بالاخره چه کسی ظالم تر است؟

23:41 - 1397/02/22

در قرآن آمده:

الف: فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ[اعراف/37]؛ پس كيست ‏ستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ بندد يا آيات او را تكذيب كند

ب: وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ[بقره/114]؛ و كيست بيدادگرتر از آن كس كه نگذارد در مساجد خدا نام وى برده شود

ج: وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا[سجده/22]؛ و كيست بيدادگرتر از آن كس كه به آيات پروردگارش پند داده شود [و] آنگاه از آن روى بگرداند.

بالاخره چه کسی ظالمترین افراد است؟ تازه اینها برخی از موارد بود.

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/133161

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
7 + 0 =
*****
تصویر صبورا
نویسنده صبورا در

سلام شخصی مشکلی داره وخیلی آشفته شده بخاطر دلایل شخصی کسی اون رو تهدید کرده ک با جادو و سحر شوهرش رو ازش جدامیکنه و گفته یکاری میکنم ک هروقت شوهرت تو را ببینه انگار جن دیده باشه و ازت فرار کنه ..خیلیا میگن این چیزا خرافاته ولی من خیلی اعتقاد دارم چون سحر و جادو و فاصله بین زن و شوهر چیزیه ک تو قران سوره بقره هم اومده وهنوز نمیدونیم ک این سحر انجام شده یا نه...برای خلاصی از این باید چیکار کنیم.ممنون

تصویر معین شرافتی

بله سحر و جادو حقیقت دارد و در قرآن کریم به آن هم اشاره شده و استفاده غلط و نادرست از آن تقبیح هم شده اس که برای این منظور می توان به آیه ۱۰۲ سوره بقره اشاره کرد. اما باید قبول کنیم که سحر و جادو هر اندازه که قدرت و قوت داشته باشد از قدرت الهی بیشتر نیست و اینگونه امور در انسانهای ضعیف الایمان و کسانی که از نظر روحی و معنوی قوی نیستند عمل می کند. پس شما و هر کس دیر می تواند با تقویت ارتباط با خدا جلوی اثرگذاری این کارهای شیطانی را بگیرد.
در ضمن بدانید که خیلی از این مباحث تنها یک نوع تهدید است و در انتها سرنوشت زندگی فردی و مشترک هر کسی در دستان خود اوست. اوست که با مهربانی نسبت به همسرش می تواند کانون خانواده را گرم نگه داشته و با این گرما هر نوع دخالت بیجایی را در زندگی اش ذوب و بی اثر کند.
البته در تعالیم دینی نیز راه هایی برای مقابله با این نوع کارها وجود دارد که با عمل به آنها حتی اگر هم کسی برای شما بخواهد سحری کند؛ آن بی اثر خواهد شد. پس بعد از عمل به واجبات و ترک محرمات که سبب ارتباط قوی تر با خدا و ایجاد قدرت روحی و معنوی می شود و از شما و هر کس دیگر فردی غیر قابل نفوذ می سازد؛ به کارهای زیر هم می توانید بپردازید:
۱- تلاوت آیات سخره که از رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله روايت شده است كه فرمودند: «هر كس از شياطين وجادوگران بترسد، آيه سخره را تلاوت كند:«إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَـوَاتِ وَالاَْرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِى الَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالاَْمْرُ تَبَارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ * أُدْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ * وَلاَ تُفْسِدُوا فِى الاَْرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ[اعراف/۵۴-۵۶] در حقيقت پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد سپس بر عرش [جهاندارى] استيلا يافت روز را به شب كه شتابان آن را مى طلبد مى ‏پوشاند و [نيز] خورشيد و ماه و ستارگان را كه به فرمان او رام شده‏ اند [پديد آورد] آگاه باش كه [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدايى است پروردگار جهانيان پروردگار خود را به زارى و نهانى بخوانيد كه او از حدگذرندگان را دوست نمى دارد و در زمين پس از اصلاح آن فساد مكنيد و با بيم و اميد او را بخوانيد كه رحمت‏ خدا به نيكوكاران نزديك است.»
۲- زیاد خواندن سوره های ناس و فلق هر صبح و شام 
۳-همراه داشتن یک قرآن کامل جیبی و به دست کردن انگشتر عقیق
۴- نوشتن این آیات بر روی برگه و همراه داشتن آن
بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَما شاءَ اللهِ، بِسْمِ اللهِ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ
قَالَ مُوسَى مَا جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لاَ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ
فَوَقَعَ الْحَقُّ وَبَطَلَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ * فَغُلِبُوا هُنَالِکَ وَانْقَلَبُوا صَاغِرِينَ
۵- خواندن سوره های چهار قُل قبل از خواب( سوره های: ناس، فلق، کافرون و توحید)
۶- خواندن و نصب آیة الکرسی در منزل

