رو " زیاد " قبول ندارن یعنی اینکه تغییر این اعتقاداتش امکانپذیرهست . یا اینکه خودشون " زیاد: اهل موسیقی و... نیستن پس میشه به یه حد تعادل رسید . خب همینطور ممکنه با همه روحانیون موافق نباشند (ببخشید اینو میگم چون واقعا دین رو سخت کردند) وگرنه همین احادیثی که این اقا پسر قبول دارند توسط روحانیون و علمادی دین حفط شده و به اینجا رسیده. بنظرم سختگیری تو این مسایل و  توجه نکردن به اولویتهای امروز جامعه فقط باعث میشه شما این فرصت رو از دست بدید و بعد پشیمون بشید و هم این اقا پسری که به دین مقید هست (و حتما از ملاکهای انتخاب خودش هم بوده و میدونه که شما به مسایل روحانیت و ولایت فقیه و... اهمیت میدین ) ممکنه بیشتر و بیشتر از انها فاصله بگیره

تصویر کیمیا71

سلام اگه ولایت فقیه قبول ندارن به نظر من قبول نکنید و بهشون جواب منفی بدید یه مطلبی براتون اوردم لطفا کامل بخونید

عمربن حنظل روایت میکند از امام صادق ع پرسیدند :در صورتى که دو تن از دوستان و یاران شما در مسئله اى مثل ارث یا دِین، اختلاف داشتند، آیا مى توانند براى داورى به حاکم و قاضى دستگاه خلافت رجوع کنند؟ حضرت فرمودند: در این صورت نزاع را نزد طاغوت مطرح کرده اند و هر آنچه که به نفع آنان حکم کند، هرچند حق مسلّمشان باشد، حرام است؛ زیرا حقّ خود را با حکم طاغوت ستانده اند درحالى که، خداوند در قرآن کریم، فرمان داده است که به طاغوت کفر ورزند. پرسیدم: پس چه کنند؟ فرمودند: ینْظُرانِ اِلى مَنْ کانَ مِنْکُمْ، قَد رَوى حَدیثِنا وَ نَظَرَ فى حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ اَحْکامَنا فَلْیرضُوا بِهِ حَکَماً فَاِنّى قَد جَعَلْتُهُ عَلَیکُمْ حاکِماً، فَاِذا حَکَمَ بِحُکْمِنا فَلَمْ یقْبَلْهُ مِنْهُ، فَاِنَّما بِحُکْمِ اللّهِ اسْتَخَّفَ وَ عَلَینا رَدَّ وَ الرّادُّ عَلَینا اَلرّادُّ عَلَى اللّهِ فَهُوَ عَلى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللّهِ؛[10] از میان خود کسى را پیدا کنند که راوى حدیث ماست و در حلال و حرام، صاحب نظر است، حکم خود را به او واگذار کنند، تا میان ایشان داورى نماید؛ چرا که من، چنین شخصى را بر شما حاکم قرار داده ام و هرگاه او به حکم ما داورى نمود و حکم او پذیرفته نشد، یقیناً حکم خداوند را کوچک شمرده و ما را انکار کرده اند و کسى که ما را انکار کند و نپذیرد خدا را انکار کرده است، و این در حدّ شرکِ به خداست.(کافی ج۱ ص ۶۷)

از نظر عقلی هم 
در زمانی ک مردم از وجود رهبر معصوم محرومند یا باید خداوند حکیم از اجرای احکام اسلام و تاسیس حکومت صرفنظر کرده باشند و در دوران طولانی غیبت فرسودگی و تحریف دین را بپذیرد یا اجازه اجرای ان را ب شخص دیگری داده باشد تا نقض غرض و خلاف حکمت الهی نشود.با توجه به باطل بودن فرض اول فرض دوم ثابت می شود یعنی با توجه به ابدی بودن احکام اسلامی از راه عقل کشف میکنیم ک چنین اذن و اجازه ای از طرف خدای متعال و اولیای معصوم صادر شده است حتی اگر بیان نقلی روشن در این خصوص نرسیده باشد که البته فراوان رسیده است

تصویر پروانه

سلام
ببین بستگی به خودت داره عزیزم که چقدر اینجور مسائل برات مهم باشه ، من باشم کسی رو که ولایت فقیه رو قبول نداره یا دیدش نسبت به روحانیت و نماز جمعه منفیه، نمیتونم بعنوان همسر بپذیرم چون اعتقادداشتن به این مسائل برام خیلی مهمه واگه همسرم اینارو قبول نداشته باشه دلزدم میکنه ولی اگه شما فکرمیکنی که میتونی بااین قضیه کناربیای و مشکلی باهاش نداری ، میتونی بهش فکرکنی ولی به تغییر ایشون امید نداشته باش چون آقایون خیلی سخت تغییرمیکنن مخصوصا تو مسایل اعتقادی، پس ببین همینجورکه هست میتونی بپذیریش و باهاش زندگی کنی یانه و بعد تصمیم بگیر
موفق باشی

