تناقض آیه اول سوره محمد با آیه ۷سوره زلزال

19:01 - 1397/03/07

آیا تبعیض توسط خداوند تا به این اندازه مورد پذیرش است؟ جالب اینجاست که آیه ۱ سوره محمد با آیه ۷ سوره زلزله در تضاد و تناقض است.
آیات:
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ[زلزال/7] پس هر كه هموزن ذره‏ اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد.
الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ[محمد/1]كسانى كه كفر ورزيدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند [خدا] اعمال آنان را تباه خواهد كرد.

-------------------------------------

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال و از طریق کدپیگیری که دریافت میکنید پاسخ را مشاهده نمائید: http://www.btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/133653

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
1 + 0 =
*****
تصویر معین شرافتی

پاسخ اجمالی:
هیچ تناقضی بین این دو آیه وجود ندارد و فهم اشتباه سبب گمان غلط نسبت به ای آیات شریفه شده است. شما رویکرد متفاوت دو آیه را در نظر نگرفته و از آیه ۸ سوره زلزال غفلت کرده و البته نوع پاداش الهی به کافران و مشرکان به سبب کارهای خوب آنها را نشناخته اید.
پاسخ تفصیلی:
در سه نکته پاسخ به شبهه مطرح شده ارائه می شود:
۱- رویکرد متفاوت آیات
در آیه اول سوره محمد(صلی اله علیه و آله) خداوند بی نتیجه بودن و هدر رفتن تلاش ها و کوشش های مشکران و کافران در دشمنی با اسلام را متذکر شده است. در این آیه بحثی از پاداش اُخروی مطرح نیست بلکه اين آیه اشاره به سردمداران كفر و مشركان مكه است كه آتش‏افروزان جنگهاى ضد اسلامى بودند، نه تنها خودشان كافر بودند كه ديگران را نيز با انواع حيل و نقشه‏ها از راه خدا بازمى‏داشتند.[تفسیر نمونه، ج۲۱، ص۳۹۳]
پس رویکرد نخست این آیه تلاش سردمداران کفر را برای مخالفت ب اسلام بی نتیجه می داند و این مطلب از آنجا که کاملاً موضوعی جدا ز آیه ۷ سوره زلزال دارد نمی تواند متناقض یا متضاد آن باشد.
۲- حتی اگر بگوییم که ظاهر آیه اول سوره محمد هر عمل خیری را از کافران رد می کند و آن را نابود شده معرفی می کند؛ باز هم متناقض با آیه ۷ سوره زلزال نمی شود. چرا که در ادامه آن آیه و در آن سوره خداوند فرموده است:وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ[زلزل/۸] و هر كه هموزن ذره‏ اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد.» یعنی هر بدی و شری نتیجه ای دارد و آنها را افراد خواهند دید. نتیجه کارهای شرارت بار نیز نابودی اعمال خیر و از بین رفتن آنهاست. به این معنا که افراد با انجام کارهای ناپسند خوبی ها و نیکی های خود را بر باد می دهند. همچنانکه در آیاتی دیگر خداوند فرموده است:«إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ[مائده/۲۷] خدا تنها از پرهيزكاران مي پذيرد!» پس با دقت در آیه ۸ سوره زلزال می فهمیم که بین آیه ۷ این سوره و آیه اول سوره محمد هیچ تناقضی باز هم وجود ندارد. زیرا گناه یعنی زیر پا گذاشتن تقوا و بزگترین گناه که شرک است اعمال صالح را بر باد می دهد.
۳- اساساً کدام منطقی می پذیرد که خدا باید به افرادی که او را قبول ندارند مزد و پاداش دهد؟! وقتی کسی خدا و آخرت را باور ندارد یعنی کارهایش را برای دنیا انجام داده و در همین دنیا هم مزد آنها را گرفته است؛ پس دیگر طلبی برای آخرت باقی نمی ماند. برای خواندن مطالب بیشتر در راستای نتیجه اعمال صالح کفار می توانید این مطالب را بخوانید:
قرآن و حبط اعمال کافران
http://www.btid.org/fa/news/131585
کفار و نتیجه اعمال صالح
http://www.btid.org/fa/news/126061
چه گناهانی موجب احباط عمل است؟
http://www.jonbeshnet.ir/fa/news/124814
کارهایی که منجر به نابودی اعمال نیک می شود.
http://www.jonbeshnet.ir/fa/news/13085