با عمل به کارهایی که عنوان شد مطمئن باشید که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و دیگر نباید از خود هیچ ضعفی نشان دهید.

با تشکر 

تصویر معین شرافتی

پاسخ اجمالی:
با بررسی تمامی موارد می فهمیم که قرآن به هرگونه تلاشی که سبب بقا و ادامه دار بودن کفر و شرک شود شدیدترین ظلم ها می گوید. حال این تلاش می تواند با افترا بستن و تکذیب حقیقت توحیدی یا با انکار آن باشد و می تواند با سخت گیری و شنکجه اهل توحید رخ دهد به هر حال این نوع عملکردها از آنجا که سبب حیات بیشتر شرک و کفر است؛ سخت ترین و شدیدترین ظلم ها و با عبارت "وَ مَنْ أَظْلَمُ" معرفی شده است. 

پاسخ تفصیلی:
بله، در قرآن کریم ۱۶ مرتبه کلمه "أَظْلَم" آمده و این واژه اسم تفضیل است که باید برای پیشی گرفتن گروهی بر دیگران دلالت کند؛ یعنی باید یک ظلم و یک نوع از ظالمان از دیگر ستم و ستمگران شدیدتر باشد. البته با بررسی این ۱۶ کاربرد قرآنی می توانیم با حذف موضوعات تکراری، آنها را در مواردی چهارگانه جا دهیم. در ادامه آن چهار نوع به همراه علت شدید خواندن آن ظلم و ستم بیان می شود و در انتها نتیجه گیری خواهیم کرد.
الف) افترا بستن و تهمت دروغین بودن به حقایقی آشکار
در شش مورد از قرآن کریم عبارت "وَ مَنْ أَظْلَمُ" برای تکذیب حقیقت هایی آشکار مانند آیات و نشانه های الهی، قرآن کریم، وحی، حقانیت پیامبران و انکار توحید به کار رفته است. مثلاً آمده:« وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ[انعام/۲۱] و كيست ‏ستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ بسته يا آيات او را تكذيب نموده بى ترديد ستمكاران رستگار نمى ‏شوند.» یا در آیه ای دیگر از این سوره آمده:« وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَنْ قَالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ[انعام/۹۳] و كيست ‏ستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ مى ‏بندد يا مى‏ گويد به من وحى شده در حالى كه چيزى به او وحى نشده باشد و آن كس كه مى‏ گويد به زودى نظير آنچه را خدا نازل كرده است نازل مى ‏كنم.»
این نوع کاربرد از آن جهت شدیدترین ظلم و ستم عنوان شده چون موجبات گمراهی مردم را فراهم آورده و از پذیرش حق توسط مردم و رو آوردن به خدای یگانه و دست کشیدن از شرک و کفر جلوگیری می کند و به وسیله شبهه افکنی به بدعت گذاری رو آورده و سبب هلاکت مردم می شوند.
ب) کتمان حقیقت