تصویر sadegh37
نویسنده sadegh37 در

سلام
اینا فروع نیست. خیلی هاش اصله.
شما ببین کسی که روحانیت رو قبول نداده یعنی 100 تا نکته هم از دین بهش بگی عین خیالش نیست. فقط حرف خودش رو قبول داره و بس. این کی معلوم میشه. وقتی که فردا توی زندگی مشکلی پیش بیاد. اون یه حرف میزنه شما یه حرف.
شما میگی بیا بریم مکه اون میگه نه آنتالیا
شما میگی جنس ایرانی بخریم او میگه نه فقط ترک
شما میگی بزن رادیو قرآن اون میگه رادیو فردا و هایده
شما میگی شبکه یک اون میگه بی بی سی و فارسی وان
شما میگی اسلام این رو میگه اون میگه خب به من چه
و کلا آدمایی هستن که زیاد منطقی نیستن فقط حرف خودشون اکثرا البته.
اینم در نظر بگیر که این آقا پدر بچه های شما قراره بشه. فردا بچه هات خدایی نکرده ولایت فقیه رو قبول نداشتن زیاد تعجب نکن.
شما هم سخت گیر نیستی این آقا شله.
اینی هم که میگی تغییرش بدی اصلا بهش فکر نکن چون همه میدونن این یک نظر احساسی اشتباه هست. شما با وضعیت فعلی بسنج نه اما و اگر آینده.

تصویر پروانه

آفرین آقاصادق، به نکته خیلی خوبی اشاره کردید
اینکه این آقا فردا قراره پدربچه های این خانم باشه و طبیعیه که بچه ها عقایدشون شبیه پدرشون بشه
قطعا عقاید و خلقیات پدرومادر رو بچه ها تاثیرگذاره ، پس باید به این نکته هم توجه کرد و بعد تصمیم گرفت

تصویر موذن
نویسنده موذن در

سلام
اسلام تندرو هست ایااا؟ ک ولایت رو اصول دین قرار داده؟ ک گفته اهنگ گوش ندید و... ؟؟؟

تصویر monsef
نویسنده monsef در

همین را انتخاب کنید ،فرعیات که مهم نیست.....کاری نکنید که کسی گیرتون بیاد که کلا به هیچی اعتقاد نداشته باشه

تصویر گلدسته

فروع ؟

بانو در چه عالمی سیر میکنی ؟

تا تنور دلش واست داغه بچسبون برررررر رررررررره

وگرنه فردا روز مجبوری بایکی سر اصول دین چک و چونه بزنی

تصویر ماهارا

بعضیها با شخص مشکل دارن

تصویر موذن
نویسنده موذن در

مگ اصول دین شما ۵تا نیس!! ولایت جز اصوله دیگه

تصویر mahdipour
نویسنده mahdipour در

بسمه تعالی
با سلام و احترام
با توجه به اینکه شما این خواستگار محترم را می شناسید،و ایشان اهل نماز و روزه هست،و نسبت به شما علاقه دارد،و همچنین از لحاظ فرهنگ خانواده وجوه اشتراک زیادی دارید،مشکلی در ادامه نخواهید داشت.
شما ملاک های اصلی را با هم دارید،منتها مشکل در برخی از مسائل می باشد که ریشه آن به عدم شناخت و آگاهی بر می گردد، طبق حدیثی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام: النَّاسُ أعدَاءُ مَا جَهِلُوا[1] «مردم‌ دشمن‌ آن‌ چيزي‌ هستند كه‌ بدان‌ جاهلند»
لذا در این مساله شما هم به نظر می رسد،مشکل جهل و عدم آگاهی است، که شما می توانید با تهیه کتاب و تشویق به مطالعه، او را در این زمینه آگاه و شناختش را بالا ببرید.تا مشکل به صورت کامل حل شود.
در حقیقت با مهر و علاقه به همسرتان و ارزش دادن خودتان به مسائل معرفتی(مثل ولایت فقیه)ایشان هم رای شما خواهد شد.
البته اگر یک طرف علاقه شدید داشته باشد به ولایت فقیه و طرف دیگر عناد داشته باشد قطعا مشکل پیش میاد اما ظاهرا برای شما این طور نیست
خلاصه: تصور این است که با انتخاب این خواستگار، جای نگرانی نیست.
موفق و موید باشید.
پی نوشت:
1.نهج‌ البلاغه‌، حكمت‌ 172