انتخاب اصلح مهم تر است یا حضور حداکثری؟

16:23 - 1400/02/20

برخی  قائل به این هستند که انتخاب اصلح در صورتی میسر خواهد شد که انتخابات شاهد حضور حداکثری و مشارکت قشر خاکستری و سیاه که میل آنچنانی برای حضور در انتخابات ندارند نباشد. درحالی که به فرموده مقام معظم رهبری اولویت اول نظام حضور حداکثری در انتخابات است نه انتخاب اصلح. چنانچه در دیدار با اصلاح طلبان فرمودند که اگرچه برخی به دنبال مدیریت کردن انتخابات هستند ولی بنده معتقد به حضور حداکثری در سایه رقابت جدی هستم.

انتخاب اصلح مهم تر است یا حضور حداکثری؟

جناح‌های سیاسی علی‌الخصوص اصلاح‌طلبان که از نتیجه انتخابات مجلس به دلیل رد صلاحیت‌های کاندیداهایشان، ناراضی‌اند، مدعی هستند که اصولگرایان با بهره بردن از نظارت استصوابی و کنار زدن رقیب، نه‌تنها از مشارکت حداقلی و نتیجه آن خشنود شدند بلکه حتی برای انتخابات ۱۴۰۰ هم تلاش دارند با استفاده از مشارکت حداقلی به ریاست جمهوری نیز برسند و برگزیده شدن و رأی آوردن اصلح را در سایه حضور حداقلی می‌دانند. از طرف دیگر برخی از اصولگرایان ضمن رد این ادعا، بر پرشور برگزار شدن انتخابات و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات 1400 تأکید کرده و اصلاح‌طلبان را مقصر مشارکت حداقلی مردم در انتخابات مجلس می‌دانند.

به‌هرحال برخی از اشخاص در احزاب و گروه‌های مختلف قائل به این نظریه هستند که رسیدن به انتخاب اصلح فقط با حضور حداقلی میسّر است و حضور حداکثری و مشارکت قشر خاکستری و سیاه که میانه خوبی با انتخابات ندارند، مانع از انتخاب و رسیدن به کاندید اصلح خواهد شد. چراکه معتقدند که طرز فکر جریان خاکستری و سیاه که هیچ‌گاه در انتخابات شرکت نکرده یا خیلی کم در انتخابات شرکت کردند با طرز فکر جریان انقلابی جامعه همخوانی ندارد، لذا معتقدند که حضور این افراد اگرچه موجب بالا رفتن آمار انتخابات و حضور حداکثری خواهد شد ولی جامعه را از رسیدن به اصلح بازخواهد داشت.

حال سؤال این است آیا انتخاب اصلح بر حضور حداکثری اولویت دارد؟ و آیا ما باید اساساً حضور حداکثری را فدای سیاست رسیدن به کاندید اصلح کنیم یا خیر؟

در پاسخ باید گفت که اصولاً رئیس‌ جمهوری هرچند اصلح، اگر از پشتوانه مردمی قویی در انتخابات برخوردار نباشد در داخل و خارج کشور با چالش‌های بسیار زیادی مواجه خواهد شد، که کار را بر او سخت و دشوار خواهد کرد. درواقع اگر رئیس جمهور پشتوانه قوی مردمی نداشته باشد، احساس قدرت نمی‌کند و خود را از بخش زیادی از مردم جدا می‌بیند که این اتفاق به زیان نظام خواهد بود. ولی پشتوانه مردمی باعث خواهد شد تا نظام و مسئولین آن علی‌الخصوص رئیس جمهور، باصلابت و اقتدار در جامعه و عرصه بین‌الملل قدم برداشته و در راه خدمت و احقاق حقوق ملت از هیچ‌کسی واهمه نداشته باشد.

مقام معظم رهبری نیز درباره اهمیت حضور حداکثری می‌فرمایند: «این‌که چه کسی انتخاب شود، مسئله اوّل نیست؛ مسئله دوم است. مسئله اوّل این است که مردم، همه در انتخابات شرکت کنند؛ پُرشور شرکت کنند، آگاهانه شرکت کنند، فکر کنند، تحقیق کنند و آن‌کسی را که می‌خواهند، انتخاب کنند. انتخابات، خودش مهم است. حضور مردم در انتخابات مهم است... . اهمیت انتخابات و حضور مردم، اهمیت نقد است و کشور را بالفعل بیمه می‌کند.»[1]

ایشان درباره انتخاب بین کاندیدای اصلح یا حضور حداکثری پیدا کردن در انتخابات می‌فرمایند: «اصل حضور مردم در صحنهٔ انتخابات مهم است؛ زیرا مشارکت عمومی نشان دهندهٔ همبستگی ملی است و همبستگی ملی می‌تواند در مقابل توطئه‌های دشمنان به کشور مصونیت ببخشد. دشمن از اختلافات سود می‌برد و از تشتت آراء مردم سوءاستفاده می‌کند. دشمن از دودستگی‌ها و فتنه‌گری‌ها و جنگ افروزی‌های داخل کشور استفاده می‌کند. وقتی یک ملت یکپارچه و یکدست باشد و مسئولان کشور همه با یکدیگر همدل و همراه باشند، شمشیر دشمن کُند می‌شود و جرئت نمی‌کند به چنین کشور و ملتی نظر بد بیندازد و با او به چشم توطئه نگاه کند. مشارکت مردم در امر انتخابات می‌تواند این همبستگی ملی را در مقابل چشمان دشمن عنود و حیله‌گر به نمایش بگذارد و به ملت و کشور ما مصونیت ببخشد. لذا من بارها گفته‌ام که اصل حضور مردم در انتخابات، حتّی از انتخاب اصلح هم مهم‌تراست؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد.»[2]

می‌بینیم که مقام معظم رهبری با آن بینش بالا و تدبری که در امور سیاسی و مملکتی دارند با اینکه انتخاب اصلح را بسیار مهم می‌دانند ولی حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات را مهم‌تر از انتخاب اصلح می‌دانند و به این مطلب اعتقاد ندارند که باید حضور حداکثری را فدای انتخاب اصلح کرد. کما اینکه الیاس حضرتی درباره دیدار جمعی از اصلاح طلبان با مقام معظم رهبری می‌گوید: «رهبری در این دیدار درباره انتخابات فرمودند: مشارکت حداکثری برای بنده یک اصل است". ایشان همچنین فرمودند که برخلاف برخی دوستان که به دنبال "انتخابات مدیریت‌شده" هستند (و برداشت ما در آن زمان این بود که به آقای هاشمی اشاره دارند) من به دنبال انتخابات مبتنی بر مشارکت حداکثری هستم و این مهم در سایه یک رقابت جدی و تنگاتنگ محقق می‌شود» [3]

پی‌نوشت:
[1]. بیانات در دیدار جمعی از جهادگران جهاد سازندگی- 15/07 / 1377
[2]. بیانات در اجتماع بزرگ مردم جیرفت- 17 /02 / 1384
[3]. اعتماد آنلاین، 21/ 10/ 1399

بحث این روزهای انتخابات چالشی است بین رسیدن به کاندید اصلح درسایه حضور حداقلی مردم یا تلاش برای حضور حداکثری که خواسته نظام و رهبری جامعه است. که در این بین جریانات سیاسی هرکدام یکدیگر را متهم به تلاش برای حضور حداقلی مردم در انتخابات می‌کنند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
2 + 3 =
*****