در کنار دروغین دانستن حقایق آشکار، عبارت" وَمَنْ أَظْلَمُ" برای کتمان حقیقت و لب فرو بستن از بیان حقیقت نیز به کار رفته است. صفتی که روی سخن آن با اهل کتاب است. آنها که با ویژگی های پیامبر آخر الزمان و آخرین فرستاده آسمانی در کتابهای مقدس خودشان آشنا بودند؛ ولی با بعثت آن پیامبر و شناختن ایشان، مسئله و مطلب را از مردم پنهان کرده و بر ادامه دار بودن جهالت و گمراهی مردم دامن زده و سبب دوری مردم از حق و حقیقت ناب شدند. این مطلب بدین گونه آمده است:« وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ[بقره/۱۴۰] و كيست ‏ستمكارتر از آن كس كه شهادتى از خدا را در نزد خويش پوشيده دارد و خدا از آنچه مى ‏كنيد غافل نيست.»
ج) جلوگیری از یاد خدا توسط اهل ایمان
کاربرد دوم این عبارت در جلوگیری از یاد و ذکر الهی است. آنجا که خداوند فرموده است:« وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُولَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ[بقره/۱۱۴] و كيست بيدادگرتر از آن كس كه نگذارد در مساجد خدا نام وى برده شود و در ويرانى آنها بكوشد آنان حق ندارند جز ترسان‏ لرزان در آن [مسجد]ها درآيند در اين دنيا ايشان را خوارى و در آخرت عذابى بزرگ است.» 
در این آیه و طبق بیان مفسران، اهل کفر و شرک از آنجا ه مسلمانان را از مساجد بیرون کرده و مانع ورود آنها به مسجد یا مانع نماز و طاعت آنها به درگاه خداوند می شدند؛ ظالم ترین افراد شمرده شدند. اینها نیز به دلیل فشارهای بی منطق بر مسلمانان سبب جلوگیری از رشد و نفوذ اسلام می شدند و با این کارها و فشارها به حیات و ادامه دار بودن کفر و شرک کمک می کردند. آنها حتی نمی گذاشتند اهل ایمان مناسک دینی خود را انجام داده و از فیض و لذت معنوی دین بهره ببرند. بدین جهت ها بود که این گروه، شدیدترین ستمگران معرفی شدند.
د) قوم نوح
در قرآن کریم از این عبارت برای معرفی قوم نوح به عنوان ظالمترین اقوام استفاده شده، زیرا خداوند فرموده است:« وَقَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ كَانُوا هُمْ أَظْلَمَ وَأَطْغَى[نجم/۵۲] و پيشتر [از همه آنها] قوم نوح را زيرا كه آنان ستمگرتر و سركش‏تر بودند.» این قوم نیز با وجود تبلیغ طولانی مدت حضرت نوح، باز آیات الهی را به سُخره گرفته و آنها را تکذیب کرده و به کفر و الحاد پرداختند به عنوان ظالمترین اقوام معرفی شده اند. آنها نه تنها راه حق و حقیقت را انتخاب نکردند؛ بلکه با تمسخرهای بسیار پیامبر خدا را مورد ترور شخصیت قرار داده و با شبهه پراکنی از پذیرش ایمان توسط دیگران جلوگیری می کردند. از این رو آنها هم مستحق صفت ظالمترین هستند.
نتیجه گیری
بین سه نوع کاربرد قرآنی کتمان حقیقت، افترا بر حق و حقیقت و منع پذیرش حقیقت که در بالا اشاره شد به صورت قدر مشترک باقی ماندن کفر و تلاش برای عدم برپایی حقیقت مشترک است کاری که قوم نوح آن را انجام می داد. بنابراین در آیات ۱۶ گانه هیچ تناقضی وجود ندارد بلکه همگی با بیان هایی متفاوت هرگونه تلاش برای ماندگاری جهالت و کفر و شرک را شدیدترین ظلم عنوان کرده